Inlägg från: kajsa835 |Visa alla inlägg
  • kajsa835

junibebisar -05, del 9!

den gamla tråden stängdes så jag startar en ny!
    Vi fortsätter som vanligt!!

1/6 Felix mamma: Felixxmor
    Isaac mamma: Glad mamma
    Erik mamma: meh
    Gustav mamma: Grisen
    3/6 Isabella mamma: Jessi74
    4/6 Agnes mamma: Petre
    5/6 Kevin mamma: sandispandis
    6/6 Widar mamma: A lie
    10/6 Erik mamma: JCA
    11/6 Oliver mamma: babyboom2005
    12/6 Jonathan mamma: Helen H 79
    13/6 Anton mamma: Majflickan
    Reuben mamma: Vasen
    14/6 Noah mamma: Bonanza
    15/6 Loke mamma: bea85
    16/6 Moa mamma: Troll77
    18/6 Gabriel mamma: MarLe71
    19/6 Elvira mamma: Trollnilla
    20/6 Ebba mamma: Missisola
    21/6 Alarik mamma: emmamaria
    22/6 Theo mamma: THAN
    Noel mamma: milsch
    26/6 Ebba S mamma: ebbas mamma 1
    27/6 Blenda mamma: Mandy
    Sami mamma: Smillla
    28/6 Norah mamma: AriamE
    29/6 Malkolm mamma: Kajsa835
    30/6 Isak mamma: CamillaJ
    Nellie mamma: Prinssestårtan

Hoppas alla är med!

• Svar på tråden junibebisar -05, del 9!
  • kajsa835

imorn ska jag på arbetsintervju, hoppas hoppas! mitt nuvarande vikariat tar slut på torsdag så jag blir arbetslös annars. lite stressande att söka jobb när man är gravid, men än så länge syns det ju inte så!
    behöver verkligen ett jobb också för ekonomin och för att få upp min fp från lägsta nivån.

• kajsa835

jo, jag får jobbet, ska skriva kontraktet på onsdag. tyvärr med sex månaders provanställning, och dom lär väl inte ge mej fast anställning en vecka innan bf kan jag tänka mej. och jag hade inte direkt nån bra andledning att komma med varför jag inte skulle vilja va provanställd. lite trist, men nu hoppas jag på höjd fp iallafall och behöver inte oroa mej för jobbsituationen mer, jag har jobb tills nästa bebis kommer iallafall ju.
    ja det är sjukt att det ska va så, allså det är så att de flesta faktiskt bildar familj. han fråga mej iof inget om fler barn men undrade om hur jag skulle gö om malkolm blev sjuk.
    jaja, jag är glad nu trots allt, det är förressten ett sömmerskejobb på ändringsskrädderi.

• kajsa835

tack för alla grattis!!!
    det kommer bli långa dagar för malkolm på dagis nu bara, han kommer gå från 07-16. är det nån av era som går så länge och hur tycker ni det funkar?
    jag får trösta mej med att sen när han får syskon kommer han ju bara gå 15 timmar igen

• kajsa835

ja, malkolm pratar också massor, tjötar tillochmed, men det hjälper inte mot frustrationen han har för då kan han gnälla massa ord istället och allt är lika jobbigt ändå!

men det är ju bra när det hänt nått och om han har ont och så kan han säja vart. och så är det så mysigt när han berättar saker dom gjort på dagis och sånt. och att vi kan prata massa grejer med varann liksom.

• kajsa835

på malkolms avdelning på dagis går han med 13 andra tvååringar(!) och det är nästan bara han som pratar mycket. man ser liksom att han försöker prata med dom och det är ingen som svarar på hans sätt. så det är nog vanligare att dom inte pratar så jättemycket meningar heller, han är ju superutvecklad i talet om man jämför, pratar som en sjuåring eller nått.
    men man ser ju att de förstår lika mycket som han ändå, jag tror era som inte pratar så mycket går och samlar ord och sen plötsligt släpper det och så kan dom prata hur bra som hellst!

