• Trinity78

Hur stavas det?

Behöver jag ens skriva vad jag tycker här...? Fundersam

Gravity always wins
  • Svar på tråden Hur stavas det?
  • Marie Curie
    mindless skrev 2007-08-28 23:42:22 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men de som använder sig av stavningen princessa använder väl sig inte av den stavningen om de till exempel skulle skriva om någon av kungens döttrar? Så som jag uppfattat begreppet handlar det om en viss inrednings- och klädstil, vilket gör den alternativa stavningen mindre konstig i mina ögon.Om jag har rätt ovan betyder det att frågan i TS är felställd.
    Jag har sett stavningen "princessa" när det handlar om vederbörandes barn - typ "min lilla princessa fyller ett år idag".

Jag kan heller inte riktigt se hur en inrednings- eller klädstilsanvändning av ordet rättfärdigar den stavningen.
  • Trinity78
    katten skrev 2007-08-29 16:19:54 följande:
    både och tycker ja:)
    Båda stavningarna?
    Gravity always wins
  • smurf52

Om man söker här på FL kommer det upp 571 sökträffar om man söker på Princessa.

Prinsessa ger över 8600 träffar....

• Marie Curie
    Socialombud skrev 2007-08-29 16:48:56 följande:
    Om man söker här på FL kommer det upp 571 sökträffar om man söker på Princessa. Prinsessa ger över 8600 träffar....
    Jaha?
  • Valnöt

Jag tycker jag oftare ser det felskrivet i sammansättningar. Princesstårta, princessrum osv. Däremot sällan princkorv...

• Marie Curie
    Valnöt skrev 2007-08-29 22:10:50 följande:
    Jag tycker jag oftare ser det felskrivet i sammansättningar. Princesstårta, princessrum osv. Däremot sällan princkorv...
    *frust* Nu fick jag nästan kaffet i näsan!
  • VulgusProfanum

På svenska Prinsessa på engelska Princess. Tyvärr kan min engelska slinta emellan ibland och stavningen blir därefter
    Men jag_vet_hur det stavas

Beauty fades Dumb is forever
  • mindless

Marie Curie:
    Jag kan inte se varför man behöver rättfärdiga en stavning över huvud taget, men min poäng var att princessa betyder något annat än prinsessa [vilket gör frågan i TS svår att svara på]. Jag roade mig med att googla lite. Kronprinsessa stavas i princip aldrig med c, medan prinsessrum gör det mer än var tionde gång, vilket tyder på att man använder orden något olika.

Jämför med att vissa ibland påpekar att de är en ?quinna?. Med det menar man något mer än att man är av ett visst kön, utan man vill signalera att man är en kvinna av ett visst slag [oftast att man har en väldigt traditionell syn på kvinnliga egenskaper]. Man kan tycka vad man vill om dessa språkliga tilltag, men i mina ögon hade det varit mer märkligt om man plötsligt hade stavat prinsessa i betydelsen kungens dotter med c.

Jag tycker att sådana här betydelseförskjutningar med tillhörande stavningsförändringar är intressanta [jmfr tejp och tape], men det mest intressanta är att de uppenbart gör många människor genuint upprörda.

Svar på tråden Hur stavas det?