• Emeraldy

Finare mat för 8 personer?

Jag ska ha middagsgäster på lördag. Vi blir 7 vuxna och ett barn. Jag vill verkligen anstränga mig och göra nånting riktigt gott, men jag tycker det är svårt när det är till så pass många. Är det någon som har nåt supertips? Jag har två ugnar och alltså möjlighet att göra fler saker samtidigt i ugn. Inte fisk

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Finare mat för 8 personer?
  • Dino78

Här är en sida med lite lyxigare grejer, hela menyer. Inte många recept men dom som finns verkar bra.

http://www.menyse.com/action/maincategory

Annars är det enkelt att göra potatisgratäng och så kanske helstekt fläskfilé eller något. Vanligt men enkelt och väldigt gott. Går ju att variera kryddning och sånt att det blir festligare.

Grytor är även det ett bra tips nu när hösten smyger sig på. Finns många lyxigare sådana.

DIF i själ och hjärta
  • Om Gyllene År

Helstekt oxfilé, potatisgratäng och grönpepparsås!!! Mmmmmm....

• Rosana

Kanske något smördegsinbakat? Typ fläskfilé, kalkonfilé eller liknande? Fylld med gorgonzola och serverat med svampsås? Eller vad man nu tycker om? Och med någon god ugnspotatis - eller pressad potatis och vacker sallad?

• Emeraldy

Dino:
    Ska kolla in länken när jag har lite mer tid, tack

Oxfilé är ju suveränt gott. Tyvärr tycker jag inte om att bjuda på det eftersom både sambon och jag avskyr rött kött och en riktig oxfilé-kännare menar ju att det ska vara riktigt rött. Därför känns det trist att bjuda på vår totalt genomstekta oxfilé

• Emeraldy

Mmm... smördegsinbakat har jag funderat på...

• Rosana

Eller fläskfilé med champinjon/kantarell-gräddsås i ugn - ostgratinerad? Funkar ju att göra till många.

• Rosana

Kalkon då! Smördegsinbakat? Med tanke på att ni kanske föredrar det köttet?

• Lilla i

Jag har gjort en supergod dubbelmarinerad oxfile (receptet finns på icas hemsida) Den serveras kall och tar 48 timmar att göra men blir så mör och god (är inte jobbig att göra men det kräver ju att man har lite tid på sig eftersom den ska marineras så länge). Till den kan man ha paj eller ngn potatisvariant.

Svar på tråden Finare mat för 8 personer?