• H3PO4

Föräldraledig med 2 barn med ca 2 år emellan?

Vi har en liten kille som kommer att vara nästan 2 år i januari då vi ansökt om dagisplats, men nu kommer det ett litet syskon i början av februari, så det kommer ju inte att funka att börja dagis så kort tid innan.

ALLA jag pratar med som har 2 barn med ca 2 år emellan verkar tycka att det varit jättejobbigt trots att storasyskonet gått på dagis 9-14 må-fre (så är det här i kommunen). Hur kommer jag att klara det med båda barnen hemma hela dagarna? Far- och morföräldrar bor 60 resp 40 mil bort, så det går ju inte att få så mkt avlastning därifrån.

Ni som varit hemma med 2 barn med ca 2 år emellan, hur har det gått???

• Svar på tråden Föräldraledig med 2 barn med ca 2 år emellan?
  • Ulrika74

Men om du har fått plats för ditt "stora" barn på dagis i januari och påbörjar inskolningen precis efter 13-helgen så borde ju inskolningen hunnit bli klar innan 2an kommer (om bebisen nu stannar kvar till bf).
    Annars kanske ni kan få börja inskola lite senare under terminen då bebisen kommit och ni landat i den nya familjen.

När det gäller att vara hemma med 2 barn med 2 års mellanrum, så har jag bara erfarenhet av att ha båda hemma tillsammans på måndagar och fredagar (här får man gå på dagis tis-tors 9-14 om man har småsyskon som är hemma). Det gäller ju att hitta på saker på dagarna då iallafall vår 1a "kräver" att det händer saker, ni kanske har någon öppna förskola i närheten.

Hoppas du hittar någon bra lösning som passar hela familjen .

Mamma till skorpan, korven och grisen
  • Miss Lau

Mellan mina barn är det 20 mån och vi hade inte förskola alls till storebror utan vi hade båda barnen hemma. Ett underbart år och inget jag ångrar!

Vi var mycket på öppna förskolan eller ute på förmiddagarna. Men ville vi var vi bara hemma och slöade en hel dag också. Inga måsten, inga tider att passa och två söta ungar. *längtar nästan tillbaka*

• marie1973

Jag tror inte man ska lyssna så mycket på andra utan göra det som känns bäst för er. vi ska ha vår stora dotter hemma när bebis kommer i nov och hon är 19 mån. då.

Alla säger till mig att det är så jobbigt med två barn och att det är så skönt att ha den äldsta på dagis.

Jag har haft det så bra med vår dotter och v har njutit så av den tid vi haft hemma så jag vill kunna fortsätta njuta av tiden vi kan få tillsammans. Småbarnstiden går så fort och den kommer inte tillbaka.

Sen beror det på hur mycket ork man har och hur barnen är. Detta är bara något som du dom förälder kan avgöra och jag är övertygad om att hur du än gör så kommer det att bli den bästa lösningen för dig och din familj.

Lycka till

• vårsol

Jag har varit hemma med båda nu i sex månader(har två år mellan barnen). Det har varit jättejobbigt ibland, det ska jag inte sticka under stolen med. Men jag skulle ändå inte vilja ha gjort annorlunda! Vi har inte behövt passa några dagistider, barnen har haft massor av tid att umgås och skapa goda syskonrelationer på. Vi har haft jätteroligt tillsammans alla tre! Det är jobbigt men mest underbart och roligt.

Nu håller vi på att skola in äldstingen på förskolan och det blir roligt för honom att gå där, men att skola in honom alldeles i närheten av babyns ankomst kändes totalt fel för oss. Det räcker med en stor förändring i taget.

• Mom2BeAgain

Det är 21 månader mellan mina små sötisar - och det vi inskolade sonen januari 2006 - sen kom Elin i April (skulle ha kommit 19 mars). På detta sätt hann han komma in i miljön på dagis och det funkade finfint när syster kom.. Nu har jag nyligen börjat jobba igen, men jag brukade hämta Eric tidigare 1-2 dagar i veckan och han fick vara hemma kanske någon dag i veckan. Övriga dagar var han där 9-15.

Kanske ska du skola in din kille ett par månader tidigare, så att det inte blir så nära,,, utan att han känner sig van i miljön på sitt dagis då hans syskon kommer. Då kan också du och din man kanske känna er lite mer trygg, om ni lärt känna personalen på dagis lite mer..

Nu är Elin 1 år och 5 månader och Eric 3 år och 2 månader och dom har superkul tillsammans - det är helt underbart! Du har ngt härligt att se fram emot!!!!

• Teskedsmamman

Det har gått fint! Visst har det varit lite jobbigt emellanåt, men inte så farligt. Jag har haft storebror på dagis 3 dagar i vecka, 9-14.

