• Peak

besviken på vårt försäkringsbolag, sonen är "riskbedömd"

skulle skaffa sjuk-och olycksfallsförsäkring till vår son, fyllde i hälsodeklarationen och där står "har ni uppsökt sjukhus", fyllde i ja, och förklaring, sonen fick svårt att andas ett par gången vid förkylning i vintras. Läkaren var inte alls orolig trots att han fick inhalera i en mask, utan sa att barn under 1 år ofta får såhär vid förkylningar. Händer det väldigt många ggr kanske man funderar på om det kan vara astmaliknande besvär, men det är det oftas inte när barnen är under 1 år iaf!
    Folksam skickade vårt ärende till deras riskbedömning - efter 2 mån fick vi svar att de försäkrar honom men med undantag för astma och bronkit-sjukdomar....

Han har inte ens astma! Ingen diagnos ställdes ens!

Tänk om han skulle få astma när han är 10 år - då gäller inte hans försäkring...

Herregud vad trött man blir, eller jag är mest ledsen och besviken. Speciellt då hans läkare inte alls var oroad utan sa i vintras att de hade flera barn i veckan med samma problem och det var ingen fara! Men sedan bedömer Folksams läkare minsta lilla som en "risk".

Är det idé att byta försäkringsbolag eller är alla lika hårda? Det spelar väl ingen roll om sonens läkare skriver något utlåtande?

• Svar på tråden besviken på vårt försäkringsbolag, sonen är "riskbedömd"
  • hallon2

Sådär beter sig alla försäkringsbolag:(
    Jag var dum nog att sätta på min dotter en mössa (riktig samemössa) som hängt på väggen i 23 år = eksem i nacken :(

Nu har vi förbehåll från Trygg Hansa för alla allergier i 3 år *suck!*

• Justess

Kan bara rekommendera alla att skaffa försäkrings så snabbt som möjligt när barnet är fött. Vår äldsta var ca 8 månader när vi skulle teckna försäkring. Han hade då varit väldigt frisk men vid BOEL-testet visade han inte så där jääättestort intresse för plastbjällrorna. Dock bedömde sköterskan att han verkade höra. Försäkringsbolaget vägrade dock teckna försäkring förrän vi varit till öron och kollat hörseln. Som vi visste hörde han bra och vi fick vår försäkring. Men bolagen är petiga och hänger upp sig på minsta lilla.

• Peak

ja jag vet det var så klantigt så det finns inte! Han var ju försäkrad tills han var 6 mån, sedan glömde jag bort det!! Hemska mamma! Men det är mycket att hålla ordning på sedan man får barn och jag håller dessutom reda på min sambo också, han glömmer typ vart han bor Så jag hade mycket i huvudet, när han var 1 år tog jag kontakt med dem och fick hjälp av en som jobbade där att fylla i!

tycker dock det är trist att de är så överdrivet hårda. Hur mycket har man inte betalat på försäkringar man inte använt!?

• Justess

Peak, jag menade absolut inte att kritisera dig! Jag ville bara varna/informera alla spädbarnsföräldrar. Inte var det klantigt av dig, heller! Det är mänskligt att glömma! Jag vet precis hur det är. Man har tusen saker att hålla i minnet och det är så lätt att glömma något, även viktiga saker. Och ja, jag tycker de är överdrivet hårda och tycker att du ska vända dig till fler bolag. Lycka till!

• Peak

tess - nej jag vet...jag är bara hård mot mig själv och TYCKER VERKLIGEN att det var otroligt klantigt av mig och kan inte annat än hålla med dig - försäkra barnen så snabbt som möjligt INNAN de ens har chansen att bli sjuka!

• Hästtokigmamma33

Vi har vår son i trygg hansa och han har förkylnings astma vi har inte fått någon reservation alls i försäkringen, han är försäkrad e mot allt som finns tror jag

• Peak

ska kanske prova med TH istället då...
    Vad har ni för pbb på era barn? Blir alldeles förvirrad!

• eyry

ja det är helt sjukt, min sambo får ingen livförsäkring då han har psoriasis.

Älskar mina 2 prematurer
  • Hästtokigmamma33

Vi har högsta beloppet och kommer inte i håg vad det ligger på ska se om jag hittar papperna under helgen ..

• Jenny N

Vi har fått nej av alla försäkringsbolag när vi velat teckna sjukförskring åt Linnea, enda vi kunde få teckna var en olyksfallsförsäkring. Detta pga att vi låg på Neo intensiven när hon var liten. Skulle återkomma när hon var 8 månader så skulle de göra en ny bedömning och vi måste skaffa läkarintyg och sånt.

• Surface

Folksam är ett riktigt skitbolag som tecknar försäkringar åt oss fastän vi absolut inte beställt några, dessutom la de om en försäkring utan att säga till.... så den sades upp. Det var trafikförsäkringen, gissa om man var glad 2 månader efter när man åkt på 100:-/dag i straffavgift

BYT BOLAG!

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, utan för att jag hatar grönsaker!
  • Peak

eyry - men herregud!! Är psoriasis en vanlig dödsorsak? (det trodde iaf inte jag?)

JennyN - hoppas det löser sig, men som sagt det är väldigt ÖVERDRIVET!!

Surface - Ja jag kan inte annat än hålla med! Vi ska nog byta!! Flytta alla försäkringar till annnat bolag!

pratade idag med läkaren vi träffat när vi varit inne på sjukhuset, han skulle skriva ett intyg att inget visar på astma eller andra luftvägssjukdomar. Det var en förkylning och Lowe fick svårt att andas - små barn kan få det - punkt! Får väl se om annat bolag godkänner det intyget!?

• Grenadjären

Typiskt försäkringsbolag! De gör allt för att tjäna sina pengar på folk men slippa hjälpa dem om det skulle behövas. De har en otrolig fantasi för att komma på lösningar för att slippa betala ut ersättning. Gäller allt från husförsäkringar till personförsäkringar

• Peak
    Grenadjären skrev 2007-09-05 11:37:50 följande:
    Typiskt försäkringsbolag! De gör allt för att tjäna sina pengar på folk men slippa hjälpa dem om det skulle behövas. De har en otrolig fantasi för att komma på lösningar för att slippa betala ut ersättning. Gäller allt från husförsäkringar till personförsäkringar
    Håller med!
Svar på tråden besviken på vårt försäkringsbolag, sonen är "riskbedömd"