Inlägg från: mindless |Visa alla inlägg
  • mindless

Hur stavas det?

Rätta mig om jag har fel, men de som använder sig av stavningen princessa använder väl sig inte av den stavningen om de till exempel skulle skriva om någon av kungens döttrar? Så som jag uppfattat begreppet handlar det om en viss inrednings- och klädstil, vilket gör den alternativa stavningen mindre konstig i mina ögon.

Om jag har rätt ovan betyder det att frågan i TS är felställd.

• mindless

Marie Curie:
    Jag kan inte se varför man behöver rättfärdiga en stavning över huvud taget, men min poäng var att princessa betyder något annat än prinsessa [vilket gör frågan i TS svår att svara på]. Jag roade mig med att googla lite. Kronprinsessa stavas i princip aldrig med c, medan prinsessrum gör det mer än var tionde gång, vilket tyder på att man använder orden något olika.

Jämför med att vissa ibland påpekar att de är en ?quinna?. Med det menar man något mer än att man är av ett visst kön, utan man vill signalera att man är en kvinna av ett visst slag [oftast att man har en väldigt traditionell syn på kvinnliga egenskaper]. Man kan tycka vad man vill om dessa språkliga tilltag, men i mina ögon hade det varit mer märkligt om man plötsligt hade stavat prinsessa i betydelsen kungens dotter med c.

Jag tycker att sådana här betydelseförskjutningar med tillhörande stavningsförändringar är intressanta [jmfr tejp och tape], men det mest intressanta är att de uppenbart gör många människor genuint upprörda.

• mindless

Jag sökte även på prinsesstårta, men eftersom det inte stödde min tes valde jag att hålla tyst om det. Intellektuell ohederlighet kallas det visst.

Jag kan dock tänka mig att de som stavar prinsesstårta med c tror att det är så det brukar stavas, vilket jag inte tror är fallet med de som stavar prinsessrum med c. Där är det, tror jag, medvetet [mycket "tror" här].

• mindless

Det blir ju bara spekulationer här. Det är möjligt att det rör sig om allmänna problem med stavningen, men jag tror inte det. Jag tror att väldigt få av de som skriver princessrum [eller princesstårta för den delen] skulle skriva princessa om Vickan. Så en viss medvetenhet om språket finns nog trots allt.

Jag kan givetvis ha fel [värre saker har hänt], men OM jag har rätt, så tycker jag fenomenet snarare är intressant än störande. Jag gillar när nyanser i språket uppmärksammar betydelseskillnader [jag har tidigare nämnt tejp ? tape, kvinna ? quinna]. För Viktoria är ju prinsessa på ett sätt, min dotter [om jag haft någon] på ett annat.

Men för protokollet: Jag tycker också det ser helmärkligt ut att stava prinsessa med c.

Svar på tråden Hur stavas det?