• Rigor

Devon eller Cornish rex?

Nån som vet om den ena eller andra är bättre i allergi-synpunkt?
    Är de olika i temperament?
    Vilken sort är coolast/mysigast/lugnast?
    Alla katter är ju olika, men nån av er kanske har sett något drag som är mer eller mindre hos de olika sorterna?

Hoppas på svar och återgår till letandet efter lämplig kattunge!

• Svar på tråden Devon eller Cornish rex?
  • waersta

jag har cornish och säger därför såklart cornish. De är underbara och superkeliga!

• ConcreteAngel

Jag undrar med....

• Rigor

Vill ha vill ha vill ha!
    Cornish-varianten gillar jag bäst för utseendets skull, gillar den där siames-slanka looken, fast jag kan ju inte jämföra när jag hittills bara har sett cornishar live och inte någon devon.

Fler med erfarenhet eller åsikter?

• waersta

Jag skulle också vilja ha en till. Tror jag har lite kort på mina underbara kissar i galleriet.

• Rigor

Medan du skrev det här inlägget så spanade jag på dina katter!

Jättefina kissemissar! Vill oxå ha!
    Har du några bra tips eller nåt speciellt man ska tänka på när man letar kattunge?

• waersta

Ska du ha dem för att gosa med eller ställa ut dem? Eller både och?
    Ska du bara ha dem för att gosa med så ska du välja med hjärtat. Ska de ställas ut så är det ju så mycket annat som man måste titta på.

Rigor skrev 2007-08-31 15:11:15 följande:
    Medan du skrev det här inlägget så spanade jag på dina katter!Jättefina kissemissar! Vill oxå ha!Har du några bra tips eller nåt speciellt man ska tänka på när man letar kattunge?
  • Rigor

Först och främst gosa med. En honkatt. Och om det är en fin kisse kanske jag senare skulle vilja ställa ut och ta en kull efter, om jag tror jag har skaffat mig de kunskaper som behövs tills dess. Bara för att det är så mysigt, roligt och himla givande att få se små knytt födas och växa upp. Mitt hjärta svämmar över av kärlek till de små liven... Suck!

• waersta

Jag gjorde det, innan de blev könsmogna och jag blev gravid.

Rigor skrev 2007-08-31 15:23:12 följande:
    Ställer du ut dina katter, Waersta?
  • waersta

Det var min karl som gjorde mig gravid.. inte katterna.

waersta skrev 2007-08-31 15:25:16 följande:
    Jag gjorde det, innan de blev könsmogna och jag blev gravid.
  • Hiker

En devon tycker jag! Har ingen själv, men har alltid velat ha en. (sambon tycker de är jättefula...) Men jag tror att det är mest en smaksak - vad jag förstår är de väldigt lika varandra i temperamentet. Besök en kattutställning och kolla läget lite om du inte redan gkort det! Prata med cornish och devonägare och kolla på katterna. Det är ju raser som alltid brukar finnas på utställningarna.

• skorpionen80

Om du är allergisk så åk till uppföda och provnosa båda raserna. Du kanske inte tål någon av dem, eller så tål du båda om du har tur ;)

• Rigor

Jag har varit hos uppfödare och jag har varit hos vanligt folk med bonnkatter och jag reagerar inte på dem. Skräckscenariot vore väl om jag köper en katt och får tillbaka allergin ett halvår senare. Det är ju skillnad på att hälsa på hos ett katteri några timmar och ha den uppkörd i näsan dygnet runt som jag skulle ha om jag hade en egen...

• Himesama

Jag röstar på Devon, har 2 st!
    Är superallergisk men det går kanonbra!

• sarah

Vi ska få hem en liten Devon kille i höst så jag röstar på devon. tycker de är finare.
    Jag kan inte överdrivet mycket om rexarna men min kompis är veterinär och har träffat en del av båda varianterna och hon tycker att devonen generallt är mkt trevligare.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Rigor

Sarah,
    intressant inlägg. Hmm, ja, en veterinär har väl sett det mesta.
    Tack för tipset!

Svar på tråden Devon eller Cornish rex?