Nu blev jag inte direkt avskräckt utan nu har jag 3 barn med 2 år emellan

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Alfred 0707
  • Storlego

Jag har 2 år mellan mina barn och har nytligen skolat in min stora tjej på dagis (lillan är nu 2 månader) och det har gått jättebra. Jag har henne på dagis 9-14 för närvarande och det är toppen att få lite tid med den lilla och lite vila för mig. Min man jobbar ofta sent och då har jag bägge barnen för mig själv ända tills de somnar. Kvällarna är ganska tuffa så jag behöver de lugna förmiddagarna.

• fruis

Jag tror så här: det kan vara ganska jobbigt med två barn med två års mellanrum (jag tyckte det var jättejobbigt) men det är lika jobbigt oavsett om man har det större barnet på förskola 15 timmar eller inte. Veckan innehåller så många andra timmar att man får känna av tvåbarnskaoset ändå.

Jag hade mina två hemma samtidigt och på ett sätt tror jag att det kanske tom är lättare för man har inga tider att passa och kan göra precis som man vill och känner för. Man slipper eventuella gråtiga avsked och svartsjuka för att ett barn får vara hemma och det andra inte. Det är väl OK att låta ett förskolevant barn gå kvar på sin förskola men jag ville inte skola in vårt äldsta i samma veva som småsyskonet föddes. Det räcker med kriser i livet för det äldre barnet liksom.

• vårsol

Jag tror att det nästan kan bli jobbigare om man har dagistider att passa än om man har båda hemma och kan ta dagen mer som den kommer.

• H3PO4

Åh, vad glad jag blir av era svar!! Det verkar ju som att det faktiskt har funkat hyfsat för en hel del

Att börja förskola innan syskonet kommer tror jag inte går. Dels får vi nog ingen dagisplats innan januari och sen har jag varit hemma 18 mån och pappan vill också vara föräldraledig nu. Och vi vill inte skola in sådär bara nån månad innan syskonet kommer, blir ju tillräckligt med omställning ändå.

Vi har varit ganska mycket på öppna förskolan, rytmik och badhuset redan nu och det hoppas jag fortsätta med - inte lika lätt med ett litet syskon, men skall väl förhoppningsvis funka. Tyvärr har alla hans jämnåriga kompisar börjat på dagis nu i höst (eller tidigare) så det blir ju mindre sådana kontakter när han behöver dem mer... jaja.

Innan jag blev gravid hade jag nog inte tänkt ha stora killen på dagis vid ankomst av ev småsyskon (om han inte redan hade hunnit börja ett bra tag innan såklart), men "alla" verkar tycka att det är så konstigt och då börjar jag tvivla på att jag kommer att klara det... men det känns bra att ha läst era svar.

Hursomhelst; tack för att ni svarat. Och jag vill jättegärna höra hur det gått för fler!

• cissy

Här I Finland när det vanligare att folk rynkar på näsan om man har det äldre barnet på dagis när man har ett litet syskon hemma. Mammor som har sina äldre barn på dagis (särskilt under 3-åringar) anses av många vara bekväma och lata och inte förstå att barnets bästa är att vara hemma.

Jag har själv två år mellan mina barn och valde att inte skola in storasyster på dagis samtidigt som lillebror kom - trots att jag var lite osäker på om jag skulle orka. Men det var tur att jag valde så här för storasyster har haft otrolig separationsångest just nu och det går knappt att lämna henne hos farmor mer (som hon tidigare älskat att vara hos). Hur skulle det då ha gått på dagis?

Samtidigt tycker jag att det ÄR ganska jobbigt att vara hemma med två barn - trotsålder och dessutom har storasyster precis börjat vägra sova på dagen. Jag får alltså inte en lugn minut. Vissa dagar gråter jag, men ofta går det riktigt bra också. Har nu planerat att storasyster skulle börja på dagis i januari då hon är 2,5 år. Förhoppningsvis har hon kommit över sin separationsångest då. Men om allt har börjat kännas lättare hemma då, håller jag henne kvar hemma - inte minst för att slippa alla dagissjukdomar ett tag till...

Du kommer nog att klara att vara hemma med två - särskilt om äldre barnet ännu sover på dagen! Även om bebisen är vaken då blir det betydligt lugnare

• Storis

Hej!
    Jag har tvåår mellan mina två äldsta. Storebror hade hunnit gå på fsk innan men fick sluta när tvåan kom.
    Det var skönt att slippa passa tider vilket kan vara svårt i början särskilt.
    Vi gick på barnsång, kyrkis, öppna förskolan mm. Jag hade turen att ha en kompis med exakt lika stora barn som också hade stora hemma.
    Klart att det är en del jobb men det vet man väl när man får barn :)

Min personliga åsikt är att jag tycker att storasyskonet gott kan vara hemma tills de är lite större.

Lycka till.

Svar på tråden Föräldraledig med 2 barn med ca 2 år emellan?