Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III

Åh jag vet inte vad jag ska göra nu :( Jag har tillfälligt mitt marsvin (har ju bara ett sedan bur kompisen dog) och kaninen i samma bur uppe. Mamma kom idag med en till bur så jag kan ha kaninen i en egen om jag vill. Men de trivs bäst att va tillsammans. Båda är deppiga när de satt var för sig (då var dock marsvinet inne själv och kaninen i uteburen. Har kaninen inne eftersom det ändå bara regnar ute hela tiden. Men nu har han börjat markera revir och skvätter en massa. Det far på väggar och golv och möbler och är inte trevligt. Fortsätter han såhär måste jag ha honom i källaren igen och då även marsvinet såvida jag inte hittar en burkompis åt honom. Men jag vill så gärna ha marsvinet uppe´, och har jag en till kompis till honom så blir kaninen ensam nere... blir fel hur jag än gör >< Jag vet att det skulle gå bra om jag kastrerade kaninen men jag har fortfarande en räkning kvar från djursjukhuset sen jag var där med marsvinet som dog, och sedan har vi en katt som ska kastreras och märkas inom några månader så det är fullt upp med räkningar som det är från djursjukhuset..... någon som har något tips/lösning?

• Taggtroden

Marsvinet och kaninen är så söta! Marsvinet brukar ligga över kaninen ibland när de vilar. I gårkävll kom jag in och de låg så och sov! De hann dock vakna innan jag hann fota, men jag tog ett foto ändå som ligger i mitt galleri om nån vill se Dom är så fina :)

• Taggtroden

Hihi jaa vad sött :D

• Taggtroden

Min senaste unge kissade och bajsade också i matskålen, min syster och hennes pojkvän tog henne sen och hon höll på ganska länge men nu har hon slutat :)

• Taggtroden

Marsvin är underbara djur! Är så skönt att ha Rasmus uppe nu, men stackars kaninen sitter ensam i en liten bur nere... men jag ska höra runt med vänner och bekanta om någon vänlig själ vill ta sig an honom... vill inte ha honom när jag inte kan ge honom det han behöver... har hört med en tjej som har fler kaniner om hon kanske vill ha honom, hon var och parade sin hona med honom tidigare i sommar och hon tyckte att han var fin och snäll :)

Rasmus trivs så mycket bättre här uppe i alla fall, fattas bara en vän till honom, men jag kanske ska få ta en gammal hona som inte kan få fler ungar och ha med honom, från min syster. Den honan är mamma till Arvid som gick bort... (ja, vi har nästan inavel på våra marsvin nu för tiden, men Ramus och den honan är inte släkt, men Arvid och han hade samma pappa )

• Taggtroden

Vad kul med bebisar! Grattis :)

• Taggtroden

Grattis Hästtokigmamma också!!

• Taggtroden

Hello!
    Mina marsvin har aldrig varit några som rejsar runt så mycket, lite trist för det hade varit kul om de hade velat sppringa lös ibland ;) Min Rasmus äter och mår bra, han ska snart få en kompis, honan jag nämnde tidigare, men jag vill helst få bort kaninen innan jag tar henne, så det inte blir sånt kaos med djur här hemma...

• Taggtroden

Mina får knappt nån pellets alls! Dom får grönsaker två gånger om dagen istället och har alltid hö. Och vatten såklart. Jag ger mina Lotti pellets. Dom får ett par matskedar varannan/ var tredje dag.

• Taggtroden

Det där kraftfodret du pratar om, MosieSassa, är det vanligt havrekross eller är det något specialanpassat till marsvinen och vart får man tag på det isf?

Jag ska inte lämna bort min kanin ändå, han har fått tid för kastrering i oktober, så han bor hemma hos mig tills dess och sedan, för hoppningvis, ska det gå bra att ha honom uppe hos oss andra :) Jag får helt enkelt ta mig råd till detta, har inte hjärta att lämna bort honom! Han är så fin, lilla Poppe! Dessutom har han på mindre än två år haft två andra ägare innan mig, vilket känns onödigt om han skulle få ännu en.

• Taggtroden

Okej, tänkte är det sånt man kan köpa på ICA, sånt man bakar med?!

MosieSassa skrev 2007-09-18 16:10:09 följande:
    Det är helt vanligt havrekross och kornkross, jag köper mitt i en affär som säljder bla hästfoder.
  • Taggtroden

Tyvärr har jag inte plats just nu för fler och sen bor jag en hel del mil ifrån ...

Men kan du inte be i annonsen att de mailar först och berättar om sig själva och deras djurintresse och sen att de får komma och hälsa på en gång innan gången de hämtar den ... så gör ju hunduppfödare och är man inte seriös i ditt djurköp så orkar man nog inte engagera sig så i marsvinet ...
    Min mamma krävde att de skulle komma och hälsa på marsvinsungarna innan de hämtade dem för då kunde hon prata med dem och se att de verkade bra djurägare. Det hände att hon nekade folk att få köpa dem efter deras besök...

• Taggtroden

Åh ... hemskt att behöva bli av med dem :(
    Men det var ju tur att ni verkar ha fått en seriös ny ägare till dem :)

• Taggtroden

Det är bra här! Min kaninhane är kastrerad och gör därmed marsvinet sällskap i vardagsrummet nu :)

Har ju förut berättat att mina aldrig varit så intresserade av att springa fritt... kaninen är fortfarande inte så intresserad av det, men de två senaste gångerna jag släppt lös dem på golvet så har Rasmus rejsat nått otroligt och pipit högt hela tiden Så roligt! :)

Svar på tråden Marsvinstråden för oss marsvinsmänniskor III