• Svar på tråden Hur stavas det?
  • Nevada

Som det ska stavas ! Usch SÅKLART !

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren !
  • Fluffguf
    fristad skrev 2007-08-27 16:56:01 följande:
    jag skulle aldrig skriva eller säga annat än usch. men jag är sthlm o har ingen rätt att påstå att tex en skåning som skriver eller säger ursch har fel. testa en gång att säga uRRRsch på skånska. då förstår ni varför man ibland i skrift ser att folk stavar så.som sthlmare är det så himla lätt att stava. men har man en grötig dialekt får man plugga lite hårdare på svenskalektionerna i skolan.
    Lustigt, jag tänkte precis tvärtom! Jag som är skåning uttalar r så tydligt att det skulle märkas om där var ett, medan i stockholm (och typ överallt annars) hörs inte r lika mycket. Inte för att jag någonsin har sett någon stava usch med r, men det finns tydligen de som gör det.
  • Cavatine
    fristad skrev 2007-08-27 16:56:01 följande:
    jag skulle aldrig skriva eller säga annat än usch. men jag är sthlm o har ingen rätt att påstå att tex en skåning som skriver eller säger ursch har fel. testa en gång att säga uRRRsch på skånska. då förstår ni varför man ibland i skrift ser att folk stavar så.som sthlmare är det så himla lätt att stava. men har man en grötig dialekt får man plugga lite hårdare på svenskalektionerna i skolan.
    Jag kommer söderifrån och bor i sthlmstrakten och tycker precis tvärtom! Folk här tenderar att väldigt ofta stava "urs" då de är vana att kombinationen r+s uttalas "sh".

TS: USCH såklart! Allt annat är förkastligt.
  • Fluffguf
    Cavatine skrev 2007-08-27 18:24:08 följande:
    Jag kommer söderifrån och bor i sthlmstrakten och tycker precis tvärtom! Folk här tenderar att väldigt ofta stava "urs" då de är vana att kombinationen r+s uttalas "sh". TS: USCH såklart! Allt annat är förkastligt.
    Det var det jag försökte få fram i mitt inlägg, att rs blir sh
  • Cavatine
    Fluffguf skrev 2007-08-27 18:25:48 följande:
    Det var det jag försökte få fram i mitt inlägg, att rs blir sh
    Hehe, såg ditt inlägg sekunden efter att jag postat mitt. Vi sydlänningar måste tänka likadant...
  • Anna Svenssonliv

haha, ok jag ger mig. jag som kände mig så väldigt diplomatisk där o fann en anledning till att vissa stavar fel.

hihi

• Kall öl
    Ursch [2] [1,18%]  
    Paris Hilton 4 president!
  • Kall öl

oj!

Usch såklart! Hatar de andra stavningarna

Paris Hilton 4 president!
  • Kall öl
    zazla skrev 2007-08-27 20:29:03 följande:
     lunarspjåk.
    nja lättale sagt bäbisplåk.