äldre än du, äldre än dig???
1000 kr står på spel, vad säger man????
1000 kr står på spel, vad säger man????
Rusty: Där ser man... Jag hade satt mina pengar på "äldre än du är", precis som man säger smartare än du är, längre än du är etc... Fast jag måste nog erkänns att jag inte säger så själv ens... Smartare än du. Låter helt fel plötsligt. *förvirrad*
äldre än du
Jag är äldre än dig
eller
Jag är äldre än vad du är
Hur gammal är dig då?
Nej nej nej!
BÅDA är rätt! Faktiskt!
fråga
Är det verkligen rätt att säga ”Han är lika stor som mig” och ”Han är större än mig”?
svar
Ja, det är det. Orden som och än kan i sådana jämförelsefraser tolkas som prepositioner, och då skall efterföljande pronomen stå i objektsform, alltså i detta fall mig.
Naturligtvis är det även korrekt att säga ”Han är lika stor som jag” och ”Han är större än jag”. Då tolkar man jämförelsefrasen som en förkortad sats där predikatsverbet (i det här fallet är) är utelämnat. Orden som och än är då konjunktioner, och val av pronomenform avgörs av vilken satsdel pronomenet utgör. I dessa båda fall är det subjekt, alltså i detta fall jag. Så skulle det vara enligt äldre språkregler.
Det går att hitta fall där det ord som står efter som och än kan tolkas både som subjekt och objekt, tex. ”Hon liknar mig mera än Pelle”. Det kan ju tolkas som ”Hon liknar mig mera än Pelle gör”. Men det kan också tolkas som ”Hon liknar mig mera än hon liknar Pelle”. Om man nu ersätter Pelle med pronomen, så måste man först bestämma om man vill se än som preposition eller konjunktion. Om man väljer preposition finns bara en valmöjlighet: objektsform, alltså honom. Sammanhanget får avgöra vilken tolkning som är den riktiga. Om man väljer att se än som konjunktion, måste man välja pronomenform efter den satsdel som pronomenet utgör: ”Hon liknar mig mera än han” (han = subjekt), ”Hon liknar mig mera än honom” (honom = objekt).
Hur svårt det är att konsekvent behandla som och än som konjunktioner bevisas av att alla säger Hon är mer insatt i frågan än sina arbetskamrater. Men om man byggde ut denna mening med ett predikatsverb (är), så måste sina ändras till hennes.
missade att källhänvisa i inlägget ovan: http://www.sprakradet.se/frågelådan
äldre än du eftersom det syftar på uttrycket äldre än du är, och inte på äldre än dig är vilket man inte kan säga
Äldre än DEJ! Punkt
Jag har fått lära mig att båda är rätt.
Heh, det finns inget mer irriterande än när självutnämnda språkpoliser tjatar om hur det MÅSTE heta "äldre än du är" när båda är helt ok.