• Sarah84

Värma ersättning i micro?

Har hört att man inte ska värma kallt vatten i micro för att sedan hälla i ersättning pulver. Hur är det me de egentligen? Vi kör me vattenkokare. Men micro e ju mkt smidigare, men man vill ju inte göra nått som inte är bra.
    Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Värma ersättning i micro?
  • Teskedsmamman

Det är ingen skillnad på varmt vatten från micron eller vattenkokaren.... man ska nog inte värma redan blandad ersättning.... men att inte värma vattnet har jag svårt att tro på....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Alfred 0707
  • Sarah84

Så man kan alltså ta kallt vatten & värma direkt i micro för att sedan tillsätta pulver? Skillnaden blir ju att i vattenkokaren så kokar ju vattnet, värmer man i micro värmer man ju upp till önskad grad, de kokar ju inte i micro, men de ska gå ändå då?

• Lyndi

Jag brukar koka upp mitt vatten i kastrull först, sen använder jag det hela dagen. Alltså, det kallnar, sen värmer jag det i micron innan jag blandar i pullvret. Går ju lika bra att anv vattenkokare ist för kastrull...

Sarah84 skrev 2007-08-29 15:31:53 följande:
    Så man kan alltså ta kallt vatten & värma direkt i micro för att sedan tillsätta pulver? Skillnaden blir ju att i vattenkokaren så kokar ju vattnet, värmer man i micro värmer man ju upp till önskad grad, de kokar ju inte i micro, men de ska gå ändå då?
  • MayaM

Hej jag kokar upp vatten som jag har i kylen, så jag värmer det kokta vattnet i micron. Det kokta vattnet måste bytas ut efter 1 dygn.

• Teskedsmamman
    Sarah84 skrev 2007-08-29 15:31:53 följande:
    Kör man det tillräckligt länge kokar det i micron också
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Alfred 0707
  • Atta

Det står ju på paketen att man ska koka men det gjorde aldrig jag. Värmde bara i micron.

• Dexan

När min son började äta ersättning vid ca 3 månader så frågade jag på bvc och dom sa att det var helt okey att varma kallt kranvatten i micron och sen hälla i pulvret.
    Det är nog en annan sak om man har egen brunn då ska man nog koka vattnet innan..

• Lovan

Jag kokar först vatten i vattenkokaren, låter det svalna för att sedan hälla över det i en flaska. Detta brukar jag göra varje kväll.
    Sen när det är dags för sonen att käka tar jag lagom mängd vatten i en nappflaska, värmer vattet i micron till ättemperatur och sen häller i pulver o skakar om.
    Funkar finfint.

Stolt mamma till 2 underbara söner!
  • Jesster

Du kan göra precis så som du själv tycker är smidigast.

När min son var mindre så kokade jag vatten i vattenkokaren och förvarande i kylskåpet. Efter han hade ätit ett mål så diskade jag och blandade till ett nytt mål med det kalla vattnet. (när han blev lite större kokade jag inte vattnet utan tog kallt vatten från kranen)

När han sedan blev hungrig så värmade jag den färdiga ersättningen i mikron till ättemp. Man kan värma både ersättning och bröstmjölk i mikron, man får bara tänka på att en mikro värmer innehållet ojämnt.

..:: Längtan ::..
  • strawberryicecream

Jesster: Du ska inte värma färdig ersättning i micro just eftersom den värmer ojämt. Du kan bränna bebisen även om du skakar flaskan. Värm bara vattnet och tillsätt pulvret efteråt som alla skriver istället.

• Jesster
    strawberryicecream skrev 2007-08-30 16:05:08 följande:
    Jesster: Du ska inte värma färdig ersättning i micro just eftersom den värmer ojämt. Du kan bränna bebisen även om du skakar flaskan. Värm bara vattnet och tillsätt pulvret efteråt som alla skriver istället.
    Det var flera månader sedan ja slutade ge mitt barn ersättning
    Och nej, jag har aldrig bränt honom och aldrig värmt ersättningen för mycket, riktigt så ojämnt värmer inte vår mikro i.a.f.
    ..:: Längtan ::..
  • miniGrynet

Vi kokade i vattenkokaren och hade vattnet i kylen i en kanna, värmde sen vattnet i micron och blandade efter.
    Tror att ersättningen ska blandas när vattnet är värmt för att det lättare blandas i varmt vatten än i kallt.
    Det är ju skillnad med tex välling, som ska blandas med kallt vatten och inte med varmt.
    I alla fall Semper som vi använder.

Vi kokade tills Elise var ca 5 månader, då började vi ta i kranen och värma.
    När man gjort det så länge så går det liksom på rutin, och är inte jobbigt.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Värma ersättning i micro?