• JAG är BÄST

Inventering.

Rätta mig om jag har fel.

Man inveterar INPRISET x antal=summa. Eller?

Inte utpriset.

Har haft världens diskussion med min syster om vilket pris man inveterar. Slutade med att jag snörde på telefon i örat på henne

Revisorn är inte intresserad av vad man har för påslag på sina varor (vilket hon nu vet )

Själva värdet på varorna är det jag betalat för mina varor och det enda som revisorn kan avstämma siffrorna med dom utgifter jag haft=vad varorna kostat in.

• Svar på tråden Inventering.
  • olpansfamilj

nej inte direkt. Utan rikt värdet. Man brukar ta marknadsvärde minus 5-7%. Inte ditt inköpspris. Du kan ju tex ha köpt en vara för 1 kr men det är värt så mycket som 150 kr! Då ska det inte tas upp som en krona bara i inventeringen.

• JAG är BÄST

olpansfamilj

Låt oss säga att jag betalar

52,30 för en vara in med mitt påslag

52,30 x 2= 104,60 + 12%moms = 117,15

Jag sätter ju då inte 117:- utan 119:- ut eller hur

Vissa varor som slutar med mina påslag ex 101:- tar jag då 99:- ut till kund.

Diffar blir hela tiden upp och ner. Alltså kan aldrig man få den rätta siffran.

Den rätta siffran får man om man tar inpris + moms. Sedan tar revisorna mitt påslag som jag har på mina varor.
    ????

• Timotheos

Det beror ju på hur man värderar lagret. Oftast värderas lagret utifrån ett glidande medelpris där det är inköpspriserna som påverkar GMP.

T ex jag handlar 10 st i dag för 90 kr/st och 10 i morgon för 100 kr/st. Då har jag 20 på lager och jag har betalt 1900 kr totalt, alltså är GMP 95 kr/st.

Säljer jag sedan 10 st, oavsett pris, är mitt totala återstående lagervärde 950 kr.

Gör jag ett nytt inköp av 10 st á 100 kr har jag 20 i lager igen men ett GMP på 97,50 kr. Totalt lagervärde 1950 kr.

Alternativt värderar man lagret med ett standardpris, men får då en massa prisdifferenser när man gör nya inköp som måste bokas på olika konto i bokföringen. Klart mycket meckigare alltså.

• JAG är BÄST

Men jag har fasta inpriser (i princip jämt nått öre hit och dit)

Det är en liten butik. Men jag gör sällan prishöjningar. Allt har stått stilla.

Så vad ska jag anventera

IN eller UT priset?.

• Timotheos

JAG är BÄST skrev 2007-08-28 22:28:03 följande:

Men jag har fasta inpriser (i princip jämt nått öre hit och dit)Det är en liten butik. Men jag gör sällan prishöjningar. Allt har stått stilla.Så vad ska jag anventeraIN eller UT priset?.
    In-priset. Har du förresten ingen revisor du kan fråga? Han/hon bör ju kunna svara säkert. Jag är ju bara lekman, men jag tror jag har rätt.
  • JAG är BÄST

Tack för svaret Timotheos .
    Min revisor är utomlands.

Sirlig vad tror du jag tycker då . Tidig morron värst av allt. Sedan ska man hinna med butiken på 3timmmar, innan man öppmnar.

• olpansfamilj

jag tar marknadsvärdet -7-10%. På alla våra bolag...men det är säkert lite individuellt gällande bransch. Våra saker är ju väldigt dyra!!

• JAG är BÄST

olpansfamilj OK.

Men som jag skrev exemplet här ovanför. Så vad säger du då?. IN eller UT pris som gäller för mig.

Jag kan ju inte komma till ett försäkringsbolag (låt oss säga att butiken brinner ner) och säga men jag har ju trippa påslag det är ju vad mina varor är värda. Eller hur?.

Utan dom tar ju reda på VAD jag har lagt ut = inpriset och det är väl det som är själva värdet av vad jag lagt ut.

Vaet inte hur jag ska skriva så ni förstår hur jag menar.

• olpansfamilj

jag förstår exakt vad du menar. Men försäkringsbolag och inventering har inget med varandra att göra. Vårt lager tex är värderat till ett snitt tex 510 miljoner kronor. Ibland är laget mer värt eller mindre värt.

Enligt lagen:
    Varulagret skall inventeras och värderas. Värdering sker till det lägsta av anskaffninsvärdet och verkligt värde. Med verkligt värde avses försäljningsvärdet med avdrag för försäljningskostnader. Är anskaffningsvärdet det lägsta får företaget minska det bokförda värdet med ett 3% avdrag för inkurans, dvs att man antar att inte samtliga varor kan säljas till fullt pris.

Jag skulle ta inköpspriset och utpriset i min uträkning. Om jag har köpt en vara för 1 kr men säljer för 7 då skulle jag sätta allt mellan 4-5 kr i värde.

• olpansfamilj

Nu är jag trött på dig! Hahha. Kör din metod! =) det fungerar säkert. Låter vettigt.

• JAG är BÄST

olpansfamilj haha du trött på mig du kan inte ana vad jag är på mig själv

Kan säga att det var/ÄR inpriset man inveterar . Rimgde en leverantör som dessutom jobbar med bokförings.

• sommartorpet

Naturligvis är det inpriset. Det skulle tom vara förjudet att inventera enligt utpris om man ska följa lagen.

"Värdering sker till det LÄGSTA av anskaffninsvärdet och verkligt värde.

Med verkligt värde avses försäljningsvärdet med avdrag för försäljningskostnader.

Är anskaffningsvärdet det lägsta får företaget minska det bokförda värdet med ett 3% avdrag för inkurans, dvs att man antar att inte samtliga varor kan säljas till fullt pris."

Man får alltså absolut inte "blåsa upp" sina tillgångar vilket man skulle göra om man värderar till utpris. Lagen säger att tillgångar ska värderas så långt som möjligt och skulder så högt som möjligt, allt för att inte lura någon att tro att bolaget är bättre än vad det verkligen är.

Dessutom, varför skulle ni vilja betala skatt på ett resultat ni inte haft ännu?

• JAG är BÄST

sommartorpet

""Värdering sker till det LÄGSTA av anskaffninsvärdet och verkligt värde.

Med verkligt värde avses försäljningsvärdet med avdrag för försäljningskostnader.

Är anskaffningsvärdet det lägsta får företaget minska det bokförda värdet med ett 3% avdrag för inkurans, dvs att man antar att inte samtliga varor kan säljas till fullt pris."

Jag hade det i mitt bakuvud nånstans. Men det ville inte komma fram . Kankse beror på att man har lite mycket att göra med just siffror .

Bara idag efter inventeringen så sa jag till en kund att "nää nu har ni köpt 8 praliner i en påse(paret skulle ha varsin påse med praliner) och 8 i den andra så nu har ni 17st praliner totalt så ta 3 till så har ni dom 10 för 70(dom kostar 8:-/st ord pris)

så såg dom ut då dom tittade på mig

Alltså jag ville att dom skulle köpa 20 praliner för då 140:- istället för 8:- för dom utöver 10 som redan "totalt" fanns i påsarna.

Korkad som man är tar man fram miniräknaren .

Fan vad dom måste ha skrattat sig harmynt då dom kom ut

Svar på tråden Inventering.