• teambe

Tycker ni Bollibompa är bra TV?

Har alltid trott att Bolibompa och SVT stod för kvalitet och att man med gott samvete kunde låta sina barn se på det, men jag är faktiskt riktigt besviken. Dels tycker jag att det är ganske ogenomtänkt ur ett genusperspektiv, och dels är filmerna de visar många gpnger riktigt tråkiga och beskäftiga moralkakor, eller riktiga b-filmer. De visar bra saker också såklart, men jag är besviken. De utländska kanalerna har betydligt bättre kvalitet på sina barnprogram, inte så konstigt med tanke på att de säkert har mycket större budget och tittarkrets, men ändå. Jag väljer faktiskt bort Bolibompa till förmån för DVD-filmer för barnen.

• Svar på tråden Tycker ni Bollibompa är bra TV?
  • Tigertofflan

Både ja och nej. Tycker det är bra informativa program och barnen älskar det!!   Jag är ju inte lika försjust i programmen, det är ju inga program som stimulerar mig. Men det räcker gott å väl åt barnen!

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • Bonanza

Både och!

Just nu är det "fem myror..." på, och det är ju guld! Sen finns det skitprogram som t.ex. "Max och Ruby" osv. Det är en väldig blandning helt enkelt! Men visst saknar de ofta ett genusperspektiv.

Denna evinnerliga väntan...
  • Sunshine02

Idag är det ju 5 myror....
    Det gillar även jag...
    Annars är det väl inte mkt att hänga i julgran..Men min 5 åring gillar "boli"

~~ min mamma - en ängel ~~
  • teambe

Ja 5 myror är ju kanon, och visst förstår jag att barnen gillar hela boli. Men jag har valt bort det åt dem för jag tycker det finns bättre alternativ, typ 5 myror i dvd-box format. Jag har nog bara alltid levt i tron att SVT står för kvalitet, ungefär som när man lyssnar på P1 skulle man bli besviken om man fick höra Gert Fylking. Ja, ni kanske förstår hur jag menar.

• Kina79

Nu är min dotter iof bara 3½ och tittar väldigt lite på TV. Men hon tittar mkt hellre på Playhouse Disney än hon tittar på Bolibompa. Små Einsteins, Stanley och Higgleystans hjältar tycker hon om.
    Sen har hon en Pippi film, alla 5 myror filmerna och 2 DVD till och de sätter jag hellre på till henne, då tittar hon längre, Bolibompa springer hon bara ifrån.

• teambe

Ett problem med bolibompa är kanske att de ska knö in filmer för flera olika åldersgrupper på en kort tid, och att de dessutom säkert har tight budget. Playhouse Disney riktar sig väl till de yngre, eller hur? Som Cebeebies eller vad BBCs kanal nu heter.

• Tiiina86

Min dotter älskar bolibompa, men nu under sommaren när dom visat tintin på normal bolibompa tid så tycker jagt inte om det för dom skjuter å dumpar lik m.m.
    stephanie tycker mer om utlännska barnpåogram där det är mer musik + dans så står hon och dansar efter:)

• tessis73

Jag tycker att Bolibompa har bra ambitioner, en del är bra och en del kanske lite mindre bra. Min femåring gillar det jättemycket Han tycker om alla programledarna, som jag tycker har en bra ton när de talar till barnen.

Och det är väl ändå det viktigaste, att det inte är riktigt dålig TV och att barnen gillar det? Det har ju faktiskt gjorts en del bra TV efter "fem myror"...

• snillis

Tycker att Bolibompa överlag är bra.
    Det STOOOOORA fördelen är att mina barn slipper matas med en massa vidrig reklam från en massa vidriga företag. Det överväger ALLT.

• teambe

Jag tycker det har gjorts massor av bra tv efter 5 myror, men Thr Boy, Pål Plutt, Max och Ruby osv hör inte dit. Och sen menar jag verkligen inte att bra tv är tråkig tv, tvärtom, men jag tycker faktiskt bolibompa är tråkig om man jämför hur barn-tv kan vara. Att det är reklamfritt är ju ett absolut krav även här hemma, men det är ju även cebeebies och Playhouse Disneu osv. Det trista könsperspektivet tycker jag är det största minuset med Bolibompa.

Svar på tråden Tycker ni Bollibompa är bra TV?