• Lovali

Potatis som blivit grön, farligt?

Brukar slänga potatis som blivit grön men jag undrar om ngn vet om man kan äta dem om man skär bort det gröna eller är hel potatisen "giftig" om bara en liten del är grön? har fått för mig att jag hört det. Vet ngn på vilket sätt den är giftig får ni gärna tala om det för mig också (får man ont i magen eller?). Hälsn. Louise.

• Svar på tråden Potatis som blivit grön, farligt?
  • lövet2

Potatisen är solaninförgiftad. Det är ett nervgift, så man ska absolut inte äta grön potatis. Jag vet inte hur stor del som måste skäras bort, så jag brukar slänga hela potatisen för säkerhets skull.

• AnneSophie

Livsmedelverket har svaret...

Förvara potatisen rätt. Har man ändå fått en skada ska man skala eller skär bort gröna eller skadade delar med några millimeters marginal. Skalning ger generellt ett bra skydd eftersom det mesta av glyalkaloiderna sitter i skalet eller närmast därunder.

Om potatisen har utsatts för starkt dagsljus kan detta ha trängt så långt in i knölen att den fått grönaktig ton rakt igenom. Sådan potatis ska alltid slängas.

Glykoalkaloider i höga halter orsakar akut förgiftning som yttrar sig med illamående, diarré och magsmärtor. I allvarliga fall kan neurologiska symtom tillstöta.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14115&epslanguage=SV

Taking the long way around
  • MaddeMamman
    lövet2 skrev 2007-08-29 08:06:21 följande:
    Potatisen är solaninförgiftad. Det är ett nervgift, så man ska absolut inte äta grön potatis. Jag vet inte hur stor del som måste skäras bort, så jag brukar slänga hela potatisen för säkerhets skull.
    Jag har fått lära mig (kockskola) att det finns solanin i hela potatisen och att hela måste kastas om den är grön, men även om det inte är så är det en bra regel, jag äter ju inte frukt som börjat ruttna heller. Barn är mer känsliga och att det kan lagras i kroppen ett tag så äter man gröna potatis ofta kan detta leda till skador.

var den grön när du köpte den eller har den blivit grön hemma?
    Om det är grön potatis i butiken så säg till personalen att de plockar bort detta...Tänker på alla gammla som ser dåligt.
Svar på tråden Potatis som blivit grön, farligt?