• BitchigaBea

Om man ska ha ett marsvin, ska man då ha en hane eller hona?

Om man bara ska ha ett? Jag vet att man inte ska ha bara ett men vad rekomederas? // Bea

*~* Hellre White Trash än att ha människosyn som en soptunna *~*
  • Svar på tråden Om man ska ha ett marsvin, ska man då ha en hane eller hona?
  • iidalinnéa

Jag hade en liten Hona & hon var väldigt lugn & kelig . Känner en tjejkompis som har en hane & jag tycker att han är betydligt mycket,mycket lugnare.

Jag tror att det inte spelar någon roll .
    Hör med dom djuraffären

• Jenniesmamma

min lillebror hade en hane,och kunde bitas lite,plus att han "prata" väldigt mycket. Och min kusin hade också en hane,kunde också bitas till ibland. men det är ju säkert olika,men dom hanar jag träffat bist gärna.

Älskad och saknad av så många! RIP älskade lillebror!
  • Orkiden80

Jag har haft både hanar och honor. Jag tycker hanar är mer tillgivna, men deras urin luktar lite starkare. Det är dock en marginell skillnad då man håller rent i buren.

Sist hade jag en kille som levde ensam i fyra år. Då köpte jag en kompis till honom. Och han blev marsvinsunge på nytt!! Dom har en otrolig nytta/glädje av varandra, så köp två!

Honor är lite "bitchigare" mot varandra än hanar. Om man har en äldre hane måste man köpa en välldigt ung hane för att kunna sätta ihop dom. Man kan oxå ha en kasttrerad hane och en hona. Men tänk på att dom kan bli 6-10 år om dom får vara friska.

Lycka till!!!

*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Male
  • Splach

Det ÄR lag på att Marsvin ska ha sällskap.. så antingen, två honor, eller två hanar!

• dekad

Det finns också folk som driver små omplaceringshem för marsvin, så leta runt på internet om du är sugen på att hjälpa till och ta hand om två. Dom adopterar nämligen bara bort i par, eftersom marsvin är ett sånt djur som inte ska hållas ensamt (önskar bara att jag vetat det för en massa år sen när jag hade marsvin ).

• MosieSassa

Varför i hela friden ska du ha ett marsvin?
    Det är oerhört elakt mot djuret!

Jag har både honor och hanar (driver en liten uppfödning) och jag tycker att hanar är trevligare som sällskap.
    Jag skulle bara haft hanar om det inte hade varit för att jag avlar

WhiteTrashBitchen skrev 2007-08-29 21:22:33 följande:
    Om man bara ska ha ett? Jag vet att man inte ska ha bara ett men vad rekomederas? // Bea
  • Zimlis

Jag hade en hona, det var lååångt innan man ens visste att de mådde dåligt ensamma.
    Men hon va min bästa "polare" i 7 år

• MosieSassa

Sen tycker jag absolut inte att man ska kontakta en djuraffär när man ska köpa djur (eftersom de i 95% av fallen inte har den minsta koll på vad djuren behöver för att må bra).
    Det bästa är att kontakta en seriös uppfödare.

• Orkiden80

Om jag ska vara helt ärlig så om du funderar på ett marsvin, en hona eller en hane. Då ska du sluta fundera helt och hållet. Dom ska bara inte bo ensamma.

*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Malena*Male
Svar på tråden Om man ska ha ett marsvin, ska man då ha en hane eller hona?