• Sanda

Min kompis har extrem bakteriefobi.....

Min kompis har så länge jag har kännt henne haft en extrem rädsla för baterier. Jag ser vart hon har fått det ifrån för hennes föräldrar är likadana. Lite exempel:

* Kan inte gå på ofentliga toaletter
    * Torkar inte händerna under en sån handblås
    * Kan inte sitta ner på spårvagnen
    * Kan inte ta i några handtag tex in till affärer
    * Tycker jag var en hemsk mamma som använde en offentlig skötbräda till mitt barn
    * Tyckte en vän till en kompis var en hemsk person som lutade sig mot hennes kudde
    * Jag fick inte sätta min handväska i min barnvagn
    * Jag fick ta av överkastet på en hotelsäng för hon skulle aldrig kunna tänka sig ta i det.
    osv osv osv osv osv

Jag tycker det är helt ok att en person har en annan uppfattning än mig när det gäller saker men jag börjar bli jäkligt irriterad på att va den äckliga personen. Bara för att jag inte är fanatisk så tittar hon på mig med avsky om jag gör något som hon anser är superäckligt.

Det finns säkert många som känner igen sig i hennes beteende. Men vad jag undrar är vad är det ni är så rädda för?? Att dö? Att bli sjuk? Jag kan ju kanske bli sjuk någongång då och då och kanske att det har med bakterier att göra, men det känns ju lite som livets gång. Fattar inte hur man orkar bry sig så mycket.

Hur gör ni som har barn??
    Min son äter sanden i sandlådan och där i har garanterat katten varit, en dag kom han slickandes på en snigel osv osv, tänk omjags kulle få panik varje gång, då hade jag inte orkat leva med mig själv

• Svar på tråden Min kompis har extrem bakteriefobi.....
  • Majsan70

Hon är ju sjuk helt klart o då kan man inte hjälpa sina handlingar. Kanske är det OCD kanske en vanlig fobi?

Det är hur som helst fruktansvärt att leva i en sådan situation om det är så illa som du beskriver.

• Ett två tre

Jag har oxå en kompis som är så, hon måste kasta oboypaketet om det stått öppet i mer än 5 minuter för att det har kommit bakterier in i paketet, hehe Och hon tvättar sina barns leksaker om andra barn har tagit i dom osv osv + många av sakerna du nämnde...

Tror din kompis är mkt värre, men jag kan förstå att det är jobbigt för dig att hon tycker du är den "äckliga", men inte bry dig om henne, det är ju hon som överdriver!!

Hade varit kul att höra vad en sån person tänker, dom har det säkert ganska jobbigt!

En kompis till mig hittade sin son sugandes på toalettborsten en dag, urk, det tyckte till och med jag var vidrigt, men barn är ju barn

• Humlemamma

Jag har extrem bakteriefobi jag med, så jag känner verkligen igen mig..

Men jag är inte rädd för att dö, jag har däremot en fobi mot att kräkas, o jag har fått nån noja i mig om maginfluensa o skit, o försöker undvika bakterier ALLT va ja kan, vissa tycker jag är superlöjlig, men jag kan ej hjälpa det..

Detta kom efter  jag blev matförgiftad våren -04.. Då satt jag en hel natt på toa o sket o spydde samtidigt, efter de så bara e jag livrädd för allt va bakterier o spya heter..

Detta är riktigt jobbigt för mig då det hämmar mig när jag ska äta mat, när jag ska ut, när jag träffar folk o allt va de e.... =//

Tragiskt men så är det...

