• mia maria

Att svimma?

Shit, jag svimmade nyss för andra gången i mitt liv! Var ca 11 år sen jag svimmade sist, har aldrig gjort det förut eller sen dess. Känner mig alldeles skakis.

Har f.n problem med öronen, är uppsvälld i det ena o har vätska i det andra (jag har varit förkyld, samt har haft problem med öronen sen jag var liten) - kan det ha med svimningen att göra??

Blir så nojig, jag brukar verkligen inte svimma...
    Om man känner sig yr igen, bör man lägga/sätta sig ner då, eller hur förebygger man en svimning?

• Svar på tråden Att svimma?
  • LaFontaine

Om du känner att du ska svimma igen bör du lägga dig med ned. PÅ mig hjälper det om jag har benen högt, men jag har problem med fallande blodtryck. Se till att hålla jämt blodsocker så att du inte svimmar på grund av lågt socker. Drick också ordentligt med vätska.

Har du kanske en infektion i kroppen? Kanske i kombination med mens eller för lite sömn? Jag får rejäla blodtrycksfall vid mens och har fått lära mig att det kan bli för mycket för kroppen och att den inte riktigt orkar med.

Se till att ta det lungt idag. Sov kanske en stund och ät och drick ordentligt.
    Krya på dig!

• jagäraf

När min dotter varit på väg att svimma har hon fått sätta sig ned och hålla huvudet mellan benen. Huvudet ska vara så lågt som möjligt för att blodet ska komma dit igen, så att säga.

• mia maria

Tack så mkt för råden.
    Jo jag har varit förkyld senaste veckan, plus att jag har ätit dåligt.
    Nu har det som sagt satt sig i öronen, o jag har faktiskt varit hemma från jobbet idag för att jag har känt mig hängig.

Usch nu har väl chocken släppt lite, men jag e fortf skakis - blev som sagt lite rädd, brukar ju inte svimma.

• jagäraf

Du, känner du att du är på väg att svimma så sätt dig ned så du inte ramlar och slår i huvudet i något. Krya på dig!

• mia maria

Tack, jo jag fick mig en smäll i ryggen, men klarade huvudet verkar det som.
    Usch nu kommer jag att vara jättenojig över att svimma igen, men så fort jag känner nå't så ska jag helt klart sätta/lägga mig ner.

• joojoo

Förstår ditt obehag. Själv svimmar jag väldigt sällan, men när jag gör det så händer det så snabbt att jag inte hinner göra någonting. Känslan brukar sedan sitta i ett tag efteråt.

Jag kan också svimma pga smärta, men då kan jag ibland hejda det genom att andas djupa andetag och sätta mig ner.

• pinkygirl

Jag är en "svimmare" och det enda som lyckats avvärja en svimning när jag känner att den är på väg är att sitta på huk med huvudet mellan knäna. Det behöver inte vara något allvarlig bara för att du svimmat, det har säkert att göra med att du inte fått i dig ordentligt med mat. Ta det lugnt och vila ett tag. Drick något med socker i, tex juice. Krya på dig!

Svar på tråden Att svimma?