Inlägg från: ebbas mamma 1 |Visa alla inlägg
  • ebbas mamma 1

junibebisar -05, del 9!

Troll: det va ju skönt att ni fått en diagnos det kan väl va gott att ha haft vattkoppor,så slipper man det mer. Men det är väl dock jobbigt när man har det tyvärr.
    konstigt att det börja me så hög feber..men det är väl olika. Jag bävar för att Ebba ska dra hem det o smitta lille Leo.Fast o andra sidan kanske det blir mildare ju yngre man är o om man ammar??!!

Mamma till Ebba 050626 + Leo 070720
  • ebbas mamma 1

Japp de ska ges från 1 månads ålder
    Man glömmer fort

• ebbas mamma 1

Troll: hur är det med Moa?

Felixxmor: hur känns det att va tvåbarnsmor? är felix snäll mot Liam?
    här känns det bättre o bättre. innan Leo föddes trodde jag aldrig man skulle kunna älska två barn lika mycket, men det går ju
    man börjar ju vänja sig mer o mer att det är två små att hålla koll på. Men det går bättre o bättre. Första tiden va ju kaos artad kändes det som.Tiden bara flög iväg o man hade duschat när det va lunchdags. Men det går bättre nu när Ebba går på dagis o man kommer upp i tid.
    Ebba är oftast jättegullig mot honom. Pussar o klappar fint. Men ibland blir det lite hårda tag, men men...

• ebbas mamma 1
    Molina skrev 2007-10-06 13:06:58 följande:
    ebbs mamma 1: Det är inte så bra med Moa. Det är inte VATTKOPPOR för prickarna hon har är inte vätskefyllda och det borde dom blivit om hon fått vattkoppor och vi har inte lyckats på 2dagar att få tag på VC nu har hon börjat hosta otroligt mycket också och är inte helt pigg. Blir hon inte bättre imorn ringer jag nog sjukvårdsupplysningen va gör man när dom inte behagar att svara hos sin VC. Hon har nu varit sjuk i nästan 2v, 1-2 dag va hon hostfri sen började det om.
    men fy så jobbigt o inte veta vad det är. man blir ju jätteorolig. Hoppas ni fått nåt svar idag o att hon blir bättre snart!!!

Här i vår familj är alla snuviga o hostiga..så jobbigt att det aldrig släpper
    Leo har lite feber, 38 grader. Men Ebba är bara snuvig o hostig o i övrigt jättepigg. Jag o Peter är åxå bara snuviga o hostiga.
  • ebbas mamma 1

Så skönt Troll att ni fått svar nu då!! mår hon bättre nu då?
    Moa måste vart rejält uttorkad då stackarn men hon behövde inte få dropp eller så?

Här är det fortfarande lite förkylt jag hostar o är snuvig, Ebba är lite snuvig o lite hostig. Leo mår bättre idag, ingen feber o är vaken mer än igår o ler o skrattar, det gjorde han inte igår, så det är skönt att det går åt rätt håll!! men han är fortfarande snuvig o hostar lite. Det låter som han är så hes när han skriker stackarn..säkert ont i halsen
    men men det går ju över!!

• ebbas mamma 1
    Helen H 79 skrev 2007-10-10 07:57:31 följande:
    Hoppas alla börjar krya på sig.. MEN det är väll bara början.. brukar vara mycket baciller under hösten o vinternHur många timmar/dygn sover era?Jonathan sover ca 10-11 timmar på natten.. somnar vid 20 o vaknar oftast 6-7..Senn sover han 1-1,5 timma på dagen..Så 11-12,5 timma/dygn...Är det "normalt" tro???
    här är det fortfarande förkylt

Ebba somnar oftast runt 20-21 tiden o sover till 7-7.30, ibland måste jag väcka henne då för att hinna till dagis. o så sover hon oftast 1½-2 timmar på dagen.
  • ebbas mamma 1

Majflickan: JÄTTEGRATTIS

Troll: fy sjutton va otäckt det låter...håller alla tummar som går att det inte är nåt farligt.
    Vilken fruktansvärd otur ni drabbas av! mår Moa bra nu då?

