• Pikku Enkeli

Packa flyttkartonger - jag behöver hjälp!

Jag vet inte var jag ska börja packa, börjar bli stressad av att jag inte vet var jag ska börja. Ge mig tips! Har alltid lyckats så bra förr när vi flyttat, men nu står det bara still! Har en del flyttkartonger, köper fler om det behövs. Men vart ska jag börja?!? Vad för något ska jag packa i nåt annat än flyttkartonger?

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Svar på tråden Packa flyttkartonger - jag behöver hjälp!
  • Rauur

Vet precis hur du har det! Håller själv på å ska flytta och har börjat packa lite smått.
    Får man fråga en fråga utan att man tar tråden? :P

Om man ska tex packa ner vinglas, och lite mera ömtåliga saker..
    Vad är bäst då? Har redan lycakts slängt ner alla sängkläder och handdukar i säckar så det återstår ju bara tidningspapper. Men är så rädd att allt ska krascha! :S

• Pikku Enkeli
    Rauur skrev 2007-08-29 13:16:29 följande:
    Om man ska tex packa ner vinglas, och lite mera ömtåliga saker..Vad är bäst då? Har redan lycakts slängt ner alla sängkläder och handdukar i säckar så det återstår ju bara tidningspapper. Men är så rädd att allt ska krascha! :S
    Jag har alltid haft alla jätteömtåliga glas i mindre kartonger; typ banankartonger eller liknande. Ordentligt med tidningspapper så håller det.
    [[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • cissi24

Fast när vi har packat böcker och sådana saker så har vi packat halva med tunga saker sen har jag slängt ner jackor ovanpå

• ullis83

Jag tog kök,det vi inte behövde tills flytten..sen gick jag vidare till bokhyllan,sen till saker i garderoben jag inte behövde just då..sen tog vi källaren..nu ´är det tre dagar till min flytt och jag börjar få panik..nu finns det ingen ordning på nåt alls:)..lycka till med din flytt

Pikku Enkeli skrev 2007-08-29 11:22:25 följande:
    Jag vet inte var jag ska börja packa, börjar bli stressad av att jag inte vet var jag ska börja. Ge mig tips! Har alltid lyckats så bra förr när vi flyttat, men nu står det bara still! Har en del flyttkartonger, köper fler om det behövs. Men vart ska jag börja?!? Vad för något ska jag packa i nåt annat än flyttkartonger?
  • MissKaos
    Vet precis hur du har det! Håller själv på å ska flytta och har börjat packa lite smått.Får man fråga en fråga utan att man tar tråden? :POm man ska tex packa ner vinglas, och lite mera ömtåliga saker..Vad är bäst då? Har redan lycakts slängt ner alla sängkläder och handdukar i säckar så det återstår ju bara tidningspapper. Men är så rädd att allt ska krascha! :S
    Jag har inte pajjat en enda grejj i flytt Packa det antingen i silkespapper eller i tidningspapper (du kan ju ta ett lager hushållspapper runt om du inte orkar diska allt) rulla sedan in det i massor av tidningspapper! Blir det små "mellanrum" någonstanns så knöla ihop lite papper och stoppa ner där..
    Just det, tips -packa bestick mm Gafflar i en liten påse, knivar i en och tillbaka med dom i bestickslådan och ner i kartongen. Då slipper du sortera det när du packar upp igen.. 
  • Thezzizen

Håller för fullt på och börjat packa här.
    Började med finporslinet o finglas och sånt. Fortsatte med böcker/dvd/vhs/cd.. Sen har köksgrejer som inte kommer användas packats.. Dessutom har jag tvättat alla sängkläder o handdukar o textilier som inte kommer användas nåt mer o packat det.

Ska fortsätta med kläder, får ju ändå inte på mig ngt anant än mammakläderna.. Sen blir de mer kök o datagrejer..

• trollbottom

Porslin är bäst att packa med tidningspapper emellan och se till att det blir tajt så det inte skaver.

Böcker, tidningar och liknande som brukar bli tungt funkar superbra i spritkartonger/vinkartonger man kan hämta från systemet. Blir lagomt tungt och de är lätta att stapla sen i släpet när man väl flyttar. De håller bättre än papperskassar dessutom.

Ett tips är att numrera alla kartonger och skriva exakt vad som är packat i dom och sen skriva på kartongen både numret och vilket rum det ska till. Markera även om det är porslin så att de som bär vet att de ska vara lite räddare om just den kartongen.

Lakan och kläder (som inte gör så mycket att det blir skrynkligt) är bra att ha som utfyllnadsmateriell.

Mycket kan man faktiskt packa ner innan. Jag brukar bara ha några ombyten kläder, någon bok och så lite porslin som möjligt kvar sista månaden. Resten får åka ner. Inte roligt att bo i kartonger men det funkar ett litet tag.

Banankartonger brukar jag använda mig av då de blir mer lagomt tunga. Flyttkartonger blir oftast för tunga då det ryms lite för mycket i dom.

Lycka till med flytten

• Atamon

Till vinglas och andra glas brukar jag använda kartonger från systembolaget, där det redan är avdelade fyrkantiga hål för flaskor. Glas brukar passa utmärkt där, och då behöver man inte hålla på att rulla in varje glas i silkespapper eller handdukar.
    Tidningspapper vill åtminstone jag undvika in i det sista pga trycksvärtan.

Vet precis hur du har det! Håller själv på å ska flytta och har börjat packa lite smått.Får man fråga en fråga utan att man tar tråden? :POm man ska tex packa ner vinglas, och lite mera ömtåliga saker..Vad är bäst då? Har redan lycakts slängt ner alla sängkläder och handdukar i säckar så det återstår ju bara tidningspapper. Men är så rädd att allt ska krascha! :S
  • maskrosen77
    Pikku Enkeli skrev 2007-08-29 12:47:15 följande:
    Tack för en massa kloka tips! Nu ska jag bara finna lite motivation också...
    sitter här med samma problem. går så långsamt, förstår inte det, jag har flyttat massvis med gånger. Nu hittar jag ingen energi till att packa något. Varje helg säger jag att nu ska jag packa, är för trött när jag kommer hem på kvällen. Varje helg så packar jag inte.
    23 oktober åker jag.
Svar på tråden Packa flyttkartonger - jag behöver hjälp!