Hur vet man om ett barn inte trivs på förskolan?
Relativt ofta läser man inlägg om barn som på ett eller annat sätt signalerar att de inte vill till förskolan eller vara kvar där (obs, menar inte de som gråter vid lämning för att en minut senare leka glatt med polarna). Genomgående får dessa föräldrar svar som att "de flesta barn har perioder när de inte vill gå till dagis", "det kommer att bli bättre, härda bara ut" eller "mitt barn var också sådant och nu är h*n en jätteharmonisk 6-åring", "det är jättevanligt med en fas där de sover/äter dåligt och gnäller mycket" osv. Min fråga är därför, hur vet man att ett barn faktiskt inte mår bra? Vilka signaler ska man ta på allvar? Själv mådde jag helt klart dåligt av att vara på förskolan, jag kände mig utanför och ledsen nästan jämt och räknade timmarna tills jag blev hämtad. Mina föräldrar har berättat att de väl anade att jag inte trivdes men kände att det var svårt att göra något åt det, förskolan jag gick på var jättebra det är jag den första att erkänna. Bra personaltäthet, stabil barngrupp och personalgrupp, jättesnälla pedagoger och mysiga lokaler. Jag vill inte göra samma misstag med vår son, därför skriver jag detta inlägget.