Marie Curie:
Jag kan inte se varför man behöver rättfärdiga en stavning över huvud taget, men min poäng var att princessa betyder något annat än prinsessa [vilket gör frågan i TS svår att svara på]. Jag roade mig med att googla lite. Kronprinsessa stavas i princip aldrig med c, medan prinsessrum gör det mer än var tionde gång, vilket tyder på att man använder orden något olika.
Jämför med att vissa ibland påpekar att de är en ?quinna?. Med det menar man något mer än att man är av ett visst kön, utan man vill signalera att man är en kvinna av ett visst slag [oftast att man har en väldigt traditionell syn på kvinnliga egenskaper]. Man kan tycka vad man vill om dessa språkliga tilltag, men i mina ögon hade det varit mer märkligt om man plötsligt hade stavat prinsessa i betydelsen kungens dotter med c.
Jag tycker att sådana här betydelseförskjutningar med tillhörande stavningsförändringar är intressanta [jmfr tejp och tape], men det mest intressanta är att de uppenbart gör många människor genuint upprörda.