• Palleman

Köpa ny bil i framtiden då 1 kanske blir 2

Jag har idag en liten Audi A4 Avant, men den är väldigt för liten redan nu tycker vi som är båda 185cm långa och har en liten tjej på 2 år.

Vad ska man uppgradera till i framtiden? Måste ju börja spara undan pengar så man har råd att köpa ny bil om några år..

Subaru Legacy
    Audi A6
    Saab 9-5

Eller något helt annat? Vad tycker ni? Kanske något okänt?

//Palle, som startat ett bilkonto på banken ;)

• Svar på tråden Köpa ny bil i framtiden då 1 kanske blir 2
  • KaiN

subaru tibeca funderar vi på men det får bli när man har sparat lite.. och så ha vi en dotter och väntar tvilligar nu så allt annat än sju sittplatser är för lite =)

• OXK

Har själv en Mazda 6 som vi är väldigt nöjda med. En bil där du får mycket för pengarna. Har själv kört en del Audi och Saab och är inte speciellt imponerad. De bilarna kostar 50% mer än vad en Mazda 6 gör och för de pengarna kan man ha väldigt roligt.

Subaru verkar intressant, har dock aldrig kört den men hört mycket gott om deras bilar. Precis som Mazdan så är Subarun Japansk (tror jag) vilket bådar för kvalite.

• Barry77

Du får ju vad du betalar för.
    går ju inte direkt jämföra en japanare med en tysk Audi..

• cruZZe

Palleman: Det är tre mkt bra alternativ du drar upp.

Audi: Komfortabel och stor med kvalitetskänsla. Dock är den dyr om man vill ha någorlunda prestanda till omkörningar mm.

Saab: Komfortabel och stor. Har haft problem med oilsludge (kolla servicarna). Bra pris och man får en aero med lite lagom familjeracerstuk ganska billigt.

Subaru: Inte riktigt samma kvalitetsintryck som ex Audi, men de håller betydligt bättre. Konstant 4wd och lagomt stora utrymmen. Ligger hyffsat i prisläge.

I slutändan handlar det lite om känslan för bilen mer än vilken som är bäst skulle jag vilja säga.

Barry77: Nej japsarna håller och tyskarna ger känsla.

• Angelven
    Barry77 skrev 2007-08-31 23:17:30 följande:
    Du får ju vad du betalar för.går ju inte direkt jämföra en japanare med en tysk Audi..
    Nah - i det fallet är det nog snarare att du får vad du är dum nog att betala för - jmf Toyota/Mercedes - Bilprovning/NCAP/PR Attityd(Älgtest någon ?)/Folksam krock/Nöjdhet med verkstad.

Föklara sedan varför jag skall betala för en merca - de har ju dessutom börjat på att få dålig kvalité...

Eller jämför kanske Subaru med Audi ? Subaru har sveriges nöjdaste ägare just nu och ligger bra till i allt annat.

Eller BMW mot Mazda ?

Eller kanske mot Hyundai - jämför en Diesel A2 mot en Getz kanske ?

Jupp - jag skulle gärna ha en BMW 330 Touring xd - men den kostar
    456000 kronor med lite lull-lull - Subarun kostar däremot 309 för en WRX Impreza - vilket lämnar 150000 till lull-lull... Eller så tar man en STI för 405000 och har fortfarande pengar över att göra den ganska personlig...
  • Dragonwagon

Vi hade en Chrysler Voyager när vi hade två barn. Utmärkt att lasta barnvagn och få i och ur barnen.
    Bytte till en Ford Focus då vi ville bli lite mer miljömedvetna och kunna köra på miljövänligare drivmedel. Det innebar ju att komfort/utrymme fick stryka på foten.
    Efter tredje barnet fick plötsligt inte plats längre. Så vi köpte en SAAB 9-5 Bifuel. Stor/rymlig/miljöbil.
    Detta är den optimala bilen för oss.

• vinterpappa

Helt klart en toyota avensis verso om man har en lite större familj..och vill ha komfort och bekvämlighet ,vi har testat våran rätt stora emmaljunga vagn plus en labrador i bagadet utan problem plus att du har 3 platser bak med enormt benutrymme..skippar du hunden får du in 2 säten till, så har du 7 platser i bilen..att den dessutom går som en dröm och knappt har nå fel får man på köpet..detta är den bästa bil vi haft...men..satsa på en automat med antisladd...från 05 och framåt, den har vi.
    Vi har haft mazda,vw,citroen,volvo, detta är den klart bästa bilen vi ägt så här långt.
    Ett litet tips från mig bara :)

• Angelven
    vinterpappa skrev 2007-09-01 23:37:17 följande:
    Helt klart en toyota avensis verso om man har en lite större familj..och vill ha komfort och bekvämlighet ,vi har testat våran rätt stora emmaljunga vagn plus en labrador i bagadet utan problem plus att du har 3 platser bak med enormt benutrymme..skippar du hunden får du in 2 säten till, så har du 7 platser i bilen..att den dessutom går som en dröm och knappt har nå fel får man på köpet..detta är den bästa bil vi haft...men..satsa på en automat med antisladd...från 05 och framåt, den har vi.Vi har haft mazda,vw,citroen,volvo, detta är den klart bästa bilen vi ägt så här långt.Ett litet tips från mig bara :)
    Är det samma automat som i Corolla Verso ? Med nån sorts tiptronic ? Hade en sån som hyrbil nämligen (150 km fransk motorväg) och det var rena katastrofen, varje gång den skulle växla ner hängde man i säkerhetsbältet pga dålig varvtalsmatchning... Vågar inte tänka på vad som hänt på en hal vinterväg istället

Men annars, jupp, en Toyota vore trevligt, fina bilar, bra rykte, lite väl dyra kanske ?
  • Palleman

Nu är det så att både jag och min fru är ganska långa också.
    185cm båda två, så Subaru Legacy försvann direkt när vi provkörde den veckan som gick. Vi provkörde även en Saab 9-5 Kombi, men kom fram till att en Saab av årsmodell -03 inte kunde jämföras med min Audi A4 Avant 2.6 Automat av årsmod. -97 som hade gått 10000 mil mindre.

Så nu har vi bestämt att testa en nyare Passat också, finns de som säger att den är att jämföras med en Audi A6 (nästan) men är större än en A4 och om det inte fungerar blir det helt enkelt en A6 Avant Quattro 2,4 med automatlåda som gått ca 10000mil..

Vad säger ni om det?

• Fred

Har en Passat 05 den funkar hur bra som helst.

inte rolig, inte sexig, den är Lagom.

Svar på tråden Köpa ny bil i framtiden då 1 kanske blir 2