• Hera78

Kattsand?

Jag är så trött på det ständiga letandet efter bra kattsand så nu hoppas jag på lite tips och råd!

Jag har i nästan alla år som jag haft Felix haft Katty kattsand (ljusblå påse som förr kunde köpas i de flesta mataffärer) och har varit ganska nöjd med den. Nackdelen med den är att den luktar så jäkla illa och det är ett ständigt rengörande av kattoan.

Så för ungefär ett halvår sedan tröttnade vi helt och prövade istället Everclear som finns att köpa i djuraffärer och dyl. Denna sanden är helt luktfri och det är en fröjd att rensa kattoan, det luktar verkligen ingenting även om det gått några dagar. Men den stora nackdelen med denna sanden är att den är så fin att Felix drar med den och vi har sand ÖVERALLT! Ofta fastnar det mellan trampdynorna på honom och han får stå och dra av det med tänderna, med följden att han sedan spyr (konstigt?!). Vi har sand över hela toagolvet, i sängen, i soffan.. ja, ÖVERALLT! Och det är inte längre hållbart.

Snälla nån, finns det någon kattsand som är luktfri men som inte är så fin att den fastnar överallt och hamnar i heeeeela lägenheten? Är otroligt tacksam för alla råd!

Ursäkta att det blev lite långt, jag skriver ungefär lika fort som jag tänker så det brukar komma mycket strunt på kort tid

• Svar på tråden Kattsand?
  • Jag så klart

Har du provat kristallerna??

• Sunstar83

Den vi är mest nöjda med är Pussi kompakt. Den är visserligen rätt så fin men sprider sig inte i hela lägenheten, dock kan lite sprida sig omkring kattlådan. Vi tycker den är både prisvärd och bra på att suga upp och tar bra hand om doften så länge man själv följer instruktionerna på påsen.

~Älskade, efterlängtade knodd, mamma vill träffa dig snart~
  • Kakan83

Vi var jättenöjda med Pussi kompakt.

• hannamiller

samma här.. den gillar våran katt.. Den har hon valt..

• Stanna

Vi använder Eldorados klumpbildande som vi köper på Willys. Drygt 20 kr för 5kg tror jag att den kostar.

• Ammi1970

Jag har everclean, och sen har jag en "kattmatta" utanför lådan som katterna går på, som tar bort mesta sanden på tassarna... Lite får man ju räkna med hamnar yranför i lägenheten. Vi har väldigt lite kattsand i lägenheten efter vi skaffade mattan.

Mattan köpte vi i djuraffär...

• Ammi1970

hehe yranför, den var ny utanför ska det klart stå...

mattan är precis som en dörrmatta för oss vuxna som ska slippa dra in skit i hallen, den är verkligen bra...

• Ung Mamma

Vi använder Pussys sand till våra katter och den fungerar jätte bra. Luktar inte särkild mycket alls

• Hera78

Jag så klart skrev 2007-08-30 20:03:24 följande:

Har du provat kristallerna??
    [/citat]

Vet inte vad kristallerna är?
    Sunstar83 skrev 2007-08-30 20:05:41 följande:
    [citat]
    Den vi är mest nöjda med är Pussi kompakt. Den är visserligen rätt så fin men sprider sig inte i hela lägenheten, dock kan lite sprida sig omkring kattlådan. Vi tycker den är både prisvärd och bra på att suga upp och tar bra hand om doften så länge man själv följer instruktionerna på påsen.
    [/citat]

Verkar som att det är flera som är nöjda med den, är nog absolut värt att provas! Köper man den i djuraffärer eller finns den även i matbutiker?
    Ammi1970 skrev 2007-08-30 20:10:38 följande:
    [citat]
    Jag har everclean, och sen har jag en "kattmatta" utanför lådan som katterna går på, som tar bort mesta sanden på tassarna... Lite får man ju räkna med hamnar yranför i lägenheten. Vi har väldigt lite kattsand i lägenheten efter vi skaffade mattan.Mattan köpte vi i djuraffär...
    Jo, som du säger, man kommer nog aldrig undan att få lite sand överallt, men som det är nu är det FÖR mycket. Kanske skulle man prova den här mattan. Har aldrig sett eller hört talas om det tidigare. Hur stor är den, eller kan man klippa till den hur man vill? Hur rengör man den? Ska kika i djuraffären här runt hörnet!

Tack för alla tips! Tar tacksamt emot ännu fler åsikter!
  • Hera78

Hoppsan... blev lite knas med citaten! Hoppas ni ser/förstår vilket jag har skrivit

• dekad

Vi använder katty. Den är rätt grov så det kommer inte alls ut lika mycket som med pussi, som vi använde förut. Sen har vi bara en låda med sand nu, jämfört med två förut, för vi har en peewee med träpellets som katterna kissar i.
    Så skönt att slippa sand i hela lägenheten...och inte minst i sängen, där vi alltid hade en sandlåda (kändes det som)

• Sunstar83

Hera78: vi köper vår kattsand (Pussi kompakt) på ica, hemköp och andra liknande affärer.. finns med andra ord i dagligvaruhandeln. Påsen är mörkblå och finns i två olika storlekar, 5 eller 10 kg som motsvarar enligt Pussi 10 och 20 kg av "vanlig" kattsand.

~Älskade, efterlängtade knodd, mamma vill träffa dig snart~
  • Jag så klart

kommer inte ihåg vad kristallerna heter.. Men det e som små vita kristaller.. Hårda e dom som små kulor.. Super bra.. Luktar absolut ingenting.. Man tar bara bort bajset.. Fyller lådan med en hel påse sen kan du ha det i 3-4 veckor å bara plocka bort korvarna.. Å det luktar ändå ingenting..
    Helt suveränt..
    Även om katten skulle dra runt lite e det ju kulor som e jättelätt å bara sopa upp.. Inte massa blöt kladdig sand,,

• huge smile

Jag håller med Jag så klart: kristallerna är verkligen super! Vet inte om samma sort finns i Sverige, men de som säljs här i Finland är absolut det bästa jag nånsin haft! Det är rätt stora "kulor" som inte dammar/sandar ner hela huset, luktar ingenting, suger upp jättebra och en påse räcker läääänge! Rekommenderas varmt!

Materialet är Silica Gel, samma som de små kulorna i de små påsarna som finns t.ex. i nya handväskor i butiker.

Svar på tråden Kattsand?