• bengke

Hur vet man om ett barn inte trivs på förskolan?

Relativt ofta läser man inlägg om barn som på ett eller annat sätt signalerar att de inte vill till förskolan eller vara kvar där (obs, menar inte de som gråter vid lämning för att en minut senare leka glatt med polarna). Genomgående får dessa föräldrar svar som att "de flesta barn har perioder när de inte vill gå till dagis", "det kommer att bli bättre, härda bara ut" eller "mitt barn var också sådant och nu är h*n en jätteharmonisk 6-åring", "det är jättevanligt med en fas där de sover/äter dåligt och gnäller mycket" osv. Min fråga är därför, hur vet man att ett barn faktiskt inte mår bra? Vilka signaler ska man ta på allvar? Själv mådde jag helt klart dåligt av att vara på förskolan, jag kände mig utanför och ledsen nästan jämt och räknade timmarna tills jag blev hämtad. Mina föräldrar har berättat att de väl anade att jag inte trivdes men kände att det var svårt att göra något åt det, förskolan jag gick på var jättebra det är jag den första att erkänna. Bra personaltäthet, stabil barngrupp och personalgrupp, jättesnälla pedagoger och mysiga lokaler. Jag vill inte göra samma misstag med vår son, därför skriver jag detta inlägget.

• Svar på tråden Hur vet man om ett barn inte trivs på förskolan?
  • garib

alltså om barnet gråter hela tiden eller aldrig tar kontakt vare sig med barn eller personal så måste det vara något som är fel.

• mamma28jul06

dagmamma kanske skulle ha passat bättre för dig när du var liten?

• bengke
    mamma28jul06 skrev 2007-08-25 22:02:52 följande:
    dagmamma kanske skulle ha passat bättre för dig när du var liten?
    Jo, det hade det kanske varit, men det är inte mycket att göra åt nu :) Jag vill bara inte missa om mitt barn far illa, men inte heller vara onödigt "hönsig".
  • giraffi

jaaa, det undrar jag med...
    man måste väl gå på magkänslan och prata med pedagogerna, tala om sina funderingar och läsa av sitt barn.
    det jag kan tycka underlättar är att kunna se dokumentation från barnens dag, bilder, vidiofilm, alster, dagbok från verksamheten osv, skönt att kunna se tex på utvecklingssamtal film från barnets dag när det söker utmaningar och leker med kompisar när man själv inte är med...
    men just i vardagen, hur vet man hur det trivs? känna av vid lämning, hämtning, ringa under dagen o höra efter, prata med pedagogerna, hur känns barnte allmäntillstånd, är det extra känsligt nu, är det en period just nu eller verkar det sitta i, och varför i såfall, behöver rutiner ändras, bättre mottagande vid hämtning, ändra vistelsetider, många funderingar kan man ha...

• suzolina

man märker ju en hel del genom vad abrnet självt berättar och hur han /hon låter när hon pratar om dagis, kompisar, fröknar...

• Noklen

Jag har faktiskt varit med om ett barn som bytt förskola pga av att det helt enkelt inte fungerade. Situationen hemma var väldigt jobbig för barnet och i samma veva skulle förskolestarten vara. Barnet grät så fort de nämnde ordet dagis och det blev en enda ond cirkel. Gråten började redan på gården och gick aldrig riktigt över under dagen. Efter en termin beslöt föräldrarna att ha barnet hemma en period och sedan skola in på en ny förskola. Vi var en aning skeptiska till att det skulle fungera, men det gick jättebra.

Om ett litet barn under en längre period (inte bara inskolningsperioden) är ledsen och verkar ha ovilja mot att gå till förskolan så skulle nog jag som förälder fundera på andra alternativ. Ett större barn kan kommunicera mer men jag skulle nog sätta en gräns på max en termin ifall mitt barn aldrig verkade tillfreds med situationen.

♥Moa 051020♥
  • MissLilo

hmmm.nu vat jag orolig.
    Dottenr som alltid varit vild och onblyg har plötlsig btlivit blyg och försiktig (och rädd för allt...tor ratt altlt e farligt).

Får hoppas att det bara är en period hon går igenom med att testa vad soär farligt o inte och väldigt kramig bara. *håller tummarna*

• suzolina

miss lilo : den förändringen r ju ganska vanlig för alla barn. min son har precis gått igenom en sån allt är farligt period .

• MissLilo

suzolina - *pustar ut* känns skönt o höra! Hur länge höl sig den periden i?

För t o m mina syskon som hon tärffar ofta har påpekat detta. Men då vet jag af att dte är en period.

• suzolina

hmm olika länge,,,vissa saker har han insett inom några dagar inte är farliga eller att de inte finns tex spöken, att det kåter från grannens lägenhet mm
    andra lite längre tid och en del har han inte kommit över än och då är det oftast saker som låter : borrmaskin, stavmixer, rakaparat...

konstigt nog vet han att en gräsklippare inte är farligt :_)

• kerstinsdotter

Jag tror inte du behöver vara så orolig eftersom du verkar vara så medveten om att det kan uppstå sådana situationer och därför kommer du nog att märka om din son mår dåligt på dagis. Det enda du kan göra är nog att vara så lyhörd som möjligt för din sons signaler.

Över huvud taget är det nog svårt att generalisera om vilka signaler som betyder att ett barn verkligen mår dåligt på dagis eftersom samma signal kanske betyder olika saker för olika barn. Det måste nog varje förälder avgöra från barn till barn eftersom föräldern trots allt är den som känner sitt barn bäst.

• bengke
    kerstinsdotter skrev 2007-08-26 19:09:22 följande:
    Jag tror inte du behöver vara så orolig eftersom du verkar vara så medveten om att det kan uppstå sådana situationer och därför kommer du nog att märka om din son mår dåligt på dagis. Det enda du kan göra är nog att vara så lyhörd som möjligt för din sons signaler. Över huvud taget är det nog svårt att generalisera om vilka signaler som betyder att ett barn verkligen mår dåligt på dagis eftersom samma signal kanske betyder olika saker för olika barn. Det måste nog varje förälder avgöra från barn till barn eftersom föräldern trots allt är den som känner sitt barn bäst.
    Ja man hoppas ju det. Men sen läser man titt som tätt om föräldrar som inte haft en aning om att barnen blivit mobbade eller mått dåligt (då iofs kanske lite äldre barn). Jag kan tänka mig att lite äldre barn kan spela nöjda bara för att göra föräldrarna glada ("hade du roligt i skolan idag?" "ja") men det gäller nog inte sonen än eftersom han är så liten.
Svar på tråden Hur vet man om ett barn inte trivs på förskolan?