• saua83

Hur ska jag övervintra mina jordgubbsplantor?

Planterade i våras jordgubbsplantor i krukor och balkonglådor och nu har mina de vuxit till sig ordentligt och nu börjar det bli kallt ute, ska jag ta in dem? Låta dem "självdö" och vara ute under vintern? Hjälp!!!

• Svar på tråden Hur ska jag övervintra mina jordgubbsplantor?
  • ALJO

Jordgubbar dör inte av lite frost, och dom komer inte att trivas inne.
    Har du något kallförråd typ friggebod kan du förvara dom där, men lättast är att gräva ner krukorna i backen i vinter, inte gräva ner hela plantorna alltså, utan dom skall vara i marknivå, sedan kan du släng över någon fiberduk om du har det, men dom flesta plantorna kommer att ta sig till våren.

• saua83

Hm, jag bor i lägenhet och tror inte grannarna/husvärden blir så glad om jag gräver i gräsmattan utanför ;) Men tack för tipset... Har vindförråd, men där är det för varmt, va? Räcker det att låta dem stå på balkongen med fiberduk över kanske?

• ÄngelBängel

Såg att du bodde ganska långt söderut. Svep in dem i fiberduk, juteväv eller något annat som isolerar mot kraftiga temperaturväxlingar så ska det gå bra även på balkongen. Annars kanske du har en kompis, föräldrar som har ett trädgårdsland där de kan övervintra?

• saua83

ÄngelBängel: Ja, så får jag nog göra =) Det får gå som det går... Jag är inflyttad student i Kalmar så har ingen släkt, men det var en bra tanke! Tack!

• Hint

jag har smultronplanta sen förra våren, och de övervintrade jag på balkongen i sin vanliga kruka, med tidningspapper runt och stoppade ner den krukan i en större kruka. Jag klippte ner alla vissna blad (allt var vissnat då) Sen kom de tillbaka nu i våras.

Svar på tråden Hur ska jag övervintra mina jordgubbsplantor?