• MajaLinnéa

Min hund slaktade min kattunge, framför ögonen på mig!

Vi hade skaffat katt igår, en liten 4 månaders kattbebis, en pojke.
    Han var framåt, kelig och så fin. Vi har två hundar. Vi höll hundarna och lillkatten separerade hela dagen igår, och idag gjorde vi så att lillkatten kunde gå ut till hundarna, men dom kunde inte komma in till honom. Så katten fick bestämma takten liksom.

I morse gick han ut till hundarna, dom nosade på varann och allt verkade bra. Ingen aggressivitet från någons sida.

Så helt plötsligt utan förvarning, jag stod bredvid, så hugger tiken lillkatten över nacken och huvudet. Jag skrek på henne och stoppade in fingrarna i munnen på henne och försökte bända upp käkarna men dom var låsta. Till sist släppte hon lillkatten, men då var det försent. Han ryckte i några sekunder, sen var han helt stilla.
    Hela jag var blodig, det var en pöl av blod på golvet och det rann från hundens mungipor.

Nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra. Hunden är instängd i köket. Vi kan inte ha kvar en sån hund va?
    Vi har barn också...

Hunden är 2 år. Vi har haft henne sen februari. Innan hon kom till oss var hon kattvan.

Jag mår så dåligt! Lillkatten bara låg där i sitt blod och vred på sig och jag försökte verkligen få bort hunden, men käkarna var låsta... Det gick så snabbt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-27 12:38:43:
    Tråden låg tidigare i Känsliga Rummet, men flyttades. Vet inte riktigt varför jag la den där.. är lite uppskärrad just nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-27 12:45:05:
    Det är en rottweiler.

Grejen är den att hon visat tendens att vara aggressiv mot vår flicka med. Hon morrar ofta och gör utfall ibland när hon går förbi. En gång när min sambo och flickan busade (han kittlade henne på magen) så kom hunden rusande och bet flicka i magen. Det blev bara ett pyttesår, men ändå...

• Svar på tråden Min hund slaktade min kattunge, framför ögonen på mig!
  • Heli77
    Boktokig skrev 2007-09-02 17:38:00 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men av trådstarten kan jag ju bara säga att hade jag haft en sådan hund hade den inte fått vara kvar hemma!Varför? Jo, jag riskerar inte mina barns eller andra djurs hälsa på grund av att ett av djuren har fått för sig att han/hon är herre på täppan. Det behöver inte vara något fel på hunden, men har man inte tid, kunskap eller motivation till att ändra på beteendet så skall hunden omplaceras eller i värsta fall (om det skulle vara något fel i huvudet så att säga) avlivas.
    Precis.
    Alla som har egna barn, förstår nog det resonemanget. Jag tror inte att det finns NÅGON förnuftig förälder som väljer hunden framför sitt barn.
    Barnen är ens allt!
    Man älskar sina djur också, men det finns en gräns - och den gränsen är nådd för de flesta, när deras barns trygghet är ifrågasatt.

Visst, har man tid och motivation att få hunden utredd så är det ju toppenbra. Men under utredningens tid, vågar man knappast ha hund och barn i närheten av varandra. Man skulle ALDRIG förlåta sig själv om något hände.
    Kan ärligt erkänna att jag INTE är någon hundexpert (sådana finns det redan gott om här ), även fast vi har haft hund under min uppväxt. Men jag talar utifrån egenskapen som förälder, och en gnutta förnuft och känsla (vill jag iaf inbilla mig ).
    Sigrid och Judith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • MajaLinnéa
    Gokoglan skrev 2007-09-02 19:11:07 följande:
    inte bra för hunden att vandra runt heller..då är en avlivning mer humant....
    Vi ville ju ha henne avlivad, men förra ägaren propsade på en omplacering istället. Så vi sa att då får HON sköta den omplaceringen, och ta på sig ansvaret om något skulle hända, vilket hon gått med på...
  • Linnea84a

hade min hund bitit ihjäl en katt så hade jag INTE gjort mej av med hunden på nåt sätt! jag har 2 hundar och ett barn...det är rätt mkt jakt i en hund så att den tar en katt är rätt naturligt. min ena hund hade ätit upp den i ett nafs om han hade haft till fälle och då valde jag istället att inte ha någon katt...
    alla djur går inte ihop med andra djur vare sej det är av samma raseller inte...

