• 2barnsmamma73

Någon som har barn med adhd?

Undrar vad som är tecken på adhd eller liknande syndrom?
    Vad fick er att misstänka det ifrån början?

• Svar på tråden Någon som har barn med adhd?
  • Teskedsmamman

Jag sa till min man när hans dotter var snart 4 år att det är nåt som inte stämmer, nu kan jag inte precisera men magkänslan sa att det var inte helt rätt med henne. Idag har hon diagnos och går på concerta (?)

Symtomen är olika från barn till barn...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Alfred 0707
  • 2barnsmamma73

Kan barnet vara väldigt smart ha bra motorik och ändå ha adhd?
    Har läst att dom ofta har dålig motorik o så?

• Teskedsmamman

Det första som inte brukar infinna sig är pincettgreppet. Bonusen är dokumenterad smartare än genomsnittet, men det "kommer inte ut" på nåt sätt och om man bara springer på henne så verkar hon "dum" men umgås man längre med henne så begriper man att hon är smart. Motoriken är det inte heller några större fel på, precition är det värre med....

• 2barnsmamma73

vad är det för skillnad på motorik och precition hör inte det ihop?
    Du menar inte perception?
    Undrar oxå vad pincettgreppet är?

• fjärilen78

har en son med diagnosen DAMP detta är liknande med adhd fast damp då har man oftast stora problem med motoriken utöver det andra.
    jag misstänkte att allt inte stod rätt till då sonen var knappt 1 år, just p ga raseriutbrott, kunde inte tåla att man sa nej utan att få ett fruktansvärt raserianfall, kunde inte sysselsätta sig själv skulle jag hålla honom sysselsatt så fick jag hans koncentration i knappt 5 min sen for han överallt, rutiner gick inte att rucka på det var jätteviktigt för att allt skulle fungera. han var/är otroligt klumpig i motoriken och gjorde sig ofta illa, han kunde knappt rita,klippa eller klistra.
    När han började på dagis så reagerade personalen där också och sa att allt inte stod rätt till till. vid 5.5-6 års ålder så fick vi äntligen en diagnos.

pincettgreppet är när barnet plockar saker och tar dom mellan tummen och pekfingret

• Veliga Mamman

Jag har en dotter på 14 med bla AdHd (ävan Asperger och Tourettes).

Jag tänkte inte så mycket på det förrän skolan började reagera. Hon hade problem med lärare, elever, att sitta still, raseriutbrott och annat.

Efter mycket om och men fick vi till slut diagnos och hon får idag medicin vilket hjälpt henne jätte mycket.

• 2barnsmamma73

Jag tänker att om man inte märker av att något är "fel" så måste det kanske finnas barn som bara har en lite släng av damp eller adhd?
    Kan det vara så?

Den flickan jag tänker på är väldigt smart är strax under 2 år och hon har jättebra synminne kan se skillnad på massa saker pratar bra och har bra motorik.
    Tror inte hon har problem med "pincettgreppet"
    Hur kan man testa det?

Problemet är att hon inte verkar klara av regler utan allt ska vara på hennes sätt.
    Hon har problem på förskolan eftersom hon inte vill göra som fröknarna säger.
    Hon är väldigt våldsam mot sin lillasyster slår puttar och sparkar.
    Och det spelar ingen roll vad föräldrarna gör.
    Har sedan liten varit jätterastlös måste bli underhållen hela tiden.
    Tycker nya leksaker är roliga i 5 min sen går hon vidare mot andra saker.
    Springer inte runt så speciellt mycket men hon är ju 2 så det kanske har med åldern att göra?

Om flickan har adhd så är det nog i mild grad tror jag, för henne beteende beror inte på slapphänt uppfostran, hennes föräldrar är jättebra med regler och sånt.

Man kanske inte kan ge diagnos på små barn kan ju vara svårt trotts med?

• Teskedsmamman
    2barnsmamma73 skrev 2007-08-30 16:15:18 följande:
    vad är det för skillnad på motorik och precition hör inte det ihop?Du menar inte perception?Undrar oxå vad pincettgreppet är?
    Såg att pincettgreppet förklarades ovan. Precision (kollat stavningen ) är inte riktigt samma sak som motorik, motorik är samlingsnamnet för alla de motoriker som finns. Vissa barn har problem med finmotorik och andra med grovmotorik... vissa har inga problem alls...

Precision t ex kan vara att sitta och trä pärlor på en tråd.... Upptäcker nu att jag skrivit tvärtom, bonusen kan sitta och trä pärlor i timmar!!!!! men att t ex kasta en boll rätt är jobbigt, hon har problem med medelstor motorik...

Pincettgreppet kan man testa genom att lägga t ex russin på bordet, om de använder tumme och pekfinger att plocka upp dem med är det ok. Vissa använder hela handen ändå att plocka upp dem med. Tar de med hela handen får man iaktta dem i vardagsrörelserna. Pincettgreppet brukar dyka upp runt 10 mån ålder cirka.

En 2-åring diagnoticerar man oftast inte, det är först runt 3-5 års ålder man gör det... en 2-åring kan ju ha extrem trots också och vissa barn har en enorm energi utan att vara bokstavsbarn för det. Så ge henne ett par år till innan man ev tar kontakt med BUP för utredning osv...

www.attention-riks.se/site/
Svar på tråden Någon som har barn med adhd?