• Angel in sight

Låta spädbarn sova i bilbarnstol?

Min snart 3-månaders tjej sover inte så bra dagtid, men verkar sova en längre stund om man sätter henne i bilbarnstolen än om man lägger henne i sängen. Är det ok att hon sover i bilbarnstolen en stund varje dag? Jag tänkte på den mer sittande ställningen då, om det inte är att rekommendera.

• Svar på tråden Låta spädbarn sova i bilbarnstol?
  • myskatt

Beror på hur länge hon sover kanske. Fler timmar varje dag + ev resor man gör under dagen kanske blir lite mycket, men hon säger till om det är obekvämt.

Har ni provat att låta henne sova ute i vagn? Många barn sover bättre ute på dan än inne i sin säng.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Maggis

Så länge hon inte protesterar så tror jag inte det är någon fara. Min store sov också jättebra i sitt babyskydd; kanske för att det är lite trångt och hopkurat?

//Maggis
  • wellpapp

jag tror dom gillar bilbarnstol för att man kan se omgivningen där, då känns det kanske mer betryggande..

• Angel in sight

ok vad bra då. hon sover inte så länge där, en timme eller så. hon trivs inte heller så bra i vagnen.  hon måste sova djupt innan man kan lägga henne där och vi bor två trappor upp utan hiss så man måste böka med vagnen upp och ner också.

• Tjej 83

när min dotter fick slem i halsen, så sa de på BARN att hon får gärna sova i babyskyddet om hon gillar det, o sen lyfta upp huvudändan på sängen när hon sover där.
    så då va de ju bra o sova i babyskyddet.. o detta höll på i 2v.
    kanske inte så bra för ryggen om de är för länge men??

• Mymlann

Om hon gillar babyskyddet kanske hon gillar babysittern också ? De nya sorterna går ju nästan att fälla ner i fullt ryggläge. Så kanske hon somnar där och sen kan du fälla ner ryggstödet på den.

Min julius är 3 månader och sover ibland i babysittern.

♥ Linus och Julle ♥
  • Annan

Jag blev också tipsad av Bvc att låta min son sova i babyskyddet när han var väldigt förkyld och täppt i näsan, så jag tror inte det är någon fara, det går ju att lägga något under stolen fram så att den tiltas bakåt till mer liggande ställning om det funkar på henne.

• minismurfen

våran saga e sju månader,och hon sov i sin babysitter dom tre första månaderna,ville bara sova där!!!

• stayinshape

Hej på dig!

Olika källor säger olika saker...

Det finns vissa som säger att så länge barnet inte protesterar kan du göra nästan vad som helst och så finns de de som säger att ställningen och hårdheten är skadlig för ryggen under längre perioder.

Som nyfödd får man max ligga 30 minuter åt gången i babyskyddet, sen måste man plocka upp bebisen enligt våra barnmarskor och BVC tjejer.

Ju äldre de är, desto längre kan de ligga.

Alla lösningar är bra utom de dåliga : )

Mvh En nyfiken pappa

• Me81

tror inte d e nån fara..vår bebis sov mycket i babysittern som liten..

Svar på tråden Låta spädbarn sova i bilbarnstol?