• Linnea84a

ras= sort=) hund,katt, kanin...inte olika katt eller hund raser=)

• fjädern

Men du har förmodligen mer hundkunskap och vet bättre.
    Är man helt oerfaren är det inte så lätt.

• mrsgreen

Hej, om du funderar på omplacering kan jag rekommendera Pjäsens hundhem, de är seriösa och väldigt bra att placera rätt hund hos rätt människa!!
    Lycka till, många kramar!!

• Rottis77
    fjädern skrev 2007-09-04 17:32:31 följande:
    Men du har förmodligen mer hundkunskap och vet bättre.Är man helt oerfaren är det inte så lätt.
    Va menat till vem??
  • Hugofelicia

Åh... en till som råkat ut för samma sak!!!

Jag har oxå en hund (golden) som är den snällaste vovven man kan tänka sej..
    Barnen kan hoppa på hans huvud då han sover.. rammla på han och ta hans ben och pinnar hur dom vill...
    Vi har haft 2 st katter men efter en flytt var vi katt fri i ca 2år.

Så köpte vi en liten kisse på 8veckor... Allt gick så fint men visst tycket vi lite synd om vår hund då katten hela tiden var och bet och slet på hunden....
    Men han gillar katter och tycker om att leka med dom.

Sen då katten blev äldre så gick jag och väntade på att hon skulle få sej en hurvel så att hon lärde sej att hunden faktiskt "kan" bli sur.

Så en solig dag låg hunden ute i sin lina... jag hade slängt åt han 2st nykokta märgben och precis då jag gick för bi ytter dörren såg jag katten stå och dricka vatten ur hans skål ute...
    Jag tänkte att kanske katten äntligen får sej en åthutnig.
    Precis då jag gick för bi så hör jag ett "Morrr!"
    Jag stannar till och efter en sekund går jag till baka och kollar...
    Där ligger lilla kissen och bara rycker...!!!!
    Jag fattar först inte vad som hänt men sen blir hon aldeles stille och då förstår jag....
    Med 2 små barn i husen får jag panik men som tur var så kunde min sambo hjälpa mej.

Vi bestämde för att berätta för barnen precis hur det gått till och sen ha en begravning.

• respire
    Linnea84a skrev 2007-09-04 15:28:36 följande:
    hade min hund bitit ihjäl en katt så hade jag INTE gjort mej av med hunden på nåt sätt! jag har 2 hundar och ett barn...det är rätt mkt jakt i en hund så att den tar en katt är rätt naturligt. min ena hund hade ätit upp den i ett nafs om han hade haft till fälle och då valde jag istället att inte ha någon katt...alla djur går inte ihop med andra djur vare sej det är av samma raseller inte...
    Fast min hund har jakt i sig också, Jack russell terrier. Han skulle inte få för sig att bita ihjäl någon av mina katter. Här är det han som är lägst i rang.
  • Linnea84a

j

respire skrev 2007-09-05 11:40:35 följande:
    Fast min hund har jakt i sig också, Jack russell terrier. Han skulle inte få för sig att bita ihjäl någon av mina katter. Här är det han som är lägst i rang.
    ja har GIVETVIS mina hundar under mej oxå!
    många hundar gör givetvis inte så men en del gör det och dom ska inte bli straffade för det...

är så otroligt många som glömmer av att hundar är djur inga jävla leksaker rent ut sagt. dom har en vilja och en naturlig instinkt som man aldrig kommer att får bort. tror att om din hund skulle vilja bita ihjäl en av din katter så skulle han nog kunna det fast han är i samma storlek som en katt.
    så det där med rang kan du nog ta och tillägga i någon tråd som dom diskuterar om rang ordning för att en hund gör så har inget med det att göra, annat vore om hunden bet dej eller någon männsika i familjen.
  • Linnea84a

sen kan jag ju tillägga att det jag skrev med att man inte ska straffa dom menade jag ju inte att jag skulle klappa å säga duktig hund om han bet ihjäl en katt.min pb/staff har haft katter i munnen några ggr och givetvis så blir jag arg på honom..

Svar på tråden Min hund slaktade min kattunge, framför ögonen på mig!