**Alexander 061222 Mitt allt!! O så mina vovvar Boboo 070421 o Zacko 060804!!**
  • Sanda
    Ett två tre skrev 2007-08-31 14:38:06 följande:
    Jag har oxå en kompis som är så, hon måste kasta oboypaketet om det stått öppet i mer än 5 minuter för att det har kommit bakterier in i paketet, hehe Och hon tvättar sina barns leksaker om andra barn har tagit i dom osv osv + många av sakerna du nämnde...Tror din kompis är mkt värre, men jag kan förstå att det är jobbigt för dig att hon tycker du är den "äckliga", men inte bry dig om henne, det är ju hon som överdriver!!Hade varit kul att höra vad en sån person tänker, dom har det säkert ganska jobbigt!En kompis till mig hittade sin son sugandes på toalettborsten en dag, urk, det tyckte till och med jag var vidrigt, men barn är ju barn
    Det har min son oxå gjort, hehe jag tyckte inte snigeln var så fräsch heller, men det är ju som det är! Om dom tappar nappen på marken så suger jag bort det värsta, bättre jag tar värsta stryket 'än dom, men längre än så tänker jag inte.

Min man sa att så var hans kompis tills han bröt ihop totalt och hamnade på psyk. Om hon nu är sjuk, ska jag göra något som kompis? Vad är OCD?
    Majsan70 skrev 2007-08-31 14:35:55 följande:
    Hon är ju sjuk helt klart o då kan man inte hjälpa sina handlingar. Kanske är det OCD kanske en vanlig fobi?Det är hur som helst fruktansvärt att leva i en sådan situation om det är så illa som du beskriver.
  • Snirkel

Tala om för din polare att hon i runda slängar har ett kilo bakterier som bor i tarmarna och äter av maten som passerar Bakterierna är våra kompisar och de flesta är snälla.

• hoppsan87

Jag är tvärtom! Lite skit rensar magen.. !
    Tror att det är speciellt nyttigt för barn att få exponerar för "smuts", jag har aldrig hört om en 'bondunge' som är allergisk till exempel.. Sen ska man självklart inte överdriva åt det hållet heller!

Jag hade satt ner min fot och tydligt sagt att JAG tycker inte att det är äckligt så titta inte på mig på det viset!

• Sanda
    MammasBebis skrev 2007-08-31 14:40:18 följande:
    Jag har extrem bakteriefobi jag med, så jag känner verkligen igen mig..Men jag är inte rädd för att dö, jag har däremot en fobi mot att kräkas, o jag har fått nån noja i mig om maginfluensa o skit, o försöker undvika bakterier ALLT va ja kan, vissa tycker jag är superlöjlig, men jag kan ej hjälpa det..Detta kom efter  jag blev matförgiftad våren -04.. Då satt jag en hel natt på toa o sket o spydde samtidigt, efter de så bara e jag livrädd för allt va bakterier o spya heter.. Detta är riktigt jobbigt för mig då det hämmar mig när jag ska äta mat, när jag ska ut, när jag träffar folk o allt va de e.... =// Tragiskt men så är det...
    Usch måste vara jobbigt! Men du har barn ser jag, hur går det?

Min kompis har undvikit bakterier till en sån gräns att hon är jättekänslig för dom nu. Tex när hon träffar en ny kille så blir hon sjuk om hon hånglat med honom, hon måste liksom vänjas vid hans bakterier innan det går bra
  • Billy och Jag

Jag har lite liknande beteende.. men inte SÅ extremt... Men jag tycker att det är äckligt med textil på allmänna platser.. som tex buss-säten och sängkläder på kryssningsfartyg.

Och jag vill inte äta med bestick som legat direkt på bordet (utan servett under) på ett offentligt bord... Vet vet vad som legat där?

Och en massa andra grejjer.. Men jag vet inte vad jag är rädd för.. Inte dör jag.. Men det känns äckligt.. 

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Ms Em

Sanda:
    OCD = Obsessive Compulsive Disorder, alltså tvångsbeteenden och liknande.

• Sanda
    Ms Em skrev 2007-08-31 14:45:58 följande:
    Sanda:OCD = Obsessive Compulsive Disorder, alltså tvångsbeteenden och liknande.
    ja just det, det har jag ju hört talas om! Tack!
Svar på tråden Min kompis har extrem bakteriefobi.....