• rockmind

Vad smörjer ni ansiktet med?

Min son som är 5 månader är väldigt torr i ansiktet till och från. Just nu har han stora röda fläckar/utslag där han är torr. Vet för övrigt inte vad det beror på eller om det "bara är så med bebisar" som de brukar säga på BVC.... Har provat lite olika krämer, t.e.x Miniderm och Propyderm. Den sistnämnde blev han dock ännu rödare av.

Så vad använder ni för att smörja i ansiktet med när barnen är torra och har irriterad hud? Tar gärna emot lite tips!

• Svar på tråden Vad smörjer ni ansiktet med?
  • Joje

Min son som är 4½ månader hade utslag och var väldigt torr när han var yngre. Vi använde Mildison lokalt på utslagen och Miniderm (dock ej samtidigt eftersom man måste låta Mildisonet verka), och ibland bröstmjölk. Nu när han är torr (brukar vara torr fläckvis) så brukar vi smörja Miniderm eller barnolja (ACO´s från Apoteket).

• proppen80

Vår dotter är oxå torr i ansiktet bland, då hjälper Repair från apoteket på henne. Det blir bra efter några dagar.

Lycka till!

• N3D

min kille snart 5 mån har oxå fått torra röda fläckar i ansiktet!!!
    ingenting hjälper, har smörjt med mandelolja, olivolja, calendula olja.. bröstmjölk allt... men testade sen Calendula kräm från Weleda den funkar... fast måste smörja ofta.

• Roxie

Jag använder debucal till min tjej i ansiktet, och hon är så len & go!

• SaramedM

Vanlig olja , inte barnolja den innehåller en himla massa konstigheter.

De flesta krämer och salvor ni nämt innehåller ämnen som är beroende för huden, dvs ju mer ni smörjer desto mer måste ni smörja

• rockmind

Enligt BVC kan man inte "skämma bort huden", så det ska inte vara någon fara att smörja flera gånger per dag. När jag var där idag fick jag tipset om Mildison, ifall man tycker att Miniderm inte hjälper.

• lilla trollets mamma

Babyolja torkar lätt ut huven, det beror på vilken olja man använder. Sonen hade torra fläckar på ryggen o halsen innan vi tog bort badoljan, nu är dem borta. Vi smörjde med miniderm men inte i ansiktet.

• lilla trollets mamma

öh...huDen skulle det självklart stå...

• SaramedM

Bvc har inte alltid rätt tyvärr

Sök på vad de innehåller och passa även på att säka på mineralolja som finns i barnolja

• SaramedM

Rapsolja mest, den luktar inte så starkt

Olivolja tycker jag luktar så mycket

• Söta Nasse

Har har smort in min son med locobase och mildison(mild kortison) sedan han var ca 9 månader. Nu är han 17 månader och har fortfarande behov av de båda, fast inte lika ofta när man håller efter det

• Pna

ang Mildison el annan kortison...

Den ska smörjas tillsammans med mjukgörande (själv använder jag Miniderm eller Locobase). Tar man bara mildison kan det klia och svida eftersom den är uttorkande. Kortison används för att bota inflammationer i huden (eksem) och inte torr hud.

Svar på tråden Vad smörjer ni ansiktet med?