Inlägg från: Jessi74 |Visa alla inlägg
  • Jessi74

junibebisar -05, del 9!

Tack HelenH för länken

Grattis till Felixxmor!

Här är allt bra. Isabella är i princip blöjfri nu. Fast de är sega på dagis, de har inte vågat testa ta av henne blöjan där. Eller, de har säkert glömt... Hemma är hon alltid utan blöja och det går oftast bra. Kan bli olyckor när hon är trött på kvällen och vi inte påminner henne om pottan. Men vi kör på

• Jessi74

Grejen är att när man har barn så är man en "pain in the ass" för arbetsgivaren. Jag kände det starkt när jag jobbade mellan mina föräldraledigheter. En jobbig person som jobbar deltid, är hemma och vabbar ibland och går på föräldraledighet igen efter ett halvår... Det är så trist att det ska vara så. Frågan är om en kille får sådanan frågor också på anställningsintrevju?!

• Jessi74

Grattis till jobbet Kajsa förresten!

• Jessi74

Isabella vill inget just nu. Vad man än säger till henne får man till svar "jag vill inte det". Är väl en fas man måste igenom Ikväll ska Isabella sova hos mormor & morfar. Det är andra gången hon ska göra det. Första gången var för ett år sedan. Vi får se hur det går, men de träffas ju ofta så det går säkert bra! Kommer kännas konstigt att hon är borta...men vi har ju lilla killen hemma.

• Jessi74

Jag tror att det är helt normalt att det inte kommer så mycket ord vid 2 års ålder. Isabella pratar hela meningar men alla säger att hon är tidig. Och på dagis tycker jag att många i hennes ålder pratar mycket mindre än hon gör.

• Jessi74

hej hej, har inte varit inne i tråden på jättelänge!!! Men bättre sent än aldrig. Vi måste snart köpa en till bakåtvänd stol till sonen som börjar växa ur babyskyddet. Är det någon som vet någon stol som är lång i ryggen och räcker länge? Vi har en Britax freeway till Isabella. Kanske är bättre att köpa en som man kan vända fram sen? Ständigt dessa beslut...

• Jessi74

Kul med syskon Meh! Grattis!

Idag har Isabella skickats hem från dagis med ögoninflammation. Men jag märker inte mer än att hon är rödögd. Någon av era barn som haft det?

• Jessi74

Jag har inte sett något var ännu och inte att ögonen rinner, vilket de sade på dagis att det gjorde. Får se hur det utvecklar sig...

• Jessi74

Enligt vårt bvc slutar man ge när de blir två år. Så Isabella får inga längre, men hon fick rätt dåligt innan också (dåligt samvete...)

Troll77- jag läste precis tillbaka en massa sidor eftersom jag inte varit inne i tråden på ett tag. Det är svårt att veta vad man ska säga men jag hoppas ni får den hjälp som behövs!

• Jessi74

Isabella är duktig på att prata hela meningar och dessutom är hon väldigt lång och har bra motorik. Det gör att folk i allmänhet tror att hon är ungefär ett år äldre än vad hon är. Och då tycker de ju att hon beter sig barnsligt och är ganska vild. Så det är lite synd om henne tycker jag, att folk tror att hon är äldre än hon är och har förväntningar på henne som hon inte kan leva upp till. Jag brukar säga så fort tillfälle ges att hon är bara 2,5 år! Det är inte lätt det där...Fast R kan hon inte säga, undrar när det kommer?!

Isabella leker med låtsaskompisar, gör era barn det? Just nu har vi haft "Kalle" med oss i flera dagar. Kalle måste komma in i hissen, kliva ur bilen osv. Jag trodde barn var äldre när de började leka så.

• Jessi74

Vi brukar veckohandla och göra en planering för vilken mat vi ska laga, så slipper man fundera på det varje kväll. Men visst tryter inspirationen ibland. Då brukar det bli pannkaka

• Jessi74

Alie, jag är också rospigg från början Den riktiga rospiggskan som typ min farfar pratade var rätt speciell. Man hör inte det så mycket längre, men lite bondska kan man höra ibland när man åker hem

• Jessi74

Isabella äter bra och har alltid gjort men en tanke kan vara att skippa mellanmål och se om han äter de "riktiga" måltiderna då. Vet inte om han äter mellis men det kan vara värt en försök om han gör det.

Idag när vi gick hem sa Isabella "jag vill inte gå hem" "nähä", sa jag "vart vill du gå då?" "jag vill gå till Skärholmen (närmaste shoppingcenter) och äta på restaurang". Jag blev så full i skratt, jag menar hon är 2,5 år! Till saken hör att vi nästan aldrig äter på restaurang så jag vet inte vart hon fick det ifrån!

• Jessi74

Isabella är inte så förtjust i grönsaker heller, jag tror att det är för hårt att äta rått. Gurka går rätt bra. Men hon älskar frukt och äter mycket av det så det känns som det räcker. Äter inte era barn frukt? Jag försöker lägga i grönsaker i maten man lagar, då går det ner lättare. T.ex. riva morötter i köttfärssåsen. Hon älskar oliver och kidneybönor!

• Jessi74

Ett annat tips vad gäller grönsaker är att barnen får vara med när man gör iordning maten. Isabella brukar få några gurkskivor och en plastkniv också hackar hon gurkbitarna. Det slinker gärna ner lite också. Eller så är hon med och bara tittar på, då vill hon gärna smaka det man skär upp. Jag tror man måste "nöta" in grönsaker på vissa barn, får de smaka tillräckligt ofta så lär de sig gilla det så småningom.

Svar på tråden junibebisar -05, del 9!