• Zabw

Ettåring med dålig andedräkt!

Jag har en liten kille på 15 månader som i några veckor nu haft en fruktansvärd andedräkt! Vad kan detta bero på?
    Han håller på att få lite nya tänder och så men har aldrig hört att man får dålig andedräkt av det?
    Kan det komma från magen? Men isåfall vet jag inte vad det skulle vara...
    Han har gått å blivit förkyld nu, kan det bero på det? Men det har han nyss blivit så då tycker jag det borde kommit nyss men det har hållt på kanske 2-3 veckor.. Det ska vara att förkylningen "varit på gång" länge?

Andedräkten är ganska dålig hela dagarna men allra värst på morgnarna, då är det verkligen fruktansvärd!

Nån som vet vad det kan bero på?? Tacksam för svar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-22 02:39:17:
    Nu har det gått typ 6-7 veckor sen det här började, och det har inte blivit bättre. Vissa dagar luktar det inget alls medan det andra dagar luktar alldeles ruttet.

Har pratat med tandläkaren, men dom tror inte att det har med tänderna att göra.
    Dom nämnde dock att barn i den här åldern äter mycket mjölkprodukter och det kan typ fasta lite rester i svalget osv. Men dom hade aldrig hört talas om att det brukar lukta av det.

Har pratat med BVC som kontaktat en läkare. Han visste inte vad det kan bero på men sa att så länge pojken äter och går upp i vikt skulle vi INTE kolla upp det.

Nu har det gått så pass lång tid att det kan ju inte vara att han har ont i halsen. Då hade han ju inte ätit som vanligt osv heller.

Torsk har han inte, det har jag kollat.

Men ska hålla lite koll på det där med mjölkprodukterna. Har inte tänkt på om det är när han äter något speciellt han får sådär dålig andedräkt. I och för sig är hans andedräkt värst på morgnarna och då har han ju inte ätit något alls....?

Blir bara lite fundersam om det ändå inte är något man bör kolla upp när det hållit på så här länge... va tror ni..?

• Svar på tråden Ettåring med dålig andedräkt!
  • 2006ängel

Vår dotter brukar lukta illa i munnen när hon är sjuk, feber eller förkyld...

• Antigone
    Theolin skrev 2007-08-26 08:51:02 följande:
    Halsfluss luktar illa.Men har han haft det några veckor borde det ju inte vara det.
    Tänkte också på halsfluss. Man kan ha det utan ngra andra symptom faktiskt.
    Fick veta detta i våras då vi hade 9 halsflusser på 4 månader......
    Bränn skampallen!
  • Kattflickan

Torsk? Har han en gulvit beläggning på tungan som inte lossnar när du försöker få bort det? I så fall kan det vara svamp även kallat torsk. Vissa säger att det hjälper att dutta på lite vischyvatten med en tops men det allra bästa är nog att gå till bvc och få ett blått medel (jag vet inte vad det heter) penslat på beläggningen. Då försvinner det oftast nästan direkt.  

• Isens mamma

Min dotter har i perioder luktat vitlök i munnen, det har sammanfallit med att hon fått tänder.

• Zabw

Nu har det gått typ 6-7 veckor sen det här med andedräkten började... och det har inte blivit bättre.
    Vissa dagar luktar det inget alls medan det andra dagar luktar verkligen unket å ruttet typ...

Har ringt tandläkaren och frågat om det kunde bero på att han håller på att få tänder, men det trodde hon inte. Hon frågade flera tandhygienister också men dom hade aldrig hört att tänderna på så små barn kunde orsaka dålig andedräkt överhuvudtaget.
    Dom nämnde dock att barn i den här åldern äter mycket mjölkprodukter och det kan typ fasta lite rester i svalget osv. Men dom hade aldrig hört talas om att det brukar lukta av det.

Ringde upp BVC och bad dom prata med en läkare över detta. Han visste inte vad det kan bero på men sa att så länge pojken äter och går upp i vikt skulle vi INTE kolla upp det.

Nåt måste ju vara fel... Har frågat massor med folk men ingen har ens hört talas om att nån i den åldern har dålig andedräkt.

Nu har det gått så pass lång tid att det kan ju inte vara att han har ont i halsen eller halsfluss. Dessutom har han ju hela tiden ätit som vanligt och varit glad etc så det borde han ju inte gjort isåfall.

Torsk har han inte, det har jag kollat..

Men ska hålla lite koll på det där med mjölkprodukterna. Har inte tänkt på om det är när han äter något speciellt han får sådär dålig andedräkt, men ska hålla koll på det nu. I och för sig är hans andedräkt värst på morgnarna och då har han ju inte ätit något alls....?

