• Lisa76

Vitt blankt golv..???

Har sett jättefina golv (på husvisningar och i tidningar) som ser ut som vita blanka träplankor.. Vad kan det vara? Är det verkligen målade plankor? Vilken färg målar man med då? Är det någon som vet? Och tar man shellack på alla kvistar innan, så att de inte "blöder igenom"? Ni som har något liknande - är det känsligt mot märken och så, har ju en vild liten prinsessa

Ska bygga nytt hus till vågen och är jättesugen på vita, blanka golv. Någon som har tips och råd på något passande golg - skriv gärna en kråka

Tack / Lisa

• Svar på tråden Vitt blankt golv..???
  • raspberryrevolution

jag vet inte men jag tror att man använder vanlig lackfärg, men för att skydda färgen däremot kan man måla dem med vitt och sen lägga ett extra lager med klarlack över så att man har en hinna innan man når ner till färgen.

• gemelli

Det finns golvfärg!

Vattenbaserad som blir lite matt! (ömtålig)

Oljebaserad som blir blank! (slitstarkt)

En liten Vide i magen enligt ul
  • meic

vi lyckades övertala en målare att sälja speciallack till oss som bara används i offentliga miljöer, skitbra till köket!

• johandra

Hmm tänk ett tag till du e mitt tips..

Har ett par vänner som målat sitt trägolv i köket vitt blankt..Dom ångrar sig bittert!! ALLT syns på det och det ser jämt smutsigt ut!! Det e det enda dom ångrar i hela sitt hus som dom snart e klara med..Deras golv är dessutom väldigt mjukt så det blir märken direkt i det...Dom la vanligt trägolv som dom lackade...

Jag håller med dig om att det e jättesnyggt verkligen,men ack så opraktiskt..

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v26
  • Lisa76

Åh, tack så mkt för era svar!

Meic - vad var det för färg?

/ Lisa

• meic

det var vanlig golvfärg, och sedan lade vi lacket över, minns inte namnet på det,men det var som sagt lack för offentliga miljöer. ska se om jag kan luska reda på namnet!

• Kajsan

Vi har målat vårt köksgolv med vit golvfärg, vattenbaserad.
    Bilder finns i galleriet.

• Sencha

Ja, man kan måla trägolv, och det är inget nytt påfund
    Vi målar med linoljefärg. Schellackar först.

Jag har dock inget färdigt golv att visa ännu. (Och inget vitt.)

• Lisa76

Kajsan --> Jättefint

Meic - kolla gärna om du orkar. Vore toppen, med tanke på att man har både katt och barn plus att vi också emellanåt sladdar omkring inne Det gör ju inget om det är lite extra tåligt..

Fler som har bilder?

Tack / Lisa

Svar på tråden Vitt blankt golv..???