-
-
Svar på tråden Hur stavas det?
-
Som det ska stavas ! Usch SÅKLART !

-
Lustigt, jag tänkte precis tvärtom! Jag som är skåning uttalar r så tydligt att det skulle märkas om där var ett, medan i stockholm (och typ överallt annars) hörs inte r lika mycket. Inte för att jag någonsin har sett någon stava usch med r, men det finns tydligen de som gör det.fristad skrev 2007-08-27 16:56:01 följande:jag skulle aldrig skriva eller säga annat än usch. men jag är sthlm o har ingen rätt att påstå att tex en skåning som skriver eller säger ursch har fel. testa en gång att säga uRRRsch på skånska. då förstår ni varför man ibland i skrift ser att folk stavar så.som sthlmare är det så himla lätt att stava. men har man en grötig dialekt får man plugga lite hårdare på svenskalektionerna i skolan. -
Jag kommer söderifrån och bor i sthlmstrakten och tycker precis tvärtom! Folk här tenderar att väldigt ofta stava "urs" då de är vana att kombinationen r+s uttalas "sh".fristad skrev 2007-08-27 16:56:01 följande:jag skulle aldrig skriva eller säga annat än usch. men jag är sthlm o har ingen rätt att påstå att tex en skåning som skriver eller säger ursch har fel. testa en gång att säga uRRRsch på skånska. då förstår ni varför man ibland i skrift ser att folk stavar så.som sthlmare är det så himla lätt att stava. men har man en grötig dialekt får man plugga lite hårdare på svenskalektionerna i skolan.
TS: USCH såklart! Allt annat är förkastligt.
-
Det var det jag försökte få fram i mitt inlägg, att rs blir shCavatine skrev 2007-08-27 18:24:08 följande:Jag kommer söderifrån och bor i sthlmstrakten och tycker precis tvärtom! Folk här tenderar att väldigt ofta stava "urs" då de är vana att kombinationen r+s uttalas "sh". TS: USCH såklart! Allt annat är förkastligt.
-
Usch, förstås.
-
Hehe, såg ditt inlägg sekunden efter att jag postat mitt. Vi sydlänningar måste tänka likadant...Fluffguf skrev 2007-08-27 18:25:48 följande:Det var det jag försökte få fram i mitt inlägg, att rs blir sh
-
haha, ok jag ger mig. jag som kände mig så väldigt diplomatisk där o fann en anledning till att vissa stavar fel.
hihi -
Usch
-
Usch!
Urs är ju lunarspjåk. -
Usch
-
Ursch [2]

[1,18%]
-
oj!
Usch såklart! Hatar de andra stavningarna
-
nja lättale sagt bäbisplåk.zazla skrev 2007-08-27 20:29:03 följande:lunarspjåk. -
Urch!?
Finns det nån som stavar så
Usch stavar jag det iaf
Eller Uschaaan som vi säger här i Östergötland -
Usch såklart!
-
Eller kanske Uschaalingen (också Östergötland)