• Ickan

Tvätt som luktar unket

Just när man behöver så hittar man inte trådarna man letar efter...

Och det gäller som rubriken säger att tvätten luktar unket/mögligt om den ligger ens en halvtimme i maskinen efter kört tvättprogram.
    Vad är det man ska köra maskinen med för att få bort lukten? Finns det något som ger lite mer bestående effekt? Än så länge har jag bara rengjort tvättmedelsfacket.

• Svar på tråden Tvätt som luktar unket
  • Diddlmuffin

Jag har aldrig provat själv, men ättiksprit tar ju bort annan lukt. Kanske köra maskinen tom med lite sånt i sköljmedelsfacket?

• trollmammsis

kör en tom maskin på högsta grad, dosera med tvättmedel men inget sköljmedel.....  detta ska upprepas regelbundet då maskinen behöver komma upp i gögra temperaturer ibland

• hug me

jag brukar köra en tom maskin med lite tvätt medel i 90 grader, då vår börjar lukta lite, kan bli så om man kör 40 och 60 graders mycket.

ღ mamma till 2 prinsessor ღ
  • WhiteTrash

Hoppar in i den här tråden...
    Min tvätt börjar lukta unket efter att jag tumlat den... hur får man bot på det? Bor i hyresrätt så det är ju en stor bjässe till tumlare som 18 lägenheter samsas om...

• Ickan

Ok. Tack!

För vår del blir det nästan bara 40-graders tvätt så det är väl inte så konstigt att det fastnar tvättmedelsrester mm i maskinen.

• Busungarnas mamma

När våran tvättmaskin krånglade med lukt så fick jag rådet av "tvättmedelsgubben" att köpa ett par påsar citronsyra (pulver)
    Jag tog helt enkelt pulvret och la det i tvättmedelsfacket, sedan körde jag maskinen på 90 grader.

Sedan luktade tvätten gott igen

Citronsyran löser upp smuts och annan "skit"

• Heddalisa

Jag har liknande problem, men bara med mörktvätt (kan det vara ngt färgämne eller något) och vi har haft så svårt att få bort lukten! Det som har hjälpt lite är att torktumla kläderna med några "Bounce", amerikanska "papper" man stoppar i tumlaren som gör kläderna mjuka och minskar att det blir statisk, och så doftar det gott. Men det är ju inte till så mycket hjälp om de inte går att köpa här i Sverige. Jag ska kolla det förresten, våra börjar ta slut!

• trollmammsis
    WhiteTrash skrev 2007-08-27 14:13:25 följande:
    Hoppar in i den här tråden... Min tvätt börjar lukta unket efter att jag tumlat den... hur får man bot på det? Bor i hyresrätt så det är ju en stor bjässe till tumlare som 18 lägenheter samsas om...
    men våran lilla tumlare luktar också unket.....skittrist.... att rebgöra stup i kvarten verkar inte heller funka..... bäst att hänga ute
  • Petit Coeur

WT- Vet inte om det finns i Sverige men när jag bodde i USA så brukade vi använda som små servetter som man la in i tumlaren när man tumlade.De minskade statiskt elektricitet och funkade typ som mjukmedel och luktade gott. Finns säker här med!

• Petit Coeur

Heddalisa: Hann inte se ditt inlägg. Det var dem jag menade!

• barn barn barn

Problemet med mörk tvätt har jag också märkt av... Kör ofta också maskiner i 40 och 60 grader..

Är inte citronsyra blekande?? Jag menar räcker det att köra maskinen en gång eller ska man köra en tom maskin flera gånger efteråt för att verkligen få rent den då??

• Heddalisa

Sorry, verkar inte som att Gray´s American Food Store här i Sverige har Bounce.. så det är nog just bara food store

• Busungarnas mamma
    barn barn barn skrev 2007-08-27 14:26:26 följande:
    Problemet med mörk tvätt har jag också märkt av... Kör ofta också maskiner i 40 och 60 grader.. Är inte citronsyra blekande?? Jag menar räcker det att köra maskinen en gång eller ska man köra en tom maskin flera gånger efteråt för att verkligen få rent den då??
    När vi hade tvättmaskinreparatören hemma hos oss, så sa han att citronsyra var jättebra och jag frågade om det blekte osv men det gör det inte och det GJORDE inte heller för den delen.
  • WhiteTrash

Man kan inte beställa från sidan du läknade till då?
    Eller från nån annan sida?

Heddalisa skrev 2007-08-27 14:33:29 följande:
    Sorry, verkar inte som att Gray´s American Food Store här i Sverige har Bounce.. så det är nog just bara food store
Svar på tråden Tvätt som luktar unket