• Anonym

Könsstympning/ kvinnlig omskärelse

Mina döttrars far kommer från västra Afrika, från ett land där det förekommer s k kvinnlig omskärelse eller könsstympning.

Min exmake säger att "det är inget konstigt, alla kvinnor gör så". Samtidigt som han säger att han är medveten om att det är olagligt i Sverige och det skulle vara olagligt även om det sker i hans hemland. Om han skulle göra det på sina döttrar alltså. Men kan man lita på det? Han säger att han vill ta med barnen på semester till sitt hemland, men vågar jag verkligen släppa iväg dem, även om han säger att inget ska hända. Om något händer, så spelar det ju liksom ingen roll om han straffas för det, det är ju i så fall barnen som redan fått sina liv förstörda.

Någon annan som är i liknande sits? Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Könsstympning/ kvinnlig omskärelse
  • No way

Jag hade inte vågat släppa iväg dem. detta sitter så djupt hos den kulturen så man vet ju aldrig

My baby can kick your babys ass!
  • Anonym

jag skulle aldrig släppa iväg mina döttrar till ett land med en man som säger att det inte är nåt konstigt. aldrig. skriv inte under passansökan för barnen.

• Anonym

Vi har redan pass åt dem, men dem har jag i mitt hem. Då kan han väl inte få ut nya pass om det redan finns eller?

• vildabebbe

ne, jag skulle inte heller gå med på det. dit mina barn går, följer jag med!

• No way
    Anonym skrev 2007-08-25 16:10:48 följande:
    Vi har redan pass åt dem, men dem har jag i mitt hem. Då kan han väl inte få ut nya pass om det redan finns eller?
    Tror inte de går. och även om han skulle försöka måste du skriva på då
    My baby can kick your babys ass!
  • Anonym (Mamma)

Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn, nu vet jag inte hur han är mot dom. Men ofta när dom kommer hem tills itt hamland faller dom för grupptrycket för familj å vänner.... Tänka att ha kankse ett hundratal som säger att han ska göra det annars förlorar han SIN familj.

Jag ber dig gör inte det, även om han är pålitlig å världens bästa pappa. Trycket blir för hårt även för den starkaste...:)

Tänk på dina barn, låt dom inte gå igen de.
    Du e ju antagligen inte hundra på att det inte händer något, så lite på din känslor å skicka inte iväg dom.

Det är ialf min mening..

Va stark!

• Anonym
    vildabebbe skrev 2007-08-25 16:11:28 följande:
    ne, jag skulle inte heller gå med på det. dit mina barn går, följer jag med!
    Eftersom vi har gemensam vårdnad säger han att han har lika rätt att resa med dem som jag, annars ska han stoppa mina semesterresor typ till medelhavet o dyl. Har jag rätt att stoppa hans resor, och kan han då stoppa mina?
  • Anonym

Anonym (Mamma) skrev 2007-08-25 16:13:16 följande:

Jag skulle aldrig släppa iväg mina barn, nu vet jag inte hur han är mot dom. Men ofta när dom kommer hem tills itt hamland faller dom för grupptrycket för familj å vänner.... Tänka att ha kankse ett hundratal som säger att han ska göra det annars förlorar han SIN familj.Jag ber dig gör inte det, även om han är pålitlig å världens bästa pappa. Trycket blir för hårt även för den starkaste...:)Tänk på dina barn, låt dom inte gå igen de.Du e ju antagligen inte hundra på att det inte händer något, så lite på din känslor å skicka inte iväg dom.Det är ialf min mening..Va stark!
    Har ingen som helst lust att skicka iväg dem över halva jorden, för han är ingen jätteintresserad pappa. bryr sig inte så särskilt mycket. Skulle inte kännas tryggt hur som helst, men funderade på om detta med könsstympningen kan på nåt sätt ge mig "rätt" att inte låta dem åka?
  • Anonym

En annan sak, om JAG åker dit med dem, för att de ska få träffa den halvan av sin släkt - skulle det var säkert? Alltså, jag vill ju att barnen ska hitta sina rötter, men är det tryggt för oss att åka dit?
    Kanske är jag som har livlig fantasi, men funderar på om de kan "ta" barnen (släkten alltså) och göra något, eller accepterar de mitt nej OM frågan skulle dyka upp? (Kanske är jag som målar fan på väggen, men man vet ju aldrig.)

• Anonym (Mamma)

Jag kan inte så mkt om det juridiska men tycker absolut att du ska kontakta någon som vet å kolla.

Hur gammla är barnen? Tror ju inte att han bara kan ta med sig barnen utan att du sagt att de är ok.

Kolla upp detta noga. Så det inte händer något annat allvarligt.

Han kankse inte kommer tillbaka alls med barnen, å av erfarenhet vet jag att det är inte lätt att få barnen hem igen.

Svar på tråden Könsstympning/ kvinnlig omskärelse