Inlägg från: MosieSassa |Visa alla inlägg
  • MosieSassa

Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III

Välkommen till marsvinsmänniskornas tredje tråd!
    Hit är alla marsvinsintresserade välkomna för att prata om de underbara djuren MARSVIN.

Sätter här uppe i trådstarten uppmaningen att ALLA marsvin ska hållas minst två och två om inte särskilda skäl finns. Detta är lag from 1 juli 2003. Det går till 99% lika bra att ha två hanar ihop som att ha två honor.
    En kanin är absolut inte tillräckligt sällskap för marsvin.

Marsvin ska alltid ha fri tillgång till hö och vatten, dagligen ska de även få C-vitaminrika grönsaker som tex vitkål, paprika, persilja och morötter.

Hus (gömställe) ska man också alltid ha till sina marsvin.

Höhäck och salt/mineralsten är inget som är bra för marsvin utan ställer oftast bara till problem.

EN UPPMANING TILL ER SOM SKA KÖPA MARSVIN
    Ta alltid kontakt med en seriös uppfödare, många djuraffärer köper djur från grossister som absolut inte tar hand om djuren på något bra sätt, tex så går honor och hanar konstant tillsammans, ungarna tas från mamman innan de är mogna att lämna sin mamma och de får inte rätt sorts mat.
    Många djur från djuraffärer är sjuka (har ohyra eller lider av vitamin brister) är av "fel" kön, kanske tom dräktiga etc.
    ALLA DJURAFFÄRER ÄR SJÄLVKLART INTE OSERIÖSA!
    Sen kan man nästan alltid få se föräldrar och andra släktingar hos seriösa uppfödare, uppfödaren känner sina linjer och vet vad de avlar på, man får stamtavla med på köpet och framför allt så kan man alltid väda sig till sin uppfödare om man undrar någonting och får så svar från en kunnig person.

Länk till våra tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m21248236.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m17762510.html

• Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III
  • MosieSassa

Tack
    Kändes bäst att sätta det i trådstarten så att de som kommer till tråden läser det.

Vad kul, hoppas att det blir små söta bebisar med häftiga frisyrer:-P

Själv har jag tre teddykullar på G nu, Eve som ska ha inom två veckor (tror jag iaf, hon har ju bara bott här sen den 30/7 så jag har ingen koll när hon blev parad) och Melora & Lily-Anne som jag satte med Alfonz i fredags, ska bli riktigt spännande att se vad som kommer i kullarna

Är dags att flytta på Agnez pojkar också nu, de har redan blivit stora killar (fyra veckor i morgon). Nu hoppas jag bara att jag kan hitta ett nytt bra hem till dem

Hästtokigmamma33 skrev 2007-08-27 22:24:10 följande:
    Sassa: Bra att du skrev det du skrev. Är ju en rätt vanligt återkommande fråga här...Jag väntar smått här hemma en pet kull Satin coronet och min eng crestades Pe Golden hane..
  • MosieSassa

PRECIS!
    Väntan är lång och tråkig

Hästtokigmamma33 skrev 2007-08-31 11:21:20 följande:
    När ska bebbarna komma.
  • MosieSassa

Precis, tar alltid för lång tid..........

Hästtokigmamma33 skrev 2007-08-31 17:02:25 följande:
    Sassa: Ja alldeles för lång.. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge
  • MosieSassa

Nästan alla mina bebisar brukar kissa i matskålen, de har slutat av sig själva när de blivit äldre.
    Gäller helt enkelt att ha tålamod och rengöra skålen.

Har han nån kompis?
    Har märkt att mina äldre blir lite irriterade på bebisarna när de sitter i skålen och kör bort dem (fast de brukar ändå redan ha hunnit kissa).............:-/

NeA 84 skrev 2007-08-31 20:50:10 följande:

en fråga till er experter!mitt ena marsvin har börjat kissa i matskålen...varför(e de vanligt?) å hur får man honom att sluta? han är ca8-9 veckor.
  • MosieSassa

Sent på kvällen den 31 augusti fick Eve tre stora bebisar!
    Det blev tre flickor men tyvärr var en dödfödd

98 gram, white/ golden roan
    109 gram white/ black roan
    138 gram golden/ white roan (död)

Bilder finns på min hemsida www.sweetdreams.webb.se under Födda kullar (Kull XII)

En av flickorna kommer att stanna den andra kommer förmodligen bli till salu.

