• rockmind

Vad smörjer ni ansiktet med?

Min son som är 5 månader är väldigt torr i ansiktet till och från. Just nu har han stora röda fläckar/utslag där han är torr. Vet för övrigt inte vad det beror på eller om det "bara är så med bebisar" som de brukar säga på BVC.... Har provat lite olika krämer, t.e.x Miniderm och Propyderm. Den sistnämnde blev han dock ännu rödare av.

Så vad använder ni för att smörja i ansiktet med när barnen är torra och har irriterad hud? Tar gärna emot lite tips!

• Svar på tråden Vad smörjer ni ansiktet med?
  • Nina77

Vi har använt Miniderm på båda o det har funkat bäst

Har inte BVC tips på andra krämer?

• Silverkatten06

Min son blev lite torr och narig i ansiktet i vintras eftersom han alltid sover middag utomhus och vi provade lite olika krämer, men det som fungerade bäst var Locobase som finns på apoteket. Helt suverän! Lite dyr i inköp, men dryg som bara den...

• rockmind

BVC tipsade om Miniderm i första hand, men jag tycker att den är lite vattnig och verkar inte hjälpa så bra...

• Mesias1

Ta lite mildison på fläckarna och sen miniderm så ska nog fläckarna försvinna. Mildison är en kortisonsalva som är så mild så man kan ha den i ansiktet.

• Cicci1984

Bepanthen är en universalsalva! Använder till cassandra när hon är lite torr eller har irriterade hudveck eller liknande.. :o)

• Velour

Några gånger använde jag BRÖSTMJÖLK och smörjde in hela sonens ansikte med det. I vården säger de att bröstmjölk har helande egenskaper.

Min son hade dock inte problem med huden, men dagen efter smörjningen hade han en riktigt glänsande o fin hud.

Om du fortfarande ammar så är det definitivt värt att prova.

• Ninette

När äldsta dottern var bebis så var hon väldigt torr i perioder, det som hjälpte bäst på henne var ren olivolja som vi smorde in henne i efter badet (eller bara på kvällen om hon inte hade badat).

• Vårkänslor

Använd barnolja i vattnet när ni badar. Min son har aldrig blivit torr elr röd på kroppen. På rumpan har hänt då använder vi zink salva eller talk..

• cleopatra2

jag använder mest olja (barnolja eller olivolja) och annars lite fett kreme(vi fick en från ryssland som är väldigt bra)

Svar på tråden Vad smörjer ni ansiktet med?