• Coursell

Har ditt barn, eller någon i omgivningen haft scharlakansfeber?

Enda tills min väninnas dotter fick scharlakansfeber för ett tag sedan har jag trott att det var en utrotad sjukdom som inte fanns längre.

Läste på vårdguiden att det är en vanlig sjukdom...så därför undrar jag:
    Har ditt barn, eller någon i din omgivning haft scharlakansfeber?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ditt barn, eller någon i omgivningen haft scharlakansfeber?
  • viti

Min son fick sharlakansfeber i januari, det började som en vanlig förkylning, lite snorig och lite feber.
    Sen blev febern hög och han var väldigt allmänpåverkad, var till Dr som sa att det var sharlakansfeber, han såg det bland annat på tungan och att han blev liye röd prickig.

• Coursell
    Baronessan skrev 2007-08-28 19:09:55 följande:
    Scharlakansfeber är väl en "helt vanlig" streptokock-sjuka?Jag hade det när jag var i tonåren. Fick hög feber, ont i halsen, smultrontunga och fjällade på händerna.
    Jag och svärmor satt och pratade då väninnans dotter fått det och vi var så häpna Trodde båda att den var utrotad...var 17 har vi fått det ifrån?
  • Mariiie

Scharlakansfeber går på mina barns dagis nu. Och idag så har min tös fått feber. Hon hade 39.5 nu ikväll när hon gick och la sej. Stackare... Skulle tro att de kanske är början till sharlakansfeber.
    Ska man gå iväg och kolla direkt eller ska man invänta andra symtom??

Mariiie

• Coursell

Med tanke på att det går på dagis nu, så är det ju ganska "säkert" att det är det hon har. Jag skulle i alla fall ringa min vc och höra om de ville kolla direkt eller vänta.

• Asereht

Min syster hade det när vi var små.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
Svar på tråden Har ditt barn, eller någon i omgivningen haft scharlakansfeber?