Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Tamagal skrev 2007-09-06 17:15:39 följande:
    Vill först göra klart att jag stödjer alla livsstilar och homoadoption mm...Men varför vill man som homosexuell gifta sig i kyrkan som symboliserar en religion som föraktar homosexuallitet? Det vill jag gärna veta...
    Men det är ju inte religionen som föraktar homosexuella, det är vissa människor som gör det.
    Känns skittråkigt att alltid bli stämplad som homohatare bara för att man är kristen
  • trollbottom

fia sthlm skrev 2007-09-06 17:20:55 följande:

Nej vem har påstått det?Jag brukar inte starta trådar på fl för att jag tror att det stämmer till 100% med vad exakt alla i samhället sett eller tror ?Men du kanske blev lite sur nu för att det visst inte verkade vara så att man ser killar i kjol på stan varje dag som det lät på dig förut? Nu är det så att jag inte tycker det vore något fel och jag skulle inte bry mig om killar hade kjol på stan men det är inget som är vanligt eller som jag sett ofta.
    Jag har inte sagt att man ser det varje dag. Jag har sagt att det är inte så ovanligt som ni tror. Främst är det vanligt på somrarna. Dock är det inte sommar längre. Iaf inte här där jag bor.
  • trollbottom

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-06 19:31:41 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-06 19:08:13 följande:Du talar om syntare m.m. Det kan vara vanligt i de kretsarna att män har kjol. Men som sagt är dessa kresar minorieter av hela samhället. Det var liksom inte det som frågan löd.för att göra det extra tydligt för dig så säger jag så här: om en syntare och en Fl-are går på stan, tror du att syntaren ser fler män i kjol än Fl-aren?Så om jag skulle ställa samma fråga på helgon så borde det bli samma resultat.Den största blandningen av personligheter borde man se på stan och forfarande är det inte många män med kjol i stan.
    Jag är helt övertygad om att syntaren ser fler män i kjol. För syntaren är öppen för det.
    Skulle du ställa frågan på helgon så skulle du få ett annat resultat. Kan ställa frågan där om du vill åt dig.
    Hm, den största blandningen är inte alls säkert man ser på stan. Ett tag i Östersund så var det så att dom enda gångerna man tex såg punkare på stan (och då fanns det grymt mycket punkare i Östersund) var när det var konsert. Annars var det inte alls vanligt att man såg dom. Inte heller hårdrockare eller syntare. Däremot såg man ofta "svenssonfolk", hiphopare och kickersgäng.
  • trollbottom

fia sthlm skrev 2007-09-06 19:33:55 följande:

Alexia Jag vet ingen kille som sminkar sig, kanske är mer vanligt bland 20-åringar iofs känner inte så många såna längre Och dorian ge dig nu. Jag bor i sthlm och har gjort i flera år, så det känns lite taskigt av dig att skriva att alla som inte sett att alla killar går med kjol är lantlollor med noll koll. Nej det traskar inte runt en massa killar på stan i kjol inte ens på drottninggatan kan man se det som är rätt välbesök. Inte heller på ikea, skansen osv vilket är några av sveriges mest besökta platser för övrigt Visst förekommer det säkerligen mer och mer kanske, men inte i alls stor utsträckning förutom i vissa kretsar.
    Tror du det är konstigt att du inte vet om någon kille som sminkar sig?
  • trollbottom

Elinore skrev 2007-09-06 19:41:58 följande:

ja det är ju det jag säger... man "får" gärna vara homosexuell och kristen..men, det kommer bli ett knepigt liv... för man "ska" inte ha sex, får inte gifta sig osv...tycker iaf det är konstigt att usa präster är gifta med män.. men, USA har mkt konstigt för sig...
    Hm, har du kollat allt som man inte ska göra som hetero då? Och nu är du inne på GT fast varje gång man tar upp andra saker från GT som också står så blir det ju ramaskri. För det är ju NT som man som kristen går efter. Och är det så är det dags att släppa GT nu, även det lilla som står som man skulle kunna tolka att det handlar om homosexualitet.

För man får inte glömma att ordet homosexualitet inte fanns när bibeln skrevs.
  • trollbottom
    stina84 skrev 2007-09-06 19:49:01 följande:
    trollbottom: Det står även i NT att homosexuallitet är fel
    Tolkningsfråga
  • trollbottom

fia sthlm skrev 2007-09-06 19:56:58 följande:

var inte du kristen?Det står ju om samma saker i nt med? ang att ha sex med samma kön nämligen?
    Både i GT och i NT så står det inte "Det är fel med homosexuella". Det som står är tolkningsbart och hur du tolkar det är inte den enda sanningen.
    Sen brukar jag ta reda på historia bakom texterna. För att kunna förstå texterna bättre.
    Men för att kunna förstå fullt ut vad det står så måste man läsa språket också, det är inget jag kommer klara av. Dock har jag många runt om mig som är utbildade och lärda som jag frågar, lyssnar på osv. För de har läst om hur livet bakom texterna var, de har läst historian bakom.
    Sen går det inte idag att följa allt som står i bibeln och jag väljer hellre att tro på budskapet Jesus kom med om kärlek, försoning, förlåtelse och icke fördömande av andra.

Så jo jag är kristen. Dock tror jag inte på samma vis som du uppenbarligen
  • trollbottom

fia sthlm skrev 2007-09-06 19:57:47 följande:

och varför skulle det vara konstigt, förklara hemskt gärna vad du menar?
    För att du inte är öppen för det.
  • trollbottom

Elinore skrev 2007-09-06 20:04:47 följande:

trollbottomjag vet att man som hetero får gifta sig i kyrkan....
    Om du inte har gjort dittan och dattan. Jag skulle inte fått gift mig i kyrkan eftersom jag inte var oskuld tex.
  • trollbottom

fia
    Jag antar ingenting om din umgängeskrets. Brukar inte hålla på med sånt. Mest för att jag tycker det är fruktansvärt ointressant.
    Tja, du skrev det efteråt så sorry.

Samtliga på tv är dessutom sminkade. Annars ser man helt sjuk ut.

Även killar i norrland sminkar sig... Varför skulle dom inte? Fast det beror ju på vilka fördomar man har om norrlandsbor

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?