• ebbas mamma 1

Troll: jag börjar nästan gråta när jag läser det du skriver. Jag önskar er all lycka till att allt går bra o att det inte är livshotande!!! Livet är sååå grymt orättvist!
    det finns inte ord för hur ledsen man blir när man läser om er!!
    STYRKEKRAMAR I MASSOR!!!!!

• ebbas mamma 1

Troll: tänker så mycket på er!!!! jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att allt löser sig till det bästa!!! så otroligt skönt att han fick komma hem o träffa Moa, måste kännas underbart, men samtidigt är det väl jättekonstig o känslig situation för Moa!!!!
    STOR BAMSEKRAM!!!!!

• ebbas mamma 1
    babyboom2005 skrev 2007-10-22 12:36:38 följande:
    Var här ofta förrut men sedan jag slutade vara mammaledig har det blivit mer sällan.Troll: Läser om vilken mardröm ni har..hoppas att allt slutar lyckligt.Jag måste fråga er vad ni ger era två-åringar till kvällsmål? Oliver har alltid älskat välling men har nu börjat att tvär vägra. Han säger att det bara är bebisar som äter välling, en ide som måste komma från de äldre kompisarna på dagis. Jag skulle gärna vilja att han åt välling ett tag till, vad äter era?
    Ebba har aldrig ätit välling,utan hon var en riktig gröt-tjej som bebis. Men det är bara ibland hon äter gröt numera. Oftast blir det smörgås o mjölk eller juice på kvällen.
    Mamma till Ebba 050626 + Leo 070720, mina små hjärtan !!!
  • ebbas mamma 1
    Vasen skrev 2007-10-23 08:16:41 följande:
    troll- Så förfärligt det som hänt din sambo. Jag hoppas så att allt kommer att ordna sig för er. babyboom- Vi äter middag vid femtiden, sen äter Reuben oftast en kvällsmacka och dricker lite mjölk innan han lägger sig vid åttatiden. Han har aldrig druckit välling. Ett tag åt han gröt på kvällarna, men det är ganska länge sen. Jag kommer inte ihåg varför vi slutade med gröten.
    samma här...helt plötsligt slutade vi med gröten åxå, det är bara ibland det blir numera.
    Jag tror det va Ebba som inte ville ha gröt utan smörgås istället, därför blev det så !!!
  • ebbas mamma 1

Dom inser väl att de är rättså stora nu våra 05:or o vill inte va bebisar o dricka välling längre

• ebbas mamma 1

Troll: Här har jag tänkt på dig varje dag!  så skönt att han inte har ont iallafall, men va jobbigt att vänta flera månader!!  Så skönt att kunna gå iallafall, men va jobbigt att inte kunna använda händerna. Moa måste tycka att det är konstigt!!
    kom det bara så plötsligt över en natt eller kom det smygande?
    du är hemma nu då eller?
    STOR KRAM TILL ER !!!!!

Krya på er alla små sjuklingar, så typiskt när hösten kommer!!
    Här är vi friska allihopa så det är skönt, man får njuta så länge det varar

• ebbas mamma 1

ja julklapps-tankarna börjar väl dyka upp lite smått...
    Farmor har redan köpt en dockvagn till Ebba, en sån som ser ut precis som en riktig med höj o sänkbart handtag osv.
    men vi funderar väl lite på leklera typ playdoh, vattenfärger, bilstol till dockan, dockhus, pärlor...
    ja det är lite av funderingarna vi har till Ebba!!!

• ebbas mamma 1

...duplolego ska vi ju åxå köpa kom jag på nu

• ebbas mamma 1
    Helen H 79 skrev 2007-11-01 14:06:13 följande:
    KulAlltså man märker verkligen att barn "väljer" vad de är intresserade av.. Jonathan har INGEN koll alls på när han kissar osv.. inte heller är han nånn hejjare på att pussla.MEN han kan en hel del bokstäver, och nästan alla färgerna Så det är väll han intresserad av
    här är det nästan precis tvärtom Ebba ÄLSKAR o är jätteduktig på pussel.
    O kissar minst en gång varje dag på pottan, men blöjorna är fortfarande väldigt kissiga så hon har ju inte koll på det o säger till. Men hon säger till när det är bajs i eller när hon är bajsenödig, så ibland hinner vi till pottan då åxå
    Hon har nyss lärt sig säga "bajs" innan pekade hon bara på blöjan
    Sen har hon lite koll på former, typ cirkel o fyrkant o så, inte säga men pekar när man frågar.
  • ebbas mamma 1

