Ystad bäst att föda på?
Vår dotter är född på Lunds Förlossning..
Vi hade många turer under graviditeten dit på grund ut av sammandragningar,för litet foster,flödesmätning & för lite fostervatten.
Jag var inlagd på lunds KK & hade permis över helgen,på måndag morgon när jag kommer in så kände läkaren på tappen & jag var öppen 3 cm,det var ner på förlossningen med en gång!
Väl där fick jag vårt rum & sen satte dom gel för att limodertappen skulle utplånas..Efter ett par timmar började jag få värkar & kräkas väldigt mycket(sju kräkpåsar fulla) & jag fick inte i mej varken vätska eller mat..Klockan 20 kom dom in till oss & skulle kolla tappen,hade inte hänt nåt,jag var fortfarande öppen 3 cm,så dom bestämde sig för att ta hinnorna...20.15 tog dom hinnorna & sa åt oss att vila för detta kunde ta ett tag..
Jag tjatade på dom om min ryggmärgsbedövning,men dom sa att jag var tvungen att vara öppen minst 4 cm för att kunna få den..Sen sa det bara pang!! Jiiiissses vilka värkar jag fick,där var ingen paus emellan över huvud taget..& sen kände jag att jag var tvungen att krysta.Men dom trodde inte riktigt på mej så dom sa bara ;Ta lustgasen & andas..Men sen efter mycket skrikande från mej så kollade BM mej,jodå jag var öppen 10 cm så det var bara att krysta..Men iom att värkarna gick in i varandra & var så intensiva så kände jag inte riktigt när jag skulle krysta..Så först blev jag utskälld av en läkare att jag fick fan ta & skärpa mej
& sen gick larmet(pga att emmas hjärtljud sjönk kraftigt)...8 personer kommer inrusandes & 2 st slänger sig på magen på mej & 2 st håller fast mina ben,sen drar 2 st med sugklockan...men tillsist kom hon ut;Vår fina fina lilla Emma
När hon väl kommit ut(hela förlossningen tog 30 min) så fick mannen min inte klippa navelsträngen,& dom kom inte föräns 10 min efter hon var född & sa att allt var okej med henne fast vi frågade flera gånger...
Sen fick jag hålla min lilla flicka i 10 minuter sen fick hon åka kuvös in på neo där hon spenderade natten,när dom hade sytt klart mej efter 2 timmar så fick jag se henne en liten stund igen,innan jag fick åka upp på min avdelning...
Jag har hört av en del att det var under all kritik som dom hade agerat under vår förlossning,men jag har inget att jämföra med så jag vet ju inte
Men dom hade själv ett möte om vår förlossning på avdelningen om hur fel det hade blivit,men tyvärr var vi inte inbjudna att vara med
Men jag tyckte mest synd om mannen min för han kände sig mest i vägen hela tiden
& det ska han ju absolut inte behöva göra!!!