• abovo

Sen språkutveckling

Min son är 21 månader, snart 22 och ha pratar inte mycket. Hur bekymrad ska man bli?
    Han har börjat visa intresse för att prata, men hittar helst på egna ord för saker och ting. Det ska vara ett universellt ord som fungerar på det mesta. Gdaj är tex båda svart och mörk. Alla djur säger Ba. Han säger Ack (tack) isse (kisse) babba (pappa) mamma som är riktiga ord. Annars är det Ai som betyder både varm och kall. Bguu som är både blå och grön. Och andra konstiga guturala läten för tex lampa och annat (han använder alltid samma läte, men varför vill han inte börja säga de riktiga orden?).
    Någon som kännr igen detta att göra egna ord?

Läste det här:
    www.foraldrakraft.se/index.php&task=view&id=62&Itemid=1
    Man bli ju lite bekymrad. Ett tag kvar till 2,5 års ålder, hur fort kan det gå framåt med språket?

• Svar på tråden Sen språkutveckling
  • abovo

Ok, läste just att det är ganska vanligt med barn i den här åldern som använder ett och samma ord för många olika saker, men att barnet brukar vara bra på att visa att det vet att det är skillnad.

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter.

• HaJoMi

Min son är sen i talet - blir 2,5 år nu i september. I våras hade vi möte kring detta på förskolan för att se hur man kunde underlätta både språkutvecklingen och förståelsen mer.

Under sommarsemestern nu sa det bara PANG! Han har lärt sig hur mycket ord som helst, likaså en hel del tvåordsmeningar så dagis bara gapade av häpnad när han kom tillbaka efter ledigheten.

Visst att han fortfarande är mycket senare än många andra jämnåriga barn, men vips vad det kan ändra sig fort!

• vårsol

Oskar (min 2,5åring) hade också mkt egna ljud för sig. Och att använda samma ord för olika saker inom samma kategori (tex pappa för alla män, katt för alla djur) är helt normalt och rätt och riktigt på alla sätt och vis. Det är så barn utvecklar sitt språk och ju äldre de blir desto bättre blir de på att kategorisera.

Oskar var ganska seg med att komma igång med pratet. Däremot kunde han visa på andra sätt vad han ville och att han förstod vad vi sa. En del barn utvecklar helt enkelt andra saker före och då får språket stå stilla ett tag. Nu har det dock rasslat loss rejält och han pratar långa meningar, det kom väldigt fort nu de senaste månaderna.

• abovo

Å det ska bli så spännande när det börjar rassla! Det känns som att man inte riktigt känner sitt barn och jag blir lite avundsjuk på andra som har talande barn runt 2 år.

Jag brukar säga "ja just det, grön", eller "lampa" när han säger sina ljud. Det ska man väl? Han verkar bli nöjd för annars står han och säger samma sak om och om igen tills jag säger ordet för det.

• abovo

Kan ju tillägga att det bara är jag som förstår honom. Min man begriper inte hans ord, fastän han varit med sonen mycket.

• HaJoMi

TS, jag pratade med en kompis häromdagen som också hade en son som talade oerhört sent. Mycket senare än min grabb. Tydligen ska man (enligt logopeden mm) både bekräfta men också utveckla meningen. Typ Ja där är lampan, ser du vad den lyser starkt osv.

• vårsol

Haha, så var det för oss med! Tills vi bytte och pappan var hemma med honom istället, då var det pappan som fattade och inte jag

abovo skrev 2007-08-31 17:26:18 följande:
    Kan ju tillägga att det bara är jag som förstår honom. Min man begriper inte hans ord, fastän han varit med sonen mycket.
  • Rulltrappa

har en bror som var lite senare med talet, men efter undersökningar visade det sig att han inte hörde särskilt bra, han hade lätt för att få öroninflammationer men när han hade fått rör i öronen flöt allt igång lätt som bara den.

• Djungelvrålen

Är hans öron godkända?
    Min dotter är ett öron barn och hon var väldigt sen, men det var ju pga att hon hade vätska bakom trumhinnorna så hon hörde ju fasen inte vad folk sa och hon är ännu inte godkänd på höger öra...Sen släppte talet ganska mkt när hon fick rör och det har hon ännu i höger öra hon är 6 år nu..

• abovo

Buuäää, buuuäää, buääää kan han hålla på hur länge som helst tills man säger "ja vad den är fiiin den gröna bussen!"
    Då nickar han nöjt.

Svar på tråden Sen språkutveckling