vi har heller inte vänt ännu!!! Ebba sitter bakåtvänt i framsätet så det är ganska gått om plats ännu. Leo sitter i sitt babyskydd i baksätet bakom henne. När Leo sen ska ha annan stol så har vi en begagnad akta graco, så den sätter vi  på samma plats där han sitter nu, hoppas det kommer gå bra. Ja,rekomendationen är ju att de ska sitta bakåt så längesom möjligt, helst iallafall till 4 år, så det hoppas vi funkar för dem båda i bilen vi har

Hoppas alla mår bra annars! här är vi friska (peppar peppar..) hörde att magsjukan börjat på dagis, hua det är ju 1000 gånger värre än förkylningarna som går nu under hösten

• ebbas mamma 1

Meh: grattis till graviditeten i vilken vecka är du nu? mår du bra?

här har det börjat komma lite snöflingor nu..mysigt..,man får lite julkänsla
    tänk att det snart är jul igen...så härligt o mysigt att kunna julpyssla o greja här hemma i år nu när man är mammaledig..förra året va ju så stressigt (jobbar ju i blomsteraffär) så då jobbar man typ dygnet runt sååå trist!!! men i år så blir det kanonmysigt!!!

• ebbas mamma 1
    majflickan skrev 2007-11-15 11:48:49 följande:
    Jo visst anton pratar ju o han förstår mycket det märks. Men alla har sagt i över 1 års tid nu att det kommer snart.. det kommer snart.. är så trött på o höra det. Känns inte som det...
    Håller fullkomligt med!!!! jag får nästan ångest när jag tänker på det för Ebba är såååå sen med talet. O alla säger det kommer, det kommer....jaha när dåååå???????
    Man jämför ju mycket med jämnåriga o det är ju SÅÅÅÅ STOR o GRYM skillnad så det är skrämmande. Ebba fattar ju o förstår allt man säger, det är bara att hon själv inte kan säga mycket. Hon kan mamma,pappa,hemma,kom,där,titta,tuff tuff...ja det är dom jag kommer på nu. Hon sätter ihop t-ex."pappa hemma", "mamma hemma" "mamma kom", det är väl de hon kan i tvåords-meningar. Hon kan även säga t.ex. "pappa inte hemma".
    Men de ord hon kan är ju väldigt enkla ord känns det som, så man undrar verkligen när det ska släppa!!! Sen säger hon endel som man inte förstår vad det betyder åxå.
    Jag jämför mycket med hur Leo jollrar o håller på nu o så gjorde ALDRIG Ebba, men det vet jag att jag tänkte när hon va bebis att hon jollrade lite...så kanske Leo kommer gå om henne i talet!!! Det vore ju katastrof
    Men det känns ju otroligt lättande att fler oroar sig så man inte är ensam om detta!!!
    bea85 skrev 2007-11-15 21:07:40 följande:
    majflickan: tror inte du behöver vara orolig vid 2 års ålder sak du inte kunna säga mer än 2 ord meningar för att vara godkända så sa det på bvc här. loke babblar dock på han e välldigt bra i språket han kan prata långa meningar men det kunde inte hans storebror han sa bara 2 ordmeningar och nu e han bland de bästa i hans grupp på dagis på att prata så. måste fråga sjunger era barn mycket? loke sjunger gämt och ständigt. hopaps alla som e sjuka blir friska och grattis till meh
    Jadu svaret är väl ganska givet från min sida..vadå sjunga, hon kan ju knappt prata Det enda hon är duktig på är rörelser till musik, typ "klappa händerna när du är riktigt glad" o "imse vimse spindel".
  • ebbas mamma 1

Troll: så skönt att du känner dig gladare nu jag tänker verkligen på dig o din familj dagligen! man måste verkligen inse att livet är så skört ,så skört, allt kan förändras så fort.
    Man får ta vara på tiden o livet med varandra o de man håller kär

Svar på tråden junibebisar -05, del 9!