Inlägg från: Jenny83 |Visa alla inlägg
  • Jenny83

Akita Inu el Am Akita

Är det någon mer än jag som fullkomligt avgudar dessa 2 otroligt vackra raser?
    Jag ska eventuellt till sommarn/hösten -08 hämta hem en liten valp.
    Jag undrar om det finns någon här som har el har haft någon av dessa raser.
    Här i Norrland (Norra) så är dom extremt ovanliga och ingen vet vad det är för hund man talar om, därför hade det vart kul att hitta någon som "vet" vilken hund man talar om.

• Svar på tråden Akita Inu el Am Akita
  • Jenny83

Jag har just nu en 9 årig tysk avlad Rottis och han är än idag inte den lättaste herren att tas med.
    Så vad ledarskapet innebär vet jag, men båda dom raserna är ju förarveka, men som sagt som alla andra hundar, jobbiga i "tonårsperioden"
    Am Akita gillar jag för dess storlek, gillar stora kraftiga hundar och den ju så otroligt underbart vacker.
    Är sjukt less just nu på brukshundar, så det känns bra med en allround hund till nästa gång.
    Men både den japanska och den amerikanska akitan har ju sina små "ting" som gör just den så speciell.
    Nä jag bara längtar tills man har en liten ullboll hemma.

• Jenny83

Jag är ju väldigt påläst om båda dessa raser, då jag velat ha en i ca 5 år nu.
    Det finns nog ingen som har mailat, googlat, ringt å grejat som jag.
    Jag har nog vart kontakt med totalt 6 uppfödare för att kunna bilda mig uppfattning om hundraserana.
    En bekant till mig hade en Am Akita och han var helt underbar, visst är det synd att dom har svårt för andra hundar.
    Att dom inte är stjärnor på lydnads och div gör mig inget då jag inte VILL hålla på med sådant längre.
    Jag är spy less på bruks.
    Am Akita och Akita Inu är ju relativt lika varandra mentalt, det som skiljer dom åt är ju mest färg och storlek samt ansiktsformen.
    Enligt mig så finns det nog ingen annan hund som jag vill ha någonsin.

• Jenny83

Fjädern: Jag tror ju inte enbart att det är hundens fel att den beter sig som den gör, det sista en Akita behöver är en hispisg och aggresiv ledare/ägare.
    Då kan dom ta över den uppgiften och hunden är väldigt långsint och kan då ge igen för det som gjorts orätt mot den.
    Som sagt jag anser att hundar blir vad ägaren gör den till.
    Jag skullee kunna få en tax till galen mördarhund om jag vill.
    Visst finns det ju dom hundar som faktiskt har fel på mentaliteten utan anledning och det problemet finns ju inom alla raser.

MissTag: Jo dom är förarveka, är du bara konsekvent och tar hunden rätt så är dom det.
    Under könsmognaden kan hanarna vara superjobbiga, men det var iofs min nuvarande också.
    Men dom hundarna håller liksom inte på att testa sin ägare 1000 ggr.
    Min hund är 9 år å han kan fortfarande få ett knäpp å kolla vem som bestämmer.

Svar på tråden Akita Inu el Am Akita