• Kejo

Hur ska jag lyckas äta mindre portioner?

Jag kämpar med att gå ner några kilon. Väger inte för mycket men vissa trivselkilon skulle jag nog vilja bli av med.

Jag promenerar minst 60 min (ofta mer)per dag, dricker mycket vatten och äter nyttigt, inget godis eller onyttigheter speciellt ofta. Mitt problem är snarare att jag äter stora portioner, såväl till lunch som till middag. Då spelar det ju ingen roll hur nyttig maten är...

Det spelar inte heller någon roll om jag bara är lite hungrig innan, jag äter jättemycket ändå. Hur i hela friden ska jag lyckas bli mätt på mindre portioner? Mat är ju så gott

• Svar på tråden Hur ska jag lyckas äta mindre portioner?
  • Champagne

Lägg maten på en assiett och ät med barnbestick. Det tar längre tid och man får inte plats med så mycket på tallriken Och så får man inte ta om...

• PetraD

vet inte exakt hur du äter, men drick lite extra vatten till/innan eller ta bort lite av den vanliga maten och lägg till lite extra grönsaker istället
    strl. på port. är alltid svårt

lycka till

• istid

Liten tallrik, MYCKET grönsaker. Och om portionerna fortfarande är förstora så väg maten en vecka eller två så att du lär ögat och hjärnan vad som är en "normal" portion.

• Kejo

Mindre tallrik och mer grönsaker, bra tips.
    Broccoli som är så gott, det ska jag abolut fylla ut med

• zip

enkelt....du lägger på mindre portioner. efter ett tag så har du vant dig. ät sakta och njut

• Miss Cee

Börja med att lägga på grönsaker på tallriken, och fyll sedan på med mat på den bit av tallrik som finns kvar. Stapla inte maten.

Oftast så börjar man med kött/poasta/potatis etc och så har man bara en liten bit kvar för grönsaker..

• Kejo

Ni säger att jag kommer att vänja mig, menar ni då att min inställning kommer att ändras, att jag kommer att lära mig att ta mindre portioner. Att min syn på en normalportion kommer att ändras?

Eller kommer jag faktiskt att vänja kroppen vid att inte inta så stora portioner varje gång?
    med andra ord, är det fysiskt eller psykiskt?

• ÄngelBängel

Kejo. Det är både fysiskt och psykiskt. Ögat vänjer om sig och mättnadskänslorna kommer snabbare, jag antar att magsäcken signalerar att den är mätt fortare.

• MiniMie

har inte läst igenom dom övriga inläggen.. men jag började med matlåda.. de funkar. man har sin lilla portion sen finns de inge mera. o jag fyllde alltid matlådorna efter jag ätit o är mätt så jag inte tar i för mycke. =)

nu äter ju jag annat snask oxå vilket inte är bra.. men att minska portionerna funkade bra så här för mej. o de håller i sej nu oxå..=)

• Kejo

MiniMie,

Ja, matlåda är vad som gäller här med. men "smart" som jag är så tar jag med mig en stor portion så att jag har lunch för två dagar. Jo, just det... supersmart
    Slutar alltid med att jag har en halv portion kvar.

ÄngelBängel;
    Jag hoppas att du har rätt. Vet inte vad som är svårast att tampas med, en inbillad hunger eller en reell hunger

• Trollmor26

Bestämd dig för att bara ta en portion = nyckelord inom banting, använd en mindre tallrik och frossa i riktigt mycket grönsaker, det är det enda man får ta mer av och glöm inte att dricka mycket vatten till maten, på så vis fyller du ut magen lite och gör mindre plats för maten. Minska dina portioner succesivt så slipper du känna dig hungrig och din magsäck minskas efter hand.

• Kejo

Trollmor;
    Jag ska printa ditt inlägg och alltid ha det med mig när det vankas mat. Ska laminera det och ha det precis framför tallriken när jag äter

(Så det ÄR ok att frossa i tex broccoli, blomkål och kokta morrötter? Jag menar, är det ok att ta en stoor portion av detta, eller måste grönsakerna fortfarande få plats på den lilla lilla tallriken?)

• Cinnamon girl

Mitt råd är att du börjar tugga maten.

Jag misstänker att du inte tuggar maten vidare mycket utan skyfflar in varteftersom. Det är relativt vanligt bland storätatarna att de inte tuggar maten.

Så ät långsamt och tugga maten, så ska du se att kroppen själv reglerar portionsstorlekarna.

• Kejo

Cinamon girl,
    Kanske är det så, men såvitt jag vet så tuggar jag ganska bra. Är lite känslig mot stora tuggor så jag är tvungemn att tugga ordentligt. Och jag är världens långsammaste när jag äter, så jag skuulle inte vilja kalla att jag skyfflar in maten.

Men det kan ju vara värt att tänka på iaf.

Svar på tråden Hur ska jag lyckas äta mindre portioner?