Jag födde på kärnsjukhuset i skövde och jag tyckte att personalen där var jätterar och förklarande och respekterade mina önskemål om smärtlindring. Gav mig valmöjligheter, och förklarade situationen för mig.
När jag kom in för inskrivning, diskuterade vi först smärtlindringen och jag ville helst föda utan EDA, så när förlossningen tyvärr stannade av pga ineffektiva värkar och de ville sätta värkstimulerande dropp så förklarade dom att de gärna ville sätta in EDA eftersom värkarna kan bli så intensiva med droppet. När värkarna återigen blev försvagade så skruvade de upp dosen och förklarade igen varför de var tvugna, de förklarade också när läkaren var in för att skruva upp ytterligare på dosen.
I slutet på förlossningen hade jag långa intervall mellan krystvärkarna och de var korta och då var läkaren in och förklarade för mig hur läget var, varför de ville sätta sugklockan och att de inte tänkte använda den för att dra ut utan bara för att hjälpa mig på krystningarna, det var ingen brådska för bebisens skull direkt för han mådde bra enligt hjärtljuden, men eftersom krystningen verkade bli utdragen ville de göra så för att han inte skulle börja må dåligt. De frågade om det var OK för mig, jag hade valet att fortsätta själv. Men jag hade ju ingen ork kvar, och mina 40 minuters krystande hade ju inte fått ut bebisen speciellt långt. Kändes rätt skönt när de erbjöd mig hjälp.
Sprack gjorde jag ju pga sugklockan, de förklarade under sin undersökning vad de gjorde, varför det blev läkare som sydde och inte barnmorskan. När jag sen blev dålig efter förlossningen förklarade dom vad det berodde på, ordnade de rum speciellt för oss då det inte fanns enskilda salar kvar på BB, hjälpte till med att hämta mat, följa mig på toaletten, byta blöjor på sonen. Såg till att jag sen hamnade på enskild sal uppe på BB dagen därpå.
Upplevde aldrig annat än bra bemötande från den personal som var inblandad i födelsen av vår son, likaså personalen på BB var mycket rar.
Så trots att min första förlossning inte blev alls som jag tänkt mig har jag ändå bara positiva minnen av den. Tycker att jag blev behandlad på ett mycket bra sätt genom hela min vistelse på förlossning/BB. Det är mycket tråkigt att inte alla känner att de fått personalens stöd på samma sätt.