• MosieSassa

Vad kul att de äntligen kom, grattis!

Hästtokigmamma33 skrev 2007-09-02 15:20:39 följande:
    Sasaa och alla andra: Min hona har fått två ur söta bebisar, dom är bara 15 minuter gamla ännu återkommer med kön och färg sen
  • MosieSassa

Tack alla, de är ljuvliga fast deras mamma har inte tillräckligt med mat så jag håller på med stödmatning nu

• MosieSassa

Mina marsvin har, självklart, fri tillgång till hö och vatten.
    Grönsaker bestående av vitkål, paprika och morötter som bas men ibland även annat.
    Pellets (Lottie, orange) ger jag endast till dräktiga samt digivande honor och växande ungar.
    Kraftfoder (havrekross och kornkross) ger jag övriga efter behov.
    Mina hanar tex är ganska tunna så de har fri tillgång, mina honor är ganska tjocka så för tillfället får de inget alls.

Jag tycker att man får se till individerna när man bestämmer om och isf hur mycket kraftfoder de ska ha.

• MosieSassa

Det är helt vanligt havrekross och kornkross, jag köper mitt i en affär som säljder bla hästfoder.

Taggtroden skrev 2007-09-17 15:09:41 följande:
    Det där kraftfodret du pratar om, MosieSassa, är det vanligt havrekross eller är det något specialanpassat till marsvinen och vart får man tag på det isf? Jag ska inte lämna bort min kanin ändå, han har fått tid för kastrering i oktober, så han bor hemma hos mig tills dess och sedan, för hoppningvis, ska det gå bra att ha honom uppe hos oss andra :) Jag får helt enkelt ta mig råd till detta, har inte hjärta att lämna bort honom! Han är så fin, lilla Poppe! Dessutom har han på mindre än två år haft två andra ägare innan mig, vilket känns onödigt om han skulle få ännu en.
  • MosieSassa

Jag använder havregryn också ibland, det är sånt man köper matvarubutken och kan använda tll bak eller tex havregrynsgröt. Jag använder mig av ICAs, både jag och marsvinen tycker att det är bra, köpt på COOP eller WILLYs en gång (deras eget märke) och det gillade marsvnen inte, det var väldigt hårt och smuligt.

Taggtroden skrev 2007-09-18 19:18:14 följande:
    Okej, tänkte är det sånt man kan köpa på ICA, sånt man bakar med?!
  • MosieSassa

I samband med att Djurskyddet Ängelholm/Bjäre firar Djurens Dag den 7 oktober (mellan klockan 13:00 och 17:00) kommer en inofficiell Drive-In petsutställning för marsvin annordnas mellan klockan 14:00 och 16:00. Alla marsvin som är mellan 2 månader och 6 år och inte sjuka (honorna får inte vara dräktiga eller ha ungar yngre än 4 veckor) är välkomna.

För mer information om Djurskyddet Ängelholm/Bjäre och program över vårt firande av Djurens Dag samt kontaktuppgifter finns på vår hemsida www.djurskyddetangelholm.info.se

Hoppas att vi syns där!

• MosieSassa

Baby Animal skrev 2007-11-01 10:01:48 följande:

Jag är ganska ny i "marsvinsfamiljen" är påläst sen flera år tillbaka eftersom jag alltid velat ha marsvin och NU äntligen har jag två damer Den ena är dräktig troligen enligt säljaren, men jag är skeptisk, kan inte känna något och hon är inte så spec "päronformad" och jag kan inte känna några rörelser.. och då ska hon ha om max 1v.. Damerna jag har är Lakelands och 11mån gammal är den "dräktiga" Sally och 6mån är Hibiscus "Hibbie".Funderar på att köpa en Lakeland hane till damerna, vad tros om det? Självklart får han bo i egen bur, men träffar han damerna så lär han inte gilla en annan hane sen läste jag
    Det behöver inte alls vara några problem att ha avelshanar ihop när de gått med honor.
    Jag har för närvarande 6 st hanar (2 unga på exakt 3 månader och 4 vuxna som samtliga är använda avel) och inga av mina marsvin går ensamma, hanarna bor för tllfället i 2 burar men de brukar gå ihop alla 6, honorna går också i 2 burar pga att en av dem är dräktig.
Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III