Blir bara lite fundersam om det ändå inte är något man bör kolla upp när det hållit på så här länge... va tror ni..?

• DiskoDagny

Min lillkille (2 år) luktar illa ur munnen om han har druckit för lite. Ibland så luktar han när han har sovit och då brukar han ofta tömma en hel pipmugg med vatten när jag ger honom. Men så enkelt kanske det inte är?

• Henrik31

Hur luktar ni själva när ni vaknat?
    Morgonandedräkt är inte direkt hallon!

Vår dotter har haft bihåleinflamation och en kraftig förkylning.
    Då var det inte mysigt då hon vaknade.

Snarkar er dotter?
    Kan det vara polyper kanske?

• Zabw

Jag brukar ge honom vatten när han vaknar och så borstar vi tänderna. Då försvinner andedräkten ett tag men kommer sen tillbaka inom nån timme.

Han snarkar ibland men inte alltid och inte direkt nåt ovanligt mycket.

Nej jag vet att morgonandedräkt kan vara ganska otrevligt, men den här luktar verkligen dött och ruttet (!!!) Hade det bara varit på morgonen hade jag inte brytt mig så mycket men det är så konstigt när det kommer tillbaka sen på dagarna.

Och vissa morgnar och dagar luktar det typ ingenting, medan det vissa dagar e fruktansvärt..

• Zabw

DiskoDagny - Jag ska prova att ge honom vatten när det luktar illa ur munnen varje gång å se om det blir bättre.
    Har märkt att han e otroligt törstig den här lille grabben och jag tror att dom är ganska dåliga på att ge honom vatten på dagis (har sagt till om det).
    Men har inte tänkt på att det kanske kan bero på det.. Värt att prova

• Antigone
    Zabw skrev 2007-09-22 03:35:34 följande:
    DiskoDagny - Jag ska prova att ge honom vatten när det luktar illa ur munnen varje gång å se om det blir bättre.Har märkt att han e otroligt törstig den här lille grabben och jag tror att dom är ganska dåliga på att ge honom vatten på dagis (har sagt till om det).Men har inte tänkt på att det kanske kan bero på det.. Värt att prova
    vätskebrist luktar verkligen ila ur munnen- har en aceton-aktig lukt.
    Bränn skampallen!
  • Kristin24

ont i halsen
    att tänderna kommer

det blir dålig andedräkt när barn har feber med.

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

klart det luktar illa på morgonen...det gör väl du med?

Go och glad Kexchoklad
  • HelleBelle

Om det är vätskebrist kanske han kan f med sig en liten plastmugg på dagis så han kan ta o dricka när han vill. Barn frågar inte alltid efter vatten, men vet han om muggen kanske han kommer ihåg det mer "spännande" med egen mugg.

• Antigone
    HelleBelle skrev 2007-09-22 11:56:22 följande:
    Om det är vätskebrist kanske han kan f med sig en liten plastmugg på dagis så han kan ta o dricka när han vill. Barn frågar inte alltid efter vatten, men vet han om muggen kanske han kommer ihåg det mer "spännande" med egen mugg.
    Min son inhaleras dagligen med pulmicort som gör att han behöver dricka mer än andra- han har en egen pipmugg som han kan springa och hämta plus att personalen faktiskt måste påminna honom- han är dock bara 18 mån.
    Många barn får för lite dricka på dagis överlag.
    Bränn skampallen!
  • FruSvensson

Vi har haft samma problem med en av våra pojkar. Han fick hemsk andedräkt vid knappt två års ålder - det höll i sig i ett helt år. När vi var hos läkaren (för en annan åkomma) så nämnde vi detta och hon sa att om barnet har stora halsmandlar så kan det samlas gammal mat i små fack som finns i mandlarna. Denna mat jäser och ruttnar och därav andedräkten. När han fick penicillin (för halsfluss) så försvann den dåliga andedräkten, ben bara tillfälligt, och läkaren förklarade detta med att penicillinet även tog död på bakterierna i facken men att de sedan "grodde igen" igen. Min son snarkade en hel del också. Men helt plötsligt försvann i alla fall den dåliga andedräkten (och den var verkligen HEMSK - precis så som du förklat det). Kanske hade det att göra med att han blev större och sas växte ikapp storleken på sina halsmandlar, han snarkar inte lika mycket längre heller.

Hoppas att du får klarhet eller att det löser sig.

Svar på tråden Ettåring med dålig andedräkt!