Inventering.
nej inte direkt. Utan rikt värdet. Man brukar ta marknadsvärde minus 5-7%. Inte ditt inköpspris. Du kan ju tex ha köpt en vara för 1 kr men det är värt så mycket som 150 kr! Då ska det inte tas upp som en krona bara i inventeringen.
nej inte direkt. Utan rikt värdet. Man brukar ta marknadsvärde minus 5-7%. Inte ditt inköpspris. Du kan ju tex ha köpt en vara för 1 kr men det är värt så mycket som 150 kr! Då ska det inte tas upp som en krona bara i inventeringen.
jag tar marknadsvärdet -7-10%. På alla våra bolag...men det är säkert lite individuellt gällande bransch. Våra saker är ju väldigt dyra!!
jag förstår exakt vad du menar. Men försäkringsbolag och inventering har inget med varandra att göra. Vårt lager tex är värderat till ett snitt tex 510 miljoner kronor. Ibland är laget mer värt eller mindre värt.
Enligt lagen:
Varulagret skall inventeras och värderas. Värdering sker till det lägsta av anskaffninsvärdet och verkligt värde. Med verkligt värde avses försäljningsvärdet med avdrag för försäljningskostnader. Är anskaffningsvärdet det lägsta får företaget minska det bokförda värdet med ett 3% avdrag för inkurans, dvs att man antar att inte samtliga varor kan säljas till fullt pris.
Jag skulle ta inköpspriset och utpriset i min uträkning. Om jag har köpt en vara för 1 kr men säljer för 7 då skulle jag sätta allt mellan 4-5 kr i värde.
Nu är jag trött på dig! Hahha. Kör din metod! =) det fungerar säkert. Låter vettigt.