• UnderbaraSöner

Mellanmål till 1 åring??

Vill gärna ha tips på mellanmål till två 1 åringar..Har märkt att de behöver rejäl mellanmål, ngt som mättar ordentligt..
    Jag brukar lägga ett mellanmål mellan lunchen och midda för annars är d midda för de redan kl 14..

Alla tips tas tacksamt imot..

• Svar på tråden Mellanmål till 1 åring??
  • Akrobaten

Gillar de inte gröt då, det är ju bra mättande! Med en liten frukt till kanske. Annars är ju müsli med fil eller yoggi oxå bra. Vällingsmoothie, pannkakor!

• Annan

Min son, 1 år får yoghurt (den grekiska, fet o god), frukt (banan eller nektarin just nu), ibland en vällingflaska, nångång lite gröt eller en smörgås.

• Vårflickan

Gröt är jätte bra alternativ till mättande mellis, youghurt och en smörgås med leverpastej är också populärt. Min dotter älskar bananer så det brukar bli en hel banan också.

• Mayen

Kanske gröt och pannkakor är lite väl stabbigt till mellanmål.
    Beror naturligtvis på hur lång tid det är till nästa mål...

Vi brukar ge med variation:
    yougurt, frukt, mjölk+cornflakes, cracker, mini-pizza-bitar, liten smörgås, ibland kan det bli en glass (typ 1 gång i veckan), ibland får E några kakor med ett glas mjölk

• UnderbaraSöner

tack för tipsen..just nu får de gröt morgon och kväll och har allti fått d..verkar inte alls förtjusta längre..klart de tröttnar ju på samma hela tin de små me..

Banan älskar de också så d får de för d mesta..även välling ibland..men de ratar istället maten och bara snuttar välling..de e hel tokiga så fort d kommer fram en flaska för att de fick d när de skulle sova midda, så ja försöker att undvika vällingen lite..

De fick faktiskt pannkakor i förrgår haha..d va nog d värsta de smakat på..de pillade ut all pannkaka som vi gav de..så d va ingen favorit..

har ngr ggr köpt yoghurt till de men de kräks upp d?? ngt som ver varför??? d kommer varje gång upp..men nestles youghurt på burk går bra..

smörgås går bra utan ngn pålägg..de e ju hel galna i smör..

tack alla..

• Akrobaten

Verkade vara hungriga barn, därav pannkakstipset ! Och självklart ska de inte ha ett helt lass, utan ett par plättar typ! Hmmm, kanske skulle skrivit plättar!

• Sunshine78

*Naturell yoghurt med frukt och ev lite flingor eller musli.

*Liten smörgås med pålägg och mjölk

*Smoothie

*Blåbärssoppa/nyponsoppa,smörgås

• Akrobaten
    UnderbaraSöner skrev 2007-08-30 13:16:30 följande:
    tack för tipsen..just nu får de gröt morgon och kväll och har allti fått d..verkar inte alls förtjusta längre..klart de tröttnar ju på samma hela tin de små me..Banan älskar de också så d får de för d mesta..även välling ibland..men de ratar istället maten och bara snuttar välling..de e hel tokiga så fort d kommer fram en flaska för att de fick d när de skulle sova midda, så ja försöker att undvika vällingen lite..De fick faktiskt pannkakor i förrgår haha..d va nog d värsta de smakat på..de pillade ut all pannkaka som vi gav de..så d va ingen favorit..har ngr ggr köpt yoghurt till de men de kräks upp d?? ngt som ver varför??? d kommer varje gång upp..men nestles youghurt på burk går bra..smörgås går bra utan ngn pålägg..de e ju hel galna i smör..tack alla..
    Ok ! Det var svårt, vi har köpt 6 månadersgröt till mellis istället för den han får på morgonen så att det blir lite variatíon. Men klart, får de gröt på morgon och kväll är det kanske inte så kul. Har du testat bitar av frukt och grönsaker? Kan ju vara bra komp till en macka med bara smör ! Och mjölk att dricka, det mättar ju oxå.
  • UnderbaraSöner

Akrobaten

den enda "grönsak" de äter är majs..har testat ärter och gurka me men d inge höjdare..Jag har försökt att ge de tex äpple,päron,mandarin m.m. men ena sonen satte så hårt i halsen en gång så jag vågar inte riktigt ännu testa igen..utan d får vara ngt mer lätt tuggat..

mjölk brukar de få till sin smörgås..

• Akrobaten

Det verkar som du testat allt vi har att erbjuda, kan tyvärr inte komma på nåt annat!

• UnderbaraSöner

Akrobaten

ja jag har testat en del..men ngt nya tips fick ja allt..

• uno

- Tunnbrödsrulle med olika fyllningar som
    mosad avocado, smör och lite skinka.
    bredbar leverpastej, paprika
    lite stekt köttfärs (rester?), banan och ost.
    En halv - tredjedels rulle brukar räcka.

- Mixa naturell youghurt med banan & frysta hallon ex. Min äldsta dotter kräktes också av den grekiska men Valios naturella helst med vanilj funkar bra.

- Varma mackor på grovt bröd med ex
    mosad banan, ost och lite curry
    tomatpuré, oregano och lite skinka
    Jag brukar göra en dubbel i våffelhjärnet och så äter hon halva och jag andra halvan Glad

- Kan bönor vara något? Majken var tokförtjust i ex kidneybönor blandat med lite olivolja på en brödskiva. Brukade blanda med lite skivad avocado också.

- Matmuffins är smidigt. Har fyllt med fetaost och paprika bl a och så kan man frysa in och ha och ta fram när det behövs, också smidigt att ta med när man inte är hemma.

- Fruktsallad på banan, russin, äpple, blåbär eller vad du har hemma. Lite youghurt till.

På dagis äter de våfflor ibland, müsli m. yoghurt oftast, gör paj andra dagar eller också bara vanliga smörgåsar med ost.

• Mrs Lycklig

Later som om dina smattingar far alldeles for mycket gluten och vete produkter. Tror att en bra ide ar att prova om och om igen med annan mat. Kott(eller veggie alternativ typ tofu) ar viktigt i deras alder for att fa tillrackligt med protein, dessutom mattar det bra. Lycka till med vad du an far till for dina tva.

• UnderbaraSöner

Mrs Lycklig

vad är d för produkter som jag ger mkt av då du säger att de innehåller mkt gluten och veteprodukter!!
    behöver alla tips så jag får till en nyttig och bra mellanmål..

• prinsessan och prinsen

Riskakor kan vara gott som omväxling ibland! Det älskar mina barn!

Svar på tråden Mellanmål till 1 åring??