• TessanSessan

Bostad i Kalmar?

Någon här som bor i Kalmar och vet om det är svårt att få lägenhet där? Jag ska nämligen flytta dit och plugga och har fått en etta i Mönsterås. Vill dock hellre ha en tvåa i Kalmar då min pojkvän snart ska flytta upp till mig. Vilket/vilka bostadsbolag är bäst att vända sig till?

• Svar på tråden Bostad i Kalmar?
  • annac87

Söker ju inte sj bodstad här men, det är ganska svårt. Ska du börja på högskolan i kalmar så har ju dem bodstads garanti. Kalmar hem, CA fastigheter, HSB är väl de största i stan, om du inte ska köpa en allså...

• TessanSessan

Tack för svaret. Får kanske bli en tvåa i Mönsterås annars för där verkar iaf lätt att få lgh. Lägenhetsgarantin lär väl inte gälla om jag redan har fått en lägenhet i komunen? För jag antar att Mönsterås tillhör Kalmar komun eller? Är det nån kö man ska ställa sig i eller det är bara att göra intresseanmälan på så många som möjligt?

• annac87
    TessanSessan skrev 2007-08-26 20:11:52 följande:
    Tack för svaret. Får kanske bli en tvåa i Mönsterås annars för där verkar iaf lätt att få lgh. Lägenhetsgarantin lär väl inte gälla om jag redan har fått en lägenhet i komunen? För jag antar att Mönsterås tillhör Kalmar komun eller? Är det nån kö man ska ställa sig i eller det är bara att göra intresseanmälan på så många som möjligt?
    Nä då tror inte jag det gäller. Oj tankeställare... jo mönsterås måste ju tillhöra kalmar kommun.. *funderar*
  • TessanSessan

Googlade. Det var tydligen en egen kommun men tillhörde kalmar län. Hur tror du då att det funkar?

• Eliin

Kalmar har enorma bostadsköer.. Kalmarhem har 2 års väntetid så det är INTE lätt att få bostad i Kalmar.

• TessanSessan

Oj det var tråkigt att höra Jaja inte så farligt att pendla en timme så det får gå ändå

• annac87
    TessanSessan skrev 2007-08-26 20:20:28 följande:
    Oj det var tråkigt att höra Jaja inte så farligt att pendla en timme så det får gå ändå
    Ja kom på att det var egen kommun med tillhör iaf kalmar län.. med tåget tar det ca 30 min fast du msåte åka buss till blåmstermåla först... kolla klt.se
  • TessanSessan

Hur lång tid tar det med bussen till blåmstermåla då? Annars har jag sett att det går direktbussar som tar en timme in till Kalmar.

Svar på tråden Bostad i Kalmar?