• thessires

Leandervagga... Vad tycker ni?

Ska köpa en Leandervagga till bebisen i magen. Funderar på om det är bättre med stativet eller att sätta fast med krok i taket. (Blir ju en hel del dyrare med stativet...) Hur bäddade ni i er vagga? Tyckte era bebisar om att sova i vaggan?

Dela med er med era erfarenheter

www.leanderform.dk/

• Svar på tråden Leandervagga... Vad tycker ni?
  • Familjen Karlsson
    Tösagumman skrev 2007-08-27 20:11:42 följande:
    Hej! Vi valde krok i taket till vår leandervagga; en vid fotändan av sängen, en i TV-rummet, en i köket, en inne i uterummet och slutligen en ute under tak. Huuuur smidigt som helst att kunna flytta runt på den, t om med bebis i går bra (om man är försiktig såklart). Båda mina killar har gillat att sova i den, men nu har minsta pojken tyvärr vuxit ur den och har övergått till spjälsäng.Bäddade som i en spjälsäng, d.v.s. med lakan, kudde och täcke - fast samma storlek som till vagn, eller bara med kudde och filt på sommaren. När de var riktigt små rullade jag ihop en fleecefilt som en lång korv och la längs kanten, dels för att få det mer ombonat och dels så inte huvudet skulle skava i tyget.Kan VARMT rekommendera leandervaggan!
    Hur nådde du upp så att du kunda haka fast vaggan i taket? Fick du hålla på och klättra för att nå?
    Det är långt till mars, v.11+0
  • thessires

Några fler med erfarenheter av leandervaggan????

• Tösagumman

Familjen Karlsson - mjaa...jag har en man som är lång och bra fast om jag står på tå når jag också.

• Familjen Karlsson
    Tösagumman skrev 2007-08-27 23:16:51 följande:
    Familjen Karlsson - mjaa...jag har en man som är lång och bra fast om jag står på tå når jag också.
    Lågt i tak då eller? För jag fattar då inte hur ni lyckas haka fast den. För man måste ju hålla ena handen rätt så nära haken om man ska lyckas.
    Det är långt till mars, v.11+0
  • Tösagumman

njae, normal takhöjd på 2.40 eller så. vaggan har en 10-15 cm lång "pinne" längst upp som öglan sitter i och det räcker ju att man håller längst ner på pinnen för att få den på kroken + att kroken sticker ner en bit iom att det är en trapetskrok.

• Adamama

Tänkte bara tipsa om att jag sett flera Leander på Blocket. Även Knoppa. Jag var rätt sugen på det förra graviditeten, med tanke på hur rörlig min gosse var hade han varit tvungen att flytta ur den till spjälsäng innan halvåret och då hade det känts som väldigt mycket pengar. Speciellt med tanke på att han sov hos oss de första månaderna för att sova alls.

Bara ett litet inlägg i vaggdebatten - tänk på att vagga, tak eller golv, ofta har kort användningstid.

♥ mamma till Adam okt -04 och bebis i magen BF 14/9 ♥
  • Muminlina

Leandervaggan är verkligen så fin, men jag vill ändå rekommendera BabyRo-vaggan, den har så många bra egenskaper för den lilla babyn.

Titta in och läs lite om den:
    www.mamamiashop.se/15/page.asp&type=ecom3&page_nr=1&sub_nr=105&id=18331

Vi ska ha ställningen nere på bottenvåningen så vi lätt kan flytta omkring den, och en krok i taket på ovanvåningen vid vår säng.

Ha d bra

• Tösagumman

Muminlina - ja, den var fin - men OJ så dyr. (inte för att leandervagga är billigt heller iofs)

• Familjen Karlsson
    Tösagumman skrev 2007-08-28 10:56:18 följande:
    njae, normal takhöjd på 2.40 eller så. vaggan har en 10-15 cm lång "pinne" längst upp som öglan sitter i och det räcker ju att man håller längst ner på pinnen för att få den på kroken + att kroken sticker ner en bit iom att det är en trapetskrok.
    Ahha, nu begriper jag
    Det är långt till mars, v.11+1
  • Muminlina

TösaGumman: Jo, det är klart att den kostar, men jag köpte min begagnad på Blocket för 1900 kr, den var använd i typ ett halvår o ser helt ny ut... Så man kan ju leta

• idanna

Vi hade en Leander med stativ... Vet inte om vi hade så mycket användning av den, tyckte att det var lite svårt o ta upp Edvin när han var så liten, sen är den så låg också, men men..
    Den är ju praktisk o ha på ett sätt, men det är kanske smartare o köpa från blocket om det nu finns.

• Truffles
    Adamama skrev 2007-08-28 11:06:29 följande:
    Tänkte bara tipsa om att jag sett flera Leander på Blocket. Även Knoppa. Jag var rätt sugen på det förra graviditeten, med tanke på hur rörlig min gosse var hade han varit tvungen att flytta ur den till spjälsäng innan halvåret och då hade det känts som väldigt mycket pengar. Speciellt med tanke på att han sov hos oss de första månaderna för att sova alls. Bara ett litet inlägg i vaggdebatten - tänk på att vagga, tak eller golv, ofta har kort användningstid.
    En av fördelarna med att göra en egen vagga, du kan bestämma höjden själv. I vaggan jag gjorde åt Alise kan hon vända sig utan problem (när det blir dags, hon är ju bara 2veckor och 1 dag idag). 

• thessires

En sak till... har ni som haft leandervagga (eller annan vagga med stativ el. krok i taket) haft spjälsäng också.. eller har ni väntat med spjälsängen tills det varit dags att byta?

• thessires

Jag glömde att skriva att jag har kollat på blocket och hittat en vagga med benstativ och en med takkrok (1600 kr med stativ 1200 kr med krok) Vet inte vad jag ska välja :-/ Tar benstativet väldigt mycket plats???

• Tösagumman

thessires - vi väntade med spjälsäng och hade bara vaggan.
    ang. benstativ valde vi bort det dels eftersom vi tyckte det tog mkt plats och dels för att vaggan kom så lågt då. precis som idanna skrev är det jobbigt att behöva böja sig och ta upp barnet...

• thessires

Nu har vi köpt en vagga som vi hittade på blocket. Det blev med stativ, men vi ska hänga krokar också. I vardagsrummet och en vid vår säng. 1500 kr fick vi betala I superfint skick! Tack så mycket för alla bra synpunkter och åsikter

• lövet

Vi hade en leander vagga till dottern i början eftersom vi bodde trångt då. Vaggan hängde i lampkroken i sovrummet precis över fotändan på vår säng (hade naturligtvis kollat att kroken höll innan, och hade helst satt upp egen krok med vi bodde i andrahand i hyresrätt då). Supersmidigt med vagga över sängen för jag behövde inte ens gå ut sängen när hon ville amma - bara att sätta sig upp och lyft ur lilltjejen. Hon trivdes i vaggan. Jag hade bäddat med ett korthårigt babyfårskinn i botten och sedan en liten filt. Kudde hade vi inte i början utan hon hade en mysig t-shirt med lite mammalukt under huvudet. Vi köpte våg vagga begagnad på blocket för 800 kr och det var den värd - tyget är bara att ta av och tvätta.

Svar på tråden Leandervagga... Vad tycker ni?