Inlägg från: Vårbukett |Visa alla inlägg
  • Vårbukett

Gravstenar...

Det finns jättefina liggande gravstenar,
    jobbar själv med gravstenar..
    Kan varmt rekommendera tex en liggade fyrkantig, med ett polerat hjärta inristat på.
    Enkelt, men otroligt smakfullt.
    Sen om du vill ha en stående är det rätt lätt att göra
    just den liggande till just det.

p.s en liten tanke bara, förgyll/måla ej texten då det har en tendens att "tyckas försvinna" bara på ett litet tag..

Hoppas att ni finner något som ni känner är just rätt för er.

Kramar

• Vårbukett
    justmystica skrev 2007-08-31 15:27:05 följande:
    VårbukettTack för tipset! Kidden har en bild på en sådan i sitt galleri och vi funderar på en liknande nu med! Fast vi ska nog ha mumin inristat tror jag.

Det var så lite så, hoppas att ni finner ngn som ni vill ha, kompromissa ska man inte.

Tveka inte att höra av dig utifall det är något som ni funderar över.

//

• Vårbukett
    prilset skrev 2007-09-03 16:55:27 följande:
    Så många fina tips ni fåttTitta gärna in i mitt galleri/starka bilder. Våran Tindrs sten är en natursten, inte mer än 32 cm hög.Det kändes fint att tillsammans gå ut i skog och mark och hitta hennes sten.Lycka till och kram
    Vilken vacker sten, & just den där stenarten är otroligt vacker i sig.
    Bland dom finaste..... ( i mitt tycke )

Kram
  • Vårbukett

Det finns en granitsort som är ganska ljus,
    dock inte vit... Den heter "Kashmir White".
    Den är lite gräddfärgad om man säger så..
    Det är inte vanligast att göra så pass ljusa stenar, men
    om du väljer polerad så är den mindre benägen att "suga" åt sig.
    Det finns även vita marmorstenar, men dom kräver en del underhåll
    för att hålla sig vita. ( gulnar lite med åren )
    Hoppas att du fått lite svar... Maila mig annars så skall jag
    försöka att hjälpa dig...

Hoppas att ni finner ngt ni vill..

Vi3 skrev 2007-10-10 17:27:03 följande:
    Tack för alla tips på gravstenar, jag har också passat på att titta här. Vi har tyvärr förlorat vår 17 månader gamla pojke i en olycka för ca 2 veckor sedan. Usch ingen förälder skulle behöva fundera på gravsten till sitt barn! Jag undrar om någon vet om det finns vita eller väldigt ljusa stenar? Helst inte i marmor. Om det finns hur kommer det sig att man inte ser några? Är det svårt att få sten i bra kvalitet? Eller för att det blir smutsigt? Någon som vet? Tacksam för alla svar.
  • Vårbukett

Jo, suger gärna åt sig, smuts, pollen osv. allt som finns i luften.
    Angående marmor´n, det finns nästan "helvita" marmorstenar.
    Vi har levererat en sådan i Luleå, & den står fin än (ca 4år sen)
    Men det är inte något material som jag i första hand skulle
    rekommendera.

Det är bara fråga på om det är något som ni behöver få tips eller råd angående gravstenen.

Vi3 skrev 2007-10-11 13:48:18 följande:
    Tack för era svar! Den ljusa som du nämnde vårbukett ska jag kika lite efter. När du skriver "suga åt sig" menar du då smuts? Marmor tycker jag som sagt inte särskilt mycket om (är lite kallt och för spräckligt för min smak) och just det att den gulnar känns extra knepigt. Vi har ingen brådska så vi hinner nog leta lite.
  • Vårbukett
    RebeccaR skrev 2007-10-13 15:40:26 följande:
    Vi ville ha sån ljus sten som möjligt och vår stenhuggare rekommenderade ljus gravit. Den håller bäst. Ska hålla och vara fin i över 100 år enligt dem. De gav oss också skötselråd. Varje höst och vår ska man skrubba stenen lite lätt med såpavatten för att förhindra algbldning.Hoppas att även du hittar en fin sten!MÅNGA KRAMAR
    Ni har en mycket vacker gravsten.... Jag som sitter & jobbar med detta varje dag,
    kan säga , att jag ej sett ens en liknade tidigare......

• Vårbukett
    RebeccaR skrev 2007-10-13 22:59:18 följande:
    Vad glad jag blir Det är så roligt att vi har lyckats ge vår lilla ängel något unikt. Men jag tror inte att stenhuggaren vill göra ännu en... Den var knepig vad jag förstod och väldigt kostsam för oss såklart (26 000 ). Fast de reducerade priset ändå en hel del. Vi är i alla fall väldigt nöjda
    Vad jag kan se på bilderna så är det nog lagt ner några timmar på denna.
    Så roligt att höra att ni fann en stenhuggare som kunde leverera det ni ville ha!
    Glad
Svar på tråden Gravstenar...