• Pikku Enkeli

Packa flyttkartonger - jag behöver hjälp!

Jag vet inte var jag ska börja packa, börjar bli stressad av att jag inte vet var jag ska börja. Ge mig tips! Har alltid lyckats så bra förr när vi flyttat, men nu står det bara still! Har en del flyttkartonger, köper fler om det behövs. Men vart ska jag börja?!? Vad för något ska jag packa i nåt annat än flyttkartonger?

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Svar på tråden Packa flyttkartonger - jag behöver hjälp!
  • Häxan Jia

Finporslin.. de är ju ofta sånt man inte behöver.

Du kan packa porslinet i alla extra sängkläder och handdukar så får du packat två saker i ett.

Böcker och tidningar förutom de man eventuellt läser just nu.

Smink, hygiengrejor som man inte använder så ofta.

Sommarkläder, de börjar ju bli höst.

Kolla hur mkt ni klarar er utan i köket, behövs alla kastruller och pannor och byttor, inte, packa ner dom också.

Alla skor, behövs dom just nu, finskor ect, om inte packa ner.

det är iaf lite så jag tänker när jag skall packa

Lycka till

I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • Häxan Jia

Jo om du nu packar porslin i tex tidningspapper istället, så kan du packa sängkläder, handdukar och kläder i säckar.

Jag brukar låta finkläder hänga kvar på galgarna och bara tejpa ihop att och gör aett hål i en säck för galgarna och dra den över alla kläder, då kan de hänga fint utan att skrynklas ihop till man flyttar och sedan bara hänger man upp dom i första bästa garderob dit man flyttar igen så blir de inte så skrynkliga heller... Tejpa ihop säcken nertill så håller de sig fräscha

I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
  • dotson

Packa böcker i papperskassar. I flyttlådor går det ner massor med böcker men de brukar bli så tunga att man knappt orkar lyfta dem.

• Pirum

Böcker, foton och filmer är bra att börja med. Fyll kartongerna till hälften och lägg täcken eller annat lätt överst. Eller ta banankartonger.Pappkassar funkar också.

Plocka ner tavlor, gardiner och prydnadssaker kan man också göra tidigt. Jag tvättade gardinerna innan flytt så det bara var att stryka och hänga upp på nya stället.

Det som behöver sparas framme är kläder ni använder fram till flytt, toalettsaker, barnens leksaker, köksgrejer som används, handdukar och sängkläder för tiden fram till flytt. Resten kan packas.

Vi gjorde en packlista- rum för rum- och började flera veckor innan flytten.Då kunde man ta en liten grej om man var trött (gravid med SD) och var man pigg tog man nåt större projekt.Sedan är det väldigt tillfredsställande att få stryka saker på listan.

Lista kan alltså rekommenderas, då slipper man varje gång man ska sätta igång fundera på vad det är som ska göras utan man väljer bara bland det som finns. Det sparar mycket tid och det känns inte lika jobbigt att komma igång.

Ett annat tips är att skriva på kartongerna vad ni stoppar i. Vi slapp leta igenom 14 boklådor efter en kokbok på det sättet.

• Pikku Enkeli

Tack för en massa kloka tips! Nu ska jag bara finna lite motivation också...

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • MissKaos
    dotson skrev 2007-08-29 11:35:03 följande:
    Packa böcker i papperskassar. I flyttlådor går det ner massor med böcker men de brukar bli så tunga att man knappt orkar lyfta dem.
    Packa ETT LAGER med böcker. Ovanpå packar du dukar, lakan handdukar prydnadsprytlar mm. Då blir det inte så farligt.
    försök packa saker som ska till samma rum i samma karton och märk dom sedan med tex "kök" osv. Mkt enklare när grejjerna ska upp igen..
    Använd bara flyttkartonger. Dom håller, dom är lätta att stapla i gammla hemme, i flyttbilen och i nya hemmet..
    Börja packa ner kläder/gerjjer som ej är säsong för nu, böcker, finporslin mm. Passa på att städa ut i köksskåpen -töm tex alla utaqom ett där det nödvändigaste sammlas. Städa dom andra.. Då slipper manha allt kvar tills sist. Brukar försöka ta fönstren innan flytten med, och bakom spisen osv. JAg har blivit lite "expert" på att flytta tyvärr och harvade runt med max 1 år/ställe läääänge... 
  • Gorban

Packa porslin som flyttgubbarna gör. Fyll botten på en kartong med ihopknycklat tidningspapper. Sedan slår du in varje tallrik i silkespapper och ställer dem på högkant. Då går de inte sönder. Har du kristallglas så läger du dem ner, inslagna i silkespapper ovanpå ihopknycklat tidningspapper. Slå inte in glas och proslin i tidningspapper för då måste du diska bort trycksvärta sedan. Silkespapper kan man eventuellt "låna" på IKEA:s inslagningdisk :)

Packa kartonger halvfulla med böcker så att man orkar lyfta dem och fyll på med t.ex. filtar. Använd bara riktiga flyttkartonger så att allt är lätt att stapla i bilen. Låna en paketkärra så kan du köra 3 kartonger åt gången in i hissen eller över gården om du har långt att gå.

Skaffa klisteretiketter och skriv lådans innehåll på dem. Fäst etiketten på lådans gavel så att du inte behöver lyfta runt alla lådor för att hitta rätt låda i bostaden. Fördelen med etiketter är att de lätt går att plocka bort och lådan är som ny igen.

Ofta kan man köpa lådor hos flyttfirmor och sedan sälja tillbaka dem när man är klar med flytten. Jag har ibland behövt så mycket som 50-60 lådor vid flytt och så många lådor behöver man inte på vinden sedan.

Skruvar och små pinnar till hyllplan etc lägger man i en liten plastpåse, knyter ihop och tejpar fast på den möbel de hör till. Annars kan man få leta länge sedan.

Städa och släng sådant du inte vill ha INNAN du flyttar. Annars hamnar detta i kartonger som du ALDRIG kommer att packa upp.

Statoil har lätta lastbilar med hydraulisk lyft till uthyrning. Jättepraktiskt.

• cissi24

hej vi ska flytta om knappt 2 veckor. Har börjat med att rensa i garderoben, ska de bort mycket av de kläder som vi inte använder. Har även packat ner vinterkläder,filmer, cd skivor, foto. Börjat skruva ner saker från väggarna.
    Har innan rensat i förråden så det är färdigt.
    Ska nu i em packa ner handdukar och sängkläder, sparar bara så vi klarar oss.
    Fast det är mycket att tänka på, dock så slipper vi flyttstädningen

Svar på tråden Packa flyttkartonger - jag behöver hjälp!