• Zabw

Ettåring med dålig andedräkt!

Jag har en liten kille på 15 månader som i några veckor nu haft en fruktansvärd andedräkt! Vad kan detta bero på?
    Han håller på att få lite nya tänder och så men har aldrig hört att man får dålig andedräkt av det?
    Kan det komma från magen? Men isåfall vet jag inte vad det skulle vara...
    Han har gått å blivit förkyld nu, kan det bero på det? Men det har han nyss blivit så då tycker jag det borde kommit nyss men det har hållt på kanske 2-3 veckor.. Det ska vara att förkylningen "varit på gång" länge?

Andedräkten är ganska dålig hela dagarna men allra värst på morgnarna, då är det verkligen fruktansvärd!

Nån som vet vad det kan bero på?? Tacksam för svar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-22 02:39:17:
    Nu har det gått typ 6-7 veckor sen det här började, och det har inte blivit bättre. Vissa dagar luktar det inget alls medan det andra dagar luktar alldeles ruttet.

Har pratat med tandläkaren, men dom tror inte att det har med tänderna att göra.
    Dom nämnde dock att barn i den här åldern äter mycket mjölkprodukter och det kan typ fasta lite rester i svalget osv. Men dom hade aldrig hört talas om att det brukar lukta av det.

Har pratat med BVC som kontaktat en läkare. Han visste inte vad det kan bero på men sa att så länge pojken äter och går upp i vikt skulle vi INTE kolla upp det.

Nu har det gått så pass lång tid att det kan ju inte vara att han har ont i halsen. Då hade han ju inte ätit som vanligt osv heller.

Torsk har han inte, det har jag kollat.

Men ska hålla lite koll på det där med mjölkprodukterna. Har inte tänkt på om det är när han äter något speciellt han får sådär dålig andedräkt. I och för sig är hans andedräkt värst på morgnarna och då har han ju inte ätit något alls....?

Blir bara lite fundersam om det ändå inte är något man bör kolla upp när det hållit på så här länge... va tror ni..?

• Svar på tråden Ettåring med dålig andedräkt!
  • pellan

Jag tål inte mjölksocker så bra och luktar verkligen sopor i munnen om jag dricker mjölk och annat med mycket laktos. Jag gjorde det som liten också, men hade inga övriga problem med mage och sådant då, det har jag lite nu i vuxen ålder. Kan kanske vara värt att kolla upp? Laktosintolerans är inget farligt, det är inte som med allergi och liknande, så det är verkligen ingen katastrof att drabbas. Men det är ju onödigt att gå och lukta apa i munnen.

• pellan

Ska kanske tillägga att det troligen kom för att jag fick en tarminfektion i ettårsåldern. Det är nog ganska ovanligt annars att så små barn inte tål mjölksocker.

• Theolin

Halsfluss luktar illa.
    Men har han haft det några veckor borde det ju inte vara det.

• Pandia

Tycker du ska ringa bvc-sköterskan!

• HaJoMi

Min son har då fått gräslig andedräkt från sin tandsprickning Tror det också beror på att han då har gnagt på sina händer som fört med sig lite bakterier osv

• SaramedM

Har förkyliningen varit långvarig?
    Halsfluss luktar riktigt illa

• HaJoMi

Men tycker ni inte att halsfluss mer luktar "sjukt" och annat mer... hmm... morgonandedräkt Jag kände stor skillnad mot den andra lukten när sonen fick halsfluss

• mini rasken

Han kanske har torsk i munnen.
    Det hade min son när han var 6mån.
    Kolla om han har vita beläggningar på kinden eller tungan å halsen.

Svar på tråden Ettåring med dålig andedräkt!