• kajsa835

troll
    äter hon bra på dagis då?
    för jag tycker malkolm äter ganska lite hemma men på dagis äter han alltid jättemycket säjer dom. äter hon välling eller gröt? malkolm får en stor portion barngröt varje kväll då vet vi att han iallafall har ätit det och den är ju vitaminberikad och så. så om hon gillar nått sånt kanske.
    och makaroner och grönsker är ju inte så dumt det heller...

• kajsa835

då låter det verkligen inte som hon äter dåligt ju! men jag vet ptecis va du menar, man har nån löjlig prestation i det där med hur mkt de äter.

• kajsa835

malkolm har haft krupp, så att han fick inhalera adrenalin och fick kortison. annars finns ingen medicin som hjälper på riktigt. han fick hostmedicin och luftrörsvidgande, men inget hjälpte direkt. bara inhaleringen och efter den blev allt bättre och var borta efter några dar.
    men om hon vaknar på natten, gör allt för att hon inte ska börja gråta, det va då det bara blev värre och värre för malkolm. det var det som utlöste första anfallet för honom.
    om hon är tät på utandningen är det krupp, på inandningen förkylningsastma har jag för mej de sa.
    men försök ta det så lugnt som möjligt så det inte blir hysterisk gråt för då blir allt som värst!!

• kajsa835

malkolm räknar till 12 fast som en ramsa, han kan inte räkna 12 saker. då kan han kanske 3-4. men han är görbra på färger, kan de flesta. och nu håller vi på med veckodagar. han tycker om att veta saker i förväg, och hittar på mycket, att han ska åka till morfar på torsdag kl fyra och sånt kan han säja.

malkolm har haft 98 på kläder sen sommarn, mest för att 92 och 98 inte skiljer sej så mycket mer än lite på längden, och då kan man ju vika upp. men nu passar 98, har tom tröjor i 104, men de är nog små i storleken antar jag.

• kajsa835

troll
    nu svarar jag igen då, malkolm hade tredagars febern innan han fyllde ett. då hade han inte så jättehög, eller över 39, men inte mycket över 40 iallafall. sen gick febern bort och sen fick han prickar eller fläckar kan man säja på överkroppen och ansiktet. men det va inget speciellt med febern, han var bara febrig. var ganska "pigg" i övrigt.

en annan gång hade han jättehög feber och var jättedålig, då blev han inskriven på sjukhus i tre dygn med antibiotika intravenöst. då visste de inte vad som drabbat han men misstänkte först hjärnhinne inflammation. iallafall, då va vi hemma först och va inte så oroliga fast han verkligen var dålig och åkte inte till akuten förrens nästa dag och så var det så illa att han fick va kvar!
    fast å ena sidan är de ju större barn nu, å andra är ju över 40 graders feber mycket "högre" feber för ett barn än ett spädbarn väll?
    hoppas iallafall moa är bättre nu och att ni annars fått hjälp!!!

• kajsa835

en till som äter penicillin, malkolm har varit hemma måndag-onsdag med nån infektion, men idag fick han gå till dagis igen. han hade feber och var tät i halsen så vi va hos doktorn i måndags.
    men det är inte skoj med medicin nä, man får hålla dast han och tvinga i den.

• kajsa835

och jag ska ju ha en till också! i mars, är i vecka 23 nu.
    grattis till er andra havande!

jag har totalt glömt bort det där med ad-droppar! men han är ju ute varje dag så, och på dagis får de ju rätt mat, och hemma med så gott det går!
    vi har ingen 2½ års kontroll, får vänta tills han blir 3.

• kajsa835

alie
    jag håller med om att det alltid låter som amn tävlar om störst, duktigast, roligast, sjukast barn osv men det är nog för att man skriver allt och det går inte att få fram tonfall liksom om du fattar hur jag menar. du uppfattas absolut inte så, det gör vi alla isåfall.

• kajsa835

går tråden ut idag?

malkolm gillar det mesta, men han vill oftast äta bara en utav sakerna, tex bara allt kött, eller bara bönorna, riset, grönsakerna eller vad det nu kan vara. men frukt gillar han jämt och alla sorter.

Svar på tråden junibebisar -05, del 9!