• meh

junibebisar -05, del 9!

Här har vi en son som sitter och tittar i leksaksreklamen och pekar på i princip allt och säger "ulklapp". Han vill ha en dumper, sopbil, byggkran mm....dvs en hel maskinarsenal, som han snart har . Han är tokig i traktorer och andra stora maskiner.
    Här kommer det nog bli många legomaskiner, så som traktor och annat. Han gillar verkligen att leka med dom.

Här är man fortfarande hemma och sjuk, är ju sjukskriven till den 11/11. Har fått hostmedicin av läkaren nu, som jag ska prova till natten. Har nästan inte fått sovit ngt på 1 vecka, så man är lite trött.
    Erik är, som tur är, frisk och går på dagis.

~ Marie, mamma till charmtrollet Erik ~
  • meh
    Felixxmor skrev 2007-10-30 22:18:49 följande:
    Nuuu fattade t.o.m jag Tack för ditt tålamod!!!!Detta e min charmiga juni"bebis"
    Vad söt han är
    ~ Marie, mamma till charmtrollet Erik ~
  • meh

Usch, vad hemskt med magsjuka, Helen H, men skönt att ni är bättre nu.

Här har jag börjat jobba igen, efter att varit sjuk i 3 veckor. Är lite jobbigt och jag blir fort trött fortfarande, men antar att det kan sitta i länge efter en lunginflammation.

~ Marie, mamma till charmtrollet Erik och Pyret, bf 1/6-08~
  • meh
    Felixxmor skrev 2007-11-13 20:57:58 följande:
    meh - Men vad e det man ser Stort grattis!!!!BF SAMMA DAG som Erik!!! Får du knippa ihop en dag i alla fall Helen H 79 - Olivia växer på bra ser jag!!Min lill kille ligger runt 4,8kg nu Och han e 61 lång.
    Tack .
    Ja, det är samma bf som blivande storebror, men om det blir som förra gången, kommer h*n födas i början/mitten av maj
  • meh

Tack så mycket för alla grattis
    (förlåt Helen, såg inte att du skrivit grattis för Felixxmor Generad)
    Är nu i vecka 12 och var på inskrivning i fredags. Den blev lite framflyttad eftersom jag blev sjuk. Nu väntar vi på tid för ul, och det lär nog inte bli det här året. Går in i v 18 på julafton
    Mår bra, men känner av lite illamående vissa kvällar och tycker att jag är mer känslig mot lukter den här gången. Vi får se om det blir bättre och självklart har jag sura uppstötningar, precis som när jag väntade Erik , tack och lov för novalucol och Gaviscon

Majflickan - Grattis, kul att det är en till i den här tråden som väntar samtidigt . Här tror jag att det kommer bli ett majbarn, även om bf är på Eriks födelsedag, men med tanke på alla för tidiga födslar vi har i min släkt av både min mor, syster och jag själv, så siktar jag in mig på maj . Vilken vecka är du i?

• meh
    kajsa835 skrev 2007-11-16 17:22:24 följande:
    och jag ska ju ha en till också! i mars, är i vecka 23 nu.grattis till er andra havande!jag har totalt glömt bort det där med ad-droppar! men han är ju ute varje dag så, och på dagis får de ju rätt mat, och hemma med så gott det går!vi har ingen 2½ års kontroll, får vänta tills han blir 3.
    Grattis till bebisen i magen , då är vi 3 st från tråden som ska ha nästa år

I Östersund har vi inte heller någon 2½ års kontroll, utan den är vid 3 år.
    Här hemma går Erik och sjunger jättemycket. Inte hela tiden, men mycket och just nu är det midnatt råder som sjungs. Tränar inför luciatåget
  • meh

AD-droppar behöver man bara ge tills dom är 2 år, för då räknar man med att dom får i sig tillräckligt med A- och D-vitamin via maten och genom att vara ute.

• meh

Så här står det om AD-droppar på nätet, det var det jag gick efter:

"Eftersom barn växer så fort har de stort behov av D-vitamin för att kunna ge skelettet styrka och stadga. Detta behov tillgodoses inte genom kosten under de första två levnadsåren utan man måste ge extra tillskott. Tillskottet ges i form av fem AD - droppar dagligen. 

Om ditt barn därefter äter D-vitaminberikade mejeriprodukter (t.ex. vanligt margarin, mjölk och filmjölk) och är ute i solen en stund varje dag behövs inte det extra D-vitamintillskottet i form av AD-droppar. Om du är osäker på om ditt barn får tillräckligt i sig eller om det inte vistas utomhus tillräckligt kan du ge AD-droppar upp till 5 års ålder."

• meh

och det här står på Livsmedelsverkets sida:

"Alla barn bör få AD-droppar de första två åren.

För barn som får D-vitaminberikade matfetter (i praktiken alla margariner), berikad mjölk och brukar vara ute i solen är AD-profylaxen efter två års ålder inte lika viktig.

Barn som däremot inte får berikade produkter och inte vistas utomhus tillräckligt kan behöva få AD-droppar ända upp i femårsåldern, i synnerhet om de har mörk hudfärg. Pigmentet hindrar nämligen till viss del syntesen av vitamin D. Detsamma gäller om barnet även på sommaren har kläder som täcker ansikte, armar och ben när det är utomhus."

• meh

Här har vi en till som många tror är äldre än han är, just på grund av att motoriken är väldigt bra och att han är lång. Jämfört med jämnåriga, så är han nästan 1 dm längre och det skiljer bara 1 dm mellan Erik och en kompis som är 4 år.
    Erik pratar väldigt mycket också, men det kan vara svårt för dom som inte hör honom varje dag att förstå vad han menar. Dom på dagis börjar förstå honom nu, men ibland får vi tala om vad vissa ord betyder. Han har en förmåga att sätta H framför vissa ord och då är det svårare att höra vad han menar

• meh

Här är det maken som lagar maten oftast, mest för att han kommer hem först på em. På helgerna brukar vi hjälpas åt och så försöker vi hjälpas åt att komma på vad vi ska äta

• meh

Felixxmor - dom där recepten lät goda allihop , måste provas ngn dag.
    Tyvärr är sonen mjölkallergiker, så det blir till att hitta annat än grädde och creme fraiche.

A lie - japp, jag är ursprungligen från Åkersberga, född på Danderyds sjukhus . Mamma och syrran med familj bor där och vi åker ner under nyår i 1 vecka . Flyttade därifrån 96 till Sollefteå och därifrån till Östersund 98 där jag blivit kvar.

• meh
    majflickan skrev 2007-11-28 14:46:15 följande:
    Hallo!Vart har ni tagit vägen? Hoppas inte alla ligger hemma o e sjuka. Själv kräktes ja förut men hoppas det har med grav o göra o inte e något annat.Tänkte fråga er hur jag ska göra me Anton o mat. Han äter smörgås o frukt o sånt men vi får inte i honom någon lunch eller middag. Likadant både hemma o på dagis. Idag hade han ätit lite ris till lunch igår fick han i sig 2 fiskbullar o ofta inte ens det. Har försökt o inte göra så stor grej av det men nu börjar jag ändå bli lite fundersam o orolig. Han kan ju inte bara leva på smörgås tycker ja. Men vad ska man göra?
    Han har ingen favoritmat? Erik är tokig i makaroner med ketchup, så det går alltid i
    Erik kan också vara svår på att äta, men inte alla dagar. Ofta så äter han bra på dagis, men då går det sämre till middag eller tvärtom. Frukost äter han sämre, en halv smörgås och dricker mest mjölk eller choklad. Förut kunde han äta 2 smörgåsar, men nu är vi nere i en halv. Tror det kan gå lite upp och ner, huvudsaken dom får i sig ngt och framförallt vätska.
    Är du orolig så skulle jag ringa till bvc och prata med dom i alla fall, höra vad dom säger.

Här är det också sjukt, igen. Hann jobba 2 veckor efter lunginflammationen innan jag blev sjuk igen, snorig och ögoninflammation, så jag har varit hemma från jobbet i 2 dagar nu. Får se om jag går och jobbar i morgon.
  • meh

Måste erkänna att vi är väldigt slarviga på att äta frukt och grönsaker, måste verkligen bättra oss på det.

Erik äter grönsaker, är tokig i majs och ärtor, framför allt sockerärtor och så äter han gärna paprika och gurka, men tomat är det sämre med.

Blev nästan chockad en gång när vi var på stan och skulle fika, då ville Erik ha ett äpple, så jag köpte det och en chokladboll åt honom. Han åt upp hela äpplet, men bara 2 tuggor från chokladbollen . Det är ju jättebra, men jag blev förvånad

Svar på tråden junibebisar -05, del 9!