• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-03 20:24:19 följande:

Just så!! Men om en sier et enda ord mot homofili så er en jo homofob med en gang..
    Ja..?
  • johannawalfridsson

alexi=

: Om man läser Pauli ord i Romarbrevet så kan man väl inte tveka över huruvida homosexualitet är synd? Är inte det helt uppenbart och odiskutabelt?

• bbpop
    Alexiaa skrev 2007-09-03 20:38:06 följande:
    Jag vet det finns kristna, jag känner många som accepterar andra människor och inte ser det som en synd.
    Faktum är att jag inte känner någon kristen som hävdar att homosexualitet är fel.
  • Peippo
    stina84 skrev 2007-09-03 20:25:35 följande:
    Undrar varför gud skapade en man och en kvinna och inte två män eller 2 kvinnor?För mig står det helt klart och tydligt att det är fel, du kanske borde läsa bibeln igen

Jaha...så nu var vi där...Visst i första Moseboken står det så men hur i allsin dar skulle boken ha fortsatt om det stod att Gud skapade två kvinnor? Skulle Kain och Abel ha kommit till i Edens egna labb med IVF ??? Nej du, tror helt enkelt att det är man och kvinna på grund av dramaturgiska orsaker.

Hur skulle man annars för människor för länge sedan ha (dvs mer än 1000 år) berättat för folk att allt är skapat av Gud? Man kände helt enkelt inte till all fakta som vi vet i dag om evolutionen osv. Man kan inte bara blunda för vetenskapen. Eller jo, man kan välja att blunda men det är väl ändå lite dumt.

Jag tror du kan ta och bläddra i bibeln lite själv, granska och analysera. Tänka efter...det är bibeln till för.

Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • stina84
    bbpop skrev 2007-09-03 20:44:11 följande:
    Faktum är att jag inte känner någon kristen som hävdar att homosexualitet är fel.
    Du verkar då inte känna många kristna!
  • Peippo
    johannawalfridsson skrev 2007-09-03 20:43:20 följande:
    alexi=: Om man läser Pauli ord i Romarbrevet så kan man väl inte tveka över huruvida homosexualitet är synd? Är inte det helt uppenbart och odiskutabelt?
    Kanske Pauli var homofob? Hur kan vi veta att han inte var det och la till en parentes i boken?
    Livet är som ett kortspel. Korten du får är ödet; Sättet du spelar på är fria viljan.
  • Free Spirit
    stina84 skrev 2007-09-03 20:02:19 följande:
    Absolut så håller jag med dig där. Jag har skrivit det innan och jag skriver det igen. Jag har aldrig gått ut på torget och predikat om att homosexualitet är fel, än mindre sagt det rakt ut till dem eller behandlat dem illa på något annat sätt som skulle kunna knytas till deras sexuallitet. Men som sagt så frågar ni här och nu i detta forum och då svarar jag. Lika väl som ni "klankar" ner på oss kristna för att vi inte delar samma åsikt som er andra. Vi kommer inte ändra åsikt bara för att lagen ändras hela tiden och att det nu är ok att vara homosexuell.
    Vel talad!!
  • Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-09-03 20:25:35 följande:
    Undrar varför gud skapade en man och en kvinna och inte två män eller 2 kvinnor?För mig står det helt klart och tydligt att det är fel, du kanske borde läsa bibeln igen
    Ååå vad jag älskar när folk gräver en grav åt andra så man kan knuffa dem däri...

Om gud verkligen bara skapade EN man och EN kvinna, måste ju Kain, Abel och Set ha begått incest å det grövsta, eftersom vi är sex miljarder idag. Så antingen skapade gud oss för arvsynd utan chans för att komma undan, eller så är incest inte fel enligt bibeln. Which is it?

Fast det är klart, om vi vore en hel art av inavlade varelser skulle det ju förklara en hel del... Speciellt som det skett två gånger, med tanke på Noaks ark och det tämligen lilla gruppen människor som hängde på den kanotfärden...
  • stina84
    Peippo skrev 2007-09-03 20:47:58 följande:
    Jaha...så nu var vi där...Visst i första Moseboken står det så men hur i allsin dar skulle boken ha fortsatt om det stod att Gud skapade två kvinnor? Skulle Kain och Abel ha kommit till i Edens egna labb med IVF ??? Nej du, tror helt enkelt att det är man och kvinna på grund av dramaturgiska orsaker. Hur skulle man annars för människor för länge sedan ha (dvs mer än 1000 år) berättat för folk att allt är skapat av Gud? Man kände helt enkelt inte till all fakta som vi vet i dag om evolutionen osv. Man kan inte bara blunda för vetenskapen. Eller jo, man kan välja att blunda men det är väl ändå lite dumt. Jag tror du kan ta och bläddra i bibeln lite själv, granska och analysera. Tänka efter...det är bibeln till för.
    Jo det är vad du tror ja, men nu står det inte så i bibeln. Jag har nog läst bibeln fler gånger än du har. Kanske är det du som borde ta och läsa den ännu en gång
  • johannawalfridsson

Peippo =
    Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: 'Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden!' Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru och de skall bli ett kött" (1 Mos 1:27-28 och